4080
Sök

Bensinkonvertering? (Konvertera dieselmotor till bensindrift)

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjabba!
har funderat lite. folk konverterar ju om bensinare till diesel och det brukar funka. men kan man göra tvärt om. jag menar, ventiler och spridare finns. går antagligen byta ut glödstiften mot tändstift, skaffa en tändmodul.
fatta vilket fint komp det skulle vara i den motorn. eller är det kanske rent utav för högt komp så den spikar?
ingen som har hört något om nån som utfört detta då jag funderar på att göra det med en gammal dieselmotor jag hittade här hemma.

*Edit:
La till lite i rubriken.
/Moderator (Phaetoon)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#3
det är det vanligaste men jag har hört talats om några som byggt om motorer för skojs skull.
men erkänn att tanken är rätt frän. om man får det att funka. vilket vrid det lär bli tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

945 Inlägg
31 januari 2008
#4
är nog vanligare att folk helt enkelt hinkar ur bensinknotan å slänger in en dieselspis istället.
Att konvertera om själva motorn har jag aldrig hört talas om.

blinka blått om du vill rejsa!

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#5
men tänk tanken att lyckas bygga om en dieselmotor till bensin/etanol. undrar hur många häst man kan plocka ur en sån. jag menar,, det är ju fin styrka i en vanlig diesel. sen att köra en bensinare med det kompet och så tongue jag ska nog försöka iaf. ska ändå skruva isär skiten tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Sleeper
3 084 Inlägg
31 januari 2008
#6
en dieselmotor är ju rejälare byggd än bensinmotor så det låter inte som en såvärst bra ide

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#7
hmm. men med tanke på att den är så rejäl, frågan är då hur den skulle klara kraften. om fodren flyger i luften eller om den kanske rent utav går som jag hoppas smile

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

73 Inlägg
31 januari 2008
#8
jag har med hört att det finns folk som konverterar bensin till disel motorer...jag hade lätt testat för skoj skull!


945 Inlägg
31 januari 2008
#9
ja fixa till ett tändsystem och kolla om du kan skruva i stiften direkt där glödstiften sitter.
Men tänk på att diesel mer brinner, medan bensin har ett mer explosivt brinnförlopp.
Du får väl gå ut ur boden när du ska starta den, kanske be lilel brorsan eller tjejen göra det big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

Sleeper
3 084 Inlägg
31 januari 2008
#10
jaa alltså går gör det säkert.. om du nu ska göra det får skriva hur det går sen smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
31 januari 2008
#11
blocket kommer ju gå åt helvete
man får nog byta det mesta ^^
kännt tyngden på en diesel motor ? jämför det med en bensinmotor så tycker du bensinaren är fjäderlätt


257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#12
jag ska nog fan försöka. kan ju inte gå värre än att skiten flyger i luften tongue
jag skriver fortsättningen när jag kollat upp lite mer tongue tack iaf.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Körv
3 535 Inlägg
31 januari 2008
#13
Du kan ju låta flickvännen få testa tongue

Truckdriving Man

1 497 Inlägg
31 januari 2008
#14
Men är det verkligen så att dieseln haar mer komp?
Det är inte bara själva dieseln som bränsle som gör
att de får så högt vrid?

Bara en tanke då jag inte har en susning om något med diesel roll

3 235 Inlägg
31 januari 2008
#15
Kommer inte att hålla i längden.

En bekant av mig konverterade en bensinmotor till diesel, men eftersom bensinmotorer inte är byggda för det, rasade den efter en kort stund...

Dieslar är ju betydligt grövre, alla delar som stakat, axlar och kolvar för att kunna tåla kompressionen.

Att konvertera en dieselmotor till besin och etanol ska vara helt möjligt teoretiskt, men då måste man göra nåt med kompressionen, annars kommer det att spika friskt.
Enklaste är nog att köpa en dieselmotor på skroten och slänga den i karossen.


ÖSM #1 -08
484 Inlägg
31 januari 2008
#16
AxlSam skrev:
Men är det verkligen så att dieseln haar mer komp?
Det är inte bara själva dieseln som bränsle som gör
att de får så högt vrid?

Bara en tanke då jag inte har en susning om något med diesel roll

Nu tror jag bestämt att du skojar med oss hmm  gör du mot förmodan inte det kommer en enkel googling ge dig en hel del info.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

1 497 Inlägg
31 januari 2008
#17
Nu tror jag bestämt att du skojar med oss hmm  gör du mot förmodan inte det kommer en enkel googling ge dig en hel del info.

Haha! Då fick jag det bekräftat wink

Hade som sagt inte en blekaste om något med diesel wink

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#18
hah. men men. kanske inte ska ta volvo 6an diesel iaf när jag provar hittade en billig på skroten som jag tänkte fiffla med. ska nog ta någon annan liten sketen först tongue

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

12 086 Inlägg
31 januari 2008
#19
Du är galen, en dieselmotor har ett kompressionsförhållande på ca 1:20, det skulle spika innan du får upp den i tomgånsvarv.

Att konvertera en bensinare till diesel är lika idiotiskt, motorn kommer aldrig tända såvida du inte tänk köra med konstant hjälp från glödstiften.

257 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#20
haha. ok. då skiter jag nog kanske i den idén. det var ju trots allt det jag undrade från början ifall motorn skulle klara av det eller om kompet skulle orsaka såna spikningar.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.


Sök