Bilen går sämre, men höj laddtryck, ställ tändning, öka bränsletrycket då minsan, men att bara hälla i lite etanol E85 (undrar vad 85 står för) och bilen går bara något sämre!
Tankat v power några gånger (99 oktanig) tycker bilen känns lite kraftigare men inte mycket, kan ju va inbillning med
Om inte jag minns helt fel ang. detta så är energin i v-power högre än vanlig 96% -ig vilket ger en kraftfullare explosion... Blandningen blir med andra ord lite "fetare" vilket gör att du får en optimal förbränning "prestanda mässigt"...
Normalt är förhållandet ca 14,5/1 medans du som tankar högre värdig soppa kanske förskjuter det till 14/1
Ytterst marginell skillnad men den känns i psyket.. Inget att rekommendera... Kostar mer än det smakar...
Något av dom engelska bil-programmen kollade ett antal bilar och om man lät styrenheterna för motorn adaptera om med 98 oktan så blev det effektskillnad. Framförallt på tubo (Subaru)
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det. Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.
Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer!
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det. Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.
Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer!
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det. Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.
Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer!
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet
haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det. Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.
Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer!
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet
haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället
Ja speciellt nu när V-Powern bara kostar 12,04Kr/Liter
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Såg också det programmet om skillnader på bränslet.
På vanliga bilar gjorde det kanske 1hk skillnad beroende på soppa.
På turbobilar (i programmets fall) en Subaru, och nån ännu vassare typ Lambo eller vad det nu var, gjorde det ända upp till 50hk, mellan 95 oktan och 99 oktan (V-power)
Dessutom sänker högoktanig bensin bränsleförbrukningen, ganska märkbart.
Visst, lite dyrare att tanka, men man kommer å andra sidan hyfsat ganska många mil längre, och bilen reagerar bättre.
Etanol var riktigt roligt att köra 50/50 på, responsen blev mycket snabbare, fick lättare rullande hjulspinn t.ex.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
finns ju oktan tillsatser man kan köpa o dom funkar min farbror sysslar med att trimma motorcyklar och tankar han 98 oktan (som är ungefär 95-96 igentligen) så skär dom efter första rundan...
men hur mycket man får ut av högoktanig bensin beror väll på om man har en mätare som mäter oktantalet? om inte bilen anpassar sig efter soppat så blir det väll inte stor skilnad?