3184
Sök

Mycket vikter vid hjulbalansering

99 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag var nyss hos en liten firma och krängde på mina nyinköpta Nokian däck på en uppsättning lättmetallfälgar som jag hittat rätt billigt på blocket. Det tog en jäkla tid och när det var klart så såg jag att det var långa raddor med påklistrade vikter. Kanske runt 1/3 eller 1/4 av fälgens omkrets! Vet inte om det var 200 eller 300 gram, någonstans där iaf.

Är detta normalt med sprillans nya däck, eller har jag köpt usla fälgar kanske? Jag tyckte iofs att det såg ut som att däcken inte var helt runda när de höll på och balanserade. Då undrar jag om det kan behövas en till balansering när däcken är mer inkörda?

88 Inlägg
2 februari 2008
#2
största orsaken skulle jag tippa på är fälgarna om dom är begagnade...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

99 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#3
Jo det är inte omöjligt. Får se hur det funkar när man kör sen. Det lär ju dröja ett tag dock, det är sommardäcken.

Dr Snuggles
956 Inlägg
2 februari 2008
#4
Kassa fälgar eller sopor som balanserade ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2008
#5
Däckhandlaren jag brukar anlita gillar Nokian-däck allmänt för att dom brukar vara runda.

Men ogillade alla lågprisdäck annars.. som var halvt omöjliga att balansera ordentligt.

Hur såg det ut med gamla däcken på dom fälgarna då?


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#6
Jag lyfter denna tråden.. och frågar vad en balansering kostar på alla 4'a däcken?
Min bil drar lite åt höger och när man kommer upp i högre hastigheter så som 70- uppåt så skakar ratten och bilen är inte alls rolig att köra. Detta kom direkt när jag drog på sommardäckena så jag drar min gissning på att det är en balansering som behövs.

(Ungefärligt pris)
/Tribbe.


Masterworks
17 maj 2008
#7
Tribbe skrev:
Jag lyfter denna tråden.. och frågar vad en balansering kostar på alla 4'a däcken?
Min bil drar lite åt höger och när man kommer upp i högre hastigheter så som 70- uppåt så skakar ratten och bilen är inte alls rolig att köra. Detta kom direkt när jag drog på sommardäckena så jag drar min gissning på att det är en balansering som behövs.

(Ungefärligt pris)
/Tribbe.
Har du kollat så att det inte saknas någon centreringsring
i nått av hjulen (om det nu sitter sådana)?

Kolm
17 maj 2008
#8
Tribbe - Jag hade samma problem med min audi, det är definitivt obalans i däcken. Vad det kostar har jag dessvärre ingen koll på, jag köpte större fälgar ändå och i samma veva försvann obalansen. Lycka till!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#9
Masterworks skrev:
Tribbe skrev:
Jag lyfter denna tråden.. och frågar vad en balansering kostar på alla 4'a däcken?
Min bil drar lite åt höger och när man kommer upp i högre hastigheter så som 70- uppåt så skakar ratten och bilen är inte alls rolig att köra. Detta kom direkt när jag drog på sommardäckena så jag drar min gissning på att det är en balansering som behövs.

(Ungefärligt pris)
/Tribbe.
Har du kollat så att det inte saknas någon centreringsring
i nått av hjulen (om det nu sitter sådana)?
Vet ej vad det är.. det är original fälgar det är allt jag vet wink


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
17 maj 2008
#10
Oj, några hann före.. hehe tongue
men iaf.

Kolla centreringsringarna först, så att du har sådana och att de är i rätt storlek. Glömde det på min första bil en gång för länge sedan, hittade inte centreringsringarna då de låg bland nån embalage. tongue
På med dem så vart problemet löst!

Kostnad är lite olika, men däckbyte + balansering ligger nånstans kring hundringen/däck, men kanske lite billigare om du bara behöver balansering.
Senast redigerat av Edge83 (17 maj 2008)

//Edge

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#11
Hur ser en sån här ring ut? Och var sitter den?


Masterworks
17 maj 2008
#12
Tribbe skrev:
Hur ser en sån här ring ut? Och var sitter den?
Oftast en tunn plastring som sitter i centrumhålet på insidan av fälgen.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2008
#13
Tribbe skrev:
Hur ser en sån här ring ut? Och var sitter den?
http://www.gummihuset.se/tillbehor.asp

Sitter över navet men om du nu kör med originalfälgar så ska du inte ha navringar utan det är isf balansering som behövs.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#14
Okej, bör vara originalfälgar. bbs challange eller någe sånt heter dom och är riktigt fula så har svårt att tro att förre ägaren skulle köpt dom efteråt. Det står även saab på dom så känner mig i alla fall upp till 95% säker på att det är original fälgar. Jag gillar dom inte och nu funkar dom inte så bra smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2008
#15
Står det saab *på* själva fälgarna eller på "locket" i mitten ??

För det "locket" kan man ju sätta på alla fälgar med rätt storlek på hålet i mitten tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#16
Bägge, men det jag menade var på fälgen.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2008
#17
Ok för jag vet att BBS-fälgar var originalfälgar till saab ett tag men man vet ju aldrig tongue

Åk till närmsta däckfirma så bör dom nog kunna hjälpa dig och säga om du behöver navringar eller inte till dom fälgarna och/eller om det är balansering som behövs.

Att fråga runt lite ska ju inte kosta något.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#18
Har skrivit upp nummrena till alla däckfirmor jag kan komma på i närheten, men dom svarar ju inte förens på måndag. Har dock hunnit få svar av volvo i stan och dom ville ha 300kr för alla däckena.


DFFL
9 020 Inlägg
17 maj 2008
#19
Tribbe skrev:
Okej, bör vara originalfälgar. bbs challange eller någe sånt heter dom och är riktigt fula så har svårt att tro att förre ägaren skulle köpt dom efteråt. Det står även saab på dom så känner mig i alla fall upp till 95% säker på att det är original fälgar. Jag gillar dom inte och nu funkar dom inte så bra smile
haha,BBS Challenge är det INTE.

Det är helt vanliga original-fälgar.
(Jepp, det står BBS på de så det är nog de som tillverkar dem)

Men en balansering går på ett par hundra bara, in och testa.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 maj 2008
#20
Du kanske vet vad ni tar för balansering, där du har maskinen?



Sök