3524
Sök

Däcksdimension?

185 Inlägg
27 januari 2008
#21
Inte om man läser det som står på bilden, det är från i scannat "Tekniken värld".
"Fram till den 1 Oktober var det inte fritt fram att sätta på andra däck o fälgar än det som ingick i bilens helbilsgodkänande.
Men från 1 Oktober gäller nya regler. Ett fordon som har ändrats behöver inte genom gå regbesiktning"

99 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#22
Det var ju bra!
Senast redigerat av Val (27 januari 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
27 januari 2008
#23
Inte för att vara "messerschmitt", men jag utför registreringsbesiktningar. Är utbildad av Vägverket.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

185 Inlägg
27 januari 2008
#24
Sokrates skrev:
Inte för att vara "messerschmitt", men jag utför registreringsbesiktningar. Är utbildad av Vägverket.

Så det stämmer alltså inte, det som står i tidningen? roll
Jag har svårt att tro att det står fel där... smile
Senast redigerat av micke777 (27 januari 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
27 januari 2008
#25
micke777 skrev:
Sokrates skrev:
Inte för att vara "messerschmitt", men jag utför registreringsbesiktningar. Är utbildad av Vägverket.

Så det stämmer alltså inte, det som står i tidningen? roll
Jag har svårt att tro att det står fel där... smile

Du har nog inte läst vad jag skrivt?

Det är OK att ändra, men det finns fortfarande vissa regler om hur och till vad.
Typ, loadrating, speedrating, utstick utanför skärmkant, spårvidd, rullomkrets.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

185 Inlägg
27 januari 2008
#26
Sokrates skrev:
micke777 skrev:
Sokrates skrev:
Inte för att vara "messerschmitt", men jag utför registreringsbesiktningar. Är utbildad av Vägverket.

Så det stämmer alltså inte, det som står i tidningen? roll
Jag har svårt att tro att det står fel där... smile

Du har nog inte läst vad jag skrivt?

Det är OK att ändra, men det finns fortfarande vissa regler om hur och till vad.
Typ, loadrating, speedrating, utstick utanför skärmkant, spårvidd, rullomkrets.

//Tommy.

Jaja, jo det e klart! smile
Jag menade ju storlek på fälgar o däcken, bredden o höjden mm...
Det du mena har du ju såklart rätt i! smile

8 156 Inlägg
27 januari 2008
#27
micke777 skrev:
Inte om man läser det som står på bilden, det är från i scannat "Tekniken värld".
"Fram till den 1 Oktober var det inte fritt fram att sätta på andra däck o fälgar än det som ingick i bilens helbilsgodkänande.
Men från 1 Oktober gäller nya regler. Ett fordon som har ändrats behöver inte genom gå regbesiktning"

Som jag har förstått det rätt så är reglerna lite hårdare för dom som har en helbilsgodkänd bil och har flera däckdimensionen angivna i reg. beviset? För då är man tvingad att använda dom om man inte vill reg. besiktiga. I alla andra fall så får man byta relativt fritt.

http://www.vagverket.se/templates/page3____8437.aspx

Eller har det ändrats det senaste året? För jag har lite dålig tidsuppfattning. Det kan ju ha kommit nya regler 2007. Tycker visserligen att en sådan ändring bara skulle vara positiv. Känns ju ganska så meningslöst att behöva åka på en reg. besiktning för ett par fälgar. Man åker ju inte medvetet med trafikfarliga fälgar direkt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

185 Inlägg
28 januari 2008
#28
Det ändrades 1 Oktober 2007.
Vägverket verkar vara lite sega med att uppdatera på nätet.

94 Inlägg
20 maj 2008
#29
Lite äldre tråd men sett en del om detta så bump på denna, en liten bra räknare om man vill vara säker på att hålla sig inom dom godkända 5% marginalerna.

http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=


Sök