3015
Sök

turbokonvertera en bmw 328i 98 //e46

32 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
#1
tja har tänkt turbokonvertea min bil nu till sommarn men har hörs så mycket dåligt om bmw och turbo att dom inte riktigt gårihop, har äntligen hitta en som kan göra det billigt men blir osäker på om det är värt det när man hör en massa saker som man inte låter så bra.

någon som kan ge några för och nackdelar med att turbokonvertera bmw 328i. om det är vart det eller inte?!?

tack på förhand!!!


1 639 Inlägg
7 december 2005
#2
Förutom att den blir omöjlig att besikta så är det väll inga större problem...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

32 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
#3
=S det låter bra... tongue


904 Inlägg
7 december 2005
#4
Numer ett, 328 blocket håller sämmre än 325 blocket.
Nummer två, du måste byta topp packning till en bättre innan du laddar på, hör med PPF om bättre packning.

Sen beror det ju på hur mycket du ska ladda, vilken effekt du är ute efter? kompsänker du kolvarna så är det inga problem att plocka närmare 500 hk ur själva blocket.

De ska va gött å leva

Mr
267 Inlägg
7 december 2005
#5
MrVain skrev:
Numer ett, 328 blocket håller sämmre än 325 blocket.
Nummer två, du måste byta topp packning till en bättre innan du laddar på, hör med PPF om bättre packning.

Sen beror det ju på hur mycket du ska ladda, vilken effekt du är ute efter? kompsänker du kolvarna så är det inga problem att plocka närmare 500 hk ur själva blocket.

förstår inte hur man kan säga så.. klart det blir problem att plocka närmare 500hk ur blocket.. 500hk ur en motor är alltid problem..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

32 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
#6
alltå jag har fått ett riktigt bra pris på nya kolvar ny topp packning grenrör turbo och hela kitet. är inte ute efter att pressa sönder motorn. vill bara få den att går bättre omkring en 300-400hk max.


32 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
#7
han som ska sätta på kittet har det på sin bil... han laddar 1.2 utan problem han


dARKiE
5 031 Inlägg
7 december 2005
#8
gick hans igenom besiktningen med dem sakerna då? eller han har större bromsar etc.. osv.. ?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

904 Inlägg
7 december 2005
#9
Envy skrev:
han som ska sätta på kittet har det på sin bil... han laddar 1.2 utan problem han

Utan att byta topp packning? det synar jag...

De ska va gött å leva

904 Inlägg
7 december 2005
#10
Lunnajs skrev:
MrVain skrev:
Numer ett, 328 blocket håller sämmre än 325 blocket.
Nummer två, du måste byta topp packning till en bättre innan du laddar på, hör med PPF om bättre packning.

Sen beror det ju på hur mycket du ska ladda, vilken effekt du är ute efter? kompsänker du kolvarna så är det inga problem att plocka närmare 500 hk ur själva blocket.

förstår inte hur man kan säga så.. klart det blir problem att plocka närmare 500hk ur blocket.. 500hk ur en motor är alltid problem..

Byter man topp packning kan du plocka närmare 300 .. kompsänker du håller det till närmare 500 förstår du?

De ska va gött å leva

61 Inlägg
7 december 2005
#11
de beror inte mkt på packning utan komp och bränsle , se till att den får bra bränsle\luft blanning så är de inga problem ,

325 blocket räcker långt , har en kompis som körde runt 500hk i sin m50 utan problem ,

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

61 Inlägg
7 december 2005
#12
självklart går de inte ladd hur mkt som helt så blåser ofta pacningen men de är ju inte så farligt smile

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

904 Inlägg
7 december 2005
#13
Topp packningen på M50 motorerna suger, så ska man ändå riva bort grenrör etc så är det lika bra man byter till ett starkare dito istället för att måsta riva av allt senare.

Och killen kör ju med ett 328 block å det håller tyvär inte lika bra som 325 blocket.

turbo_e36 skrev:
de beror inte mkt på packning utan komp och bränsle , se till att den får bra bränsle\luft blanning så är de inga problem ,

325 blocket räcker långt , har en kompis som körde runt 500hk i sin m50 utan problem ,

De ska va gött å leva

61 Inlägg
7 december 2005
#14
precis för 328ans block är i alu och är inte jätte bra för turbo\överladd

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

32 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#15
har ni nått annat bra trimm tips som är lätt och ganska billigt... vill bara få upp effekten lite. tänte prova med tubon för att jag fick ett så pass bra pris, men har kollat upp lite med besiktning och grejjer och det låter jobbigt.
jag har hört att man inte ska chippa bmw för att den redan är ganska optimal, och att det bara drar mer bränsle och inte ger så mycket... e det fel eller finns det nån saning i det?

PS# han har bytt topp packning och kolvar.


32 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#16
*sanning


671 Inlägg
8 december 2005
#17
Lätta bilen, då får du både bättre rakt fram prestanda och väghållning.
Rätt däck ger mycket.
Senast redigerat av Daniel (8 december 2005)

61 Inlägg
8 december 2005
#18
chip ger inget eller knappt inget på en bmw motor,, likadant med sportfilter är inget för sugmotorer ,

och som du säger så finns de en del jobb före\efter besiktning men de tar inte lång stund o plocka grenrör och avgassystem o sätta på orginal ,, tycker att du ska göra de om du fått ett bra pris på saker ,, kostar ofta mkt pengar att trimma din bil på annat sätt typ kammar, portning o allt de där , och du kan räkna med 1000\ hk , och då blir plötsligt turbo jäkligt billigt

och värt besväret att man inte kan köra bilen nån dag innan bes o efter ,

sen finns ju alternativet att köra obes , är bilen skatt\försäkrad så är de 600kr i böter o de kan man ju ta då smile

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw

70 Inlägg
8 december 2005
#19
Hur är det att turbokonvertera en Bmw m3.a då? är det åxå mycker krångel?
E36, 3.0an..
Tack på förhand
/
tomas

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind:D

61 Inlägg
8 december 2005
#20
de blir ju samma besiktningsproblem ,

M motorerna har mkt högt komp orginal så smidda lågkomps kolvar är ett måste .. och de blir välldigt dyrt att konvertera en sådan motor ,
Killen som jag bygger min bil med ska bygga m3 turbo från just 3,0 och de kommer förmodligen kosta runt 100 tusen + - ,
men då är målet runt 1000hk så de är de värt smile

3,2l har alu block och turbokonverteras inte ofta

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw


Sök