Tändstiften har fastnat, a.k.a : Tändstiftshelvete!

Der_Richter
29 januari 2008 · 34 Inlägg

Ok.

Har precis monterat ny throttle body och MAF samt polerat insuget på Camaron. När jag ändå stod där och svettades i garaget så tänkte jag att jag kan ju lika gärna slänga i nya stift och tändkablar då jag hade liggande ändå...

Sedan börjas det. Upptäcker att de inre två stiften sitter fast. Och då menar jag ta mig fan FAST! Provar med lagom mycket våld. Pajar ett par knogar. Ger upp. Återvänder. Smörjer upp gängorna med PB-spray och lite använd olja. Väntar några timmar. Provar igen. Samma helvete.

Så åker jag dit igen idag efter jobbet. Och det sitter fortfarande fast. Det händer INGET alls. Provar med att sätta stången från domkraften genom hålet på hylsnyckeln för att vrida med mer tyngd. Händer inget.

Så nu vet i fan. Någon som har några tips som jag kanske missat? Aldrig varit med om ett par jävligare stift någonsin.

Vågar inte ta i så att de pajar heller, så man får ner skiten i cylindrarna...

Visste väl att det skulle vara något som skulle skita sig under vinterputsen.

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
29 januari 2008 · 547 Inlägg

värma?? hmm

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
MrTurbo Better than God \o/
29 januari 2008 · 1 883 Inlägg

Alltså, byter man stiften engång per år så ska de inte kunna fastna så. Tyder på bristande service.  smile Man ska inte bara putsa, serva också....

Som sagt antingen värme eller längre hävstång. Vill du göra det seriöst kan det bli till att ta av toppen, då vet du att det inte lossnar delar från stiftet ner i cyl med.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
engolf
29 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Försök med varm motorn.
Du kan också knacka lite försiktigt på stiftet, men inte till sidan, utan rakt ner, så kanske släpper spänningarna.

Om de sitter så hårt, så hjälper det nog inte med olja, för ringarna tätar ju rätt bra.
Längre stång och mera kraft.

Det värsta som kan hända är att stiften går av och du måste lyfta toppen.

torpis Forummoderator
29 januari 2008 · 10 576 Inlägg

Är det aluminiumtoppar så borde det hjälpa med värme.

har du fått loss de andra? så det inte är hjärnsläpp och du drar åt istället för att lossa. Inte helt ovanligt när man är arg och stressad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Der_Richter
29 januari 2008 · 34 Inlägg

MrTurbo skrev:
Alltså, byter man stiften engång per år så ska de inte kunna fastna så. Tyder på bristande service.  smile Man ska inte bara putsa, serva också....

Som sagt antingen värme eller längre hävstång. Vill du göra det seriöst kan det bli till att ta av toppen, då vet du att det inte lossnar delar från stiftet ner i cyl med.

Jag köpte ju bilen i slutet av sommaren. Åkte bara då, eftersom personen som sålde den sade "välservad kontinuerligt". Inte riktigt sant kanske. Stiften verkar som sagt rejält fastärgade och diff-oljan såg rätt risig ut när jag bytte.

Men han hade bytt olja och filter iaf. smile Fast det gjorde jag igen nyligen för att vara på den säkra sidan.

Runn WS7 Avstängd
29 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Diffoljan ser alltid risig ut på de här bilarna..

Ganska trångt att få bort stiften va smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
29 januari 2008 · 28 Inlägg

engolf skrev:
Försök med varm motorn.
Du kan också knacka lite försiktigt på stiftet, men inte till sidan, utan rakt ner, så kanske släpper spänningarna.

Om de sitter så hårt, så hjälper det nog inte med olja, för ringarna tätar ju rätt bra.
Längre stång och mera kraft.

Det värsta som kan hända är att stiften går av och du måste lyfta toppen.

PRÖVA INTE MED VARM MOTOR!!! Skulle byta stift på en av mina före detta bilar än gång och hade nu inte tillräckligt med tålamod att låta motorn kyla ner ordentligt,joo alla stift lossnade bra,och ett av dom så bra att  stiftet sprack och bara gängorna av det gamla lämnade kvar i locket!! Så går det när man tror man kan göra något snabbt:D

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Der_Richter
29 januari 2008 · 34 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Diffoljan ser alltid risig ut på de här bilarna..

Ganska trångt att få bort stiften va smile

Så länge diffen ser ok ut i övrigt så är det ju lugnt om man bara ser till att byta. Dessa bilar används ju ofta av folk som smiskar dem duktigt. Med all rätt dessutom smile

Stiftens placering på LS1:an är lite snäv ja smile Går åt både handskar och knogar efter ett tag... Dessutom blir det en sjukt jävla obekväm arbetsställning då man får hänga över halva motorrummet.

Lite OT här: Vart mappade du din LS1 för E85?

engolf
29 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Cheva87 skrev:

engolf skrev:
Försök med varm motorn.
Du kan också knacka lite försiktigt på stiftet, men inte till sidan, utan rakt ner, så kanske släpper spänningarna.

Om de sitter så hårt, så hjälper det nog inte med olja, för ringarna tätar ju rätt bra.
Längre stång och mera kraft.

Det värsta som kan hända är att stiften går av och du måste lyfta toppen.

PRÖVA INTE MED VARM MOTOR!!! Skulle byta stift på en av mina före detta bilar än gång och hade nu inte tillräckligt med tålamod att låta motorn kyla ner ordentligt,joo alla stift lossnade bra,och ett av dom så bra att  stiftet sprack och bara gängorna av det gamla lämnade kvar i locket!! Så går det när man tror man kan göra något snabbt:D

Det berodde säkert på att det var ett billigt och dåligt stift.

Det hjälper att värma upp, för delarna expanderar och rör på sig, då brukar spänningar släppa.
Dessutom tror jag att kall metall kan spricka lättare än varm, för då är den mer flexibel...

Runn WS7 Avstängd
30 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Der_Richter skrev:

Runn WS7 skrev:
Diffoljan ser alltid risig ut på de här bilarna..

Ganska trångt att få bort stiften va smile

Så länge diffen ser ok ut i övrigt så är det ju lugnt om man bara ser till att byta. Dessa bilar används ju ofta av folk som smiskar dem duktigt. Med all rätt dessutom smile

Stiftens placering på LS1:an är lite snäv ja smile Går åt både handskar och knogar efter ett tag... Dessutom blir det en sjukt jävla obekväm arbetsställning då man får hänga över halva motorrummet.

Lite OT här: Vart mappade du din LS1 för E85?

Det har jag gjort själv..  går mycket bättre på E85.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
loffe007
30 januari 2008 · 905 Inlägg

kör motorn varm, prova skuva åt stiften litegrann då brukar dom släppa sen borde du kunna skruva ut dom, annars borde väl mutterdragar och ta den och nöta på i några timmar lösa ditt problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang