vulture skrev:
Men... Nu låter det ju som om det inte är vanligt folk vi pratar om?!
Det är det ju, med jobb och intressen som alla andra. Men de har också sin tro och en stark relation till sin församling... Och det är väl egentligen inget märkligt?
Jag menar, jag har ju mitt bilgäng, som jag relaterar mycket till. Jag försöker dra med andra som jag tror skulle ha utbyte av att vara med oss på våra bilträffar, och pratar om det vi gör och umgås gärna med dem som delar mitt intresse.
Jag har suttit och fikat med några av dessa Jehovas som knackar på. Ett par med barn återkom regelbundet under ett par års tid, trots att de visste att jag inte var intresserad av att vara med hos dem, jag har inte ens någon tro. Men jag umgicks med dem som medmänniska, vi fikade och pratade om barn och familj, jobb, tro, bilarna... Ja, det mesta som jag skulle kunna diskutera med nya människor faktiskt...
Tyvärr fick de ett nytt område sedan, och jag har inte träffat dem mer, men jag tyckte de var sympatiska. De är ju trots allt bara människor med en grupptillhörighet jag inte delar. Men vi delar ändå mycket annat...?
Säger man tack men nej tack ska det respekteras, det tycker jag, men det har inte varit några problem vad jag har upplevt.
Sedan har jag såklart HÖRT en massa om hur dessa församlingar fungerar, men jag har inte för vana att döma ut människor på hörsägen utan vill VETA först. Det lilla jag sett på nära håll tidigare har inte varit positivt, men det är ju lika illa om jag dömer ut ALLA som ser på fotboll för att jag hört talas om huliganer som att jag bestämmer mig för att alla Jehovas är fanatiska...?
Och jag har ju även träffat på många som varit som folk är mest, som inte gjort någon stor affär av sin församlingstillhörighet. Där man kanske inte ens varit medveten om den under lång tid. Och när man väl får veta påverkar ju inte det relationen man redan har...
Nå, jag försöker leva utan att döma andra på fördomar och förväntar mig att andra försöker göra detsamma, respekterar man sina medmänniskor kan man ta ett nej och ändå fortsätta dela det man har gemensamt. Det är vad jag hoppas och tror.
Respekterar man andra människor får man ofta samma respekt tillbaka.
// Ellen