2908
Sök

Antal hästar i bilen, tillförlitligt?

86 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#1
Tja!
Såg ett avsnitt av Top Gear där Hamstern bänkar sin gamla mustang, den skulle (enligt honom) ha 300hk. Men det visade sig att den bara hade 250. Dom testade även en ny mustang, minns inte antalet hästar men tror den skulle ha 450, dock hade den 425.
Så hur tillförlitliga är biltilverkarnas siffror på antalet hästar i bilen?
Senast redigerat av steehl (2 februari 2008)

- Chuck Norris does not sleep. He waits. -

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2008
#2
De är nog tillförlitliga ska du se, men jag gissar på att det är hur många hästar man har i motorn som står i boken...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Med.lem
3 759 Inlägg
2 februari 2008
#3
tlx Ducati (mc tillverkare) skriver för lite hk på pappret för att verka bättre..

(skiver lite cepe nu, har svårt att konncentrera mig)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2008
#4
Teknikens Värld brukar ju kolla läget med effekten vid tester och det brukar ju stämma hyfsat som angett vad jag har sett.


Bildrulle
499 Inlägg
2 februari 2008
#5
Beror väl mycket på vad det är för bil. Sen testar väl dom flesta tillverkarna en bil under optimala förhållanden med bästa möjliga soppa osv...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

1 079 Inlägg
2 februari 2008
#6
Volvo anger ofta för lite. T.ex:

D5 185 har vid flera bänkningar gett ungefär 205.
2.5T (200) ger 209 vid en bänkning av teknikens värld.


Andra märken:

Audi, +15 (original 210, v6)

VW, +13 (original 200, rak 4 turbo)

BMW, -11 hk (original 218, rak 6.

http://teknikensvarld.se/files/0715_tes … passat.pdf

Bara enstaka exempel men där ser du att det kan variera från tillverkare till tillverkare.
Senast redigerat av Syst3m (2 februari 2008)

945 Inlägg
2 februari 2008
#7
samma med octavia RS....skoda uppger 180 hk.
oberoende tester visar upp mot 190 hk.

blinka blått om du vill rejsa!

171 Inlägg
3 februari 2008
#8
bra fråga TS!

skulle även vara rätt kul att bänka nån gamal bil (tex min ^^) å se hur många hästar som sprungit bort på åren... synd att de kostar pengar bara...sad brukar gå på ca 1000  lappen va?

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 februari 2008
#9
Lollen32 skrev:
bra fråga TS!

skulle även vara rätt kul att bänka nån gamal bil (tex min ^^) å se hur många hästar som sprungit bort på åren... synd att de kostar pengar bara...sad brukar gå på ca 1000  lappen va?
runt 1000 lappen kan stämma bra... strax under... vet 2 ställe i la som ahr för 500...
såg när dom bänkade gamla 70 tasl sportbilar på top gear.. en lambo en maserati och en ferarri.. maseratin ahde inte mer än runt 80 häsart kvar har jag för mig.. haha:D och dom adnra strax över 100 150... hehe

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

transportkonsult
284 Inlägg
3 februari 2008
#10
Hmmm du tänker på när han Bänkade Mustang GT 500 som skall ha 500 hk. Men den gav 450.

Problemet är att 500 hk är garanterat hästar i motorn. Medans en rullande landsväg ger hästar på hjulen.
På en bakhjulsdriven bil så brukar man räkna på 10% drivlineförlust.
500 - 10% (50hk) = 450 hk. Så det stämde nog ganska bra.

Ang hans gamla mustang så är det ju först och främst drivline förlusten. Men sen räknade man även hästar på ett helt annat sätt för i tiden som gav högre siffror.
Sen skall man ju även ta i beaktning att visa hästar lyckas rymma under åren också.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Sleeper
3 084 Inlägg
3 februari 2008
#11
Bilar förlorar effekten med åren var ju i något avsnitt av just Top Gear där de köpte gamla bilar och kollade effekt någon hade väl förlorat dryga 100hk

Edit: fast det hade ju några skrivigt så detta var helt onödigt.
Senast redigerat av Sushikocken (3 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 600 Inlägg
3 februari 2008
#12
förlora man hk me åren eller me milen ? dum fråga kankse tongue

gör som jag kör gubba racer=)

DFFL
9 020 Inlägg
3 februari 2008
#13
AeroMalm skrev:
Lollen32 skrev:
bra fråga TS!

skulle även vara rätt kul att bänka nån gamal bil (tex min ^^) å se hur många hästar som sprungit bort på åren... synd att de kostar pengar bara...sad brukar gå på ca 1000  lappen va?
runt 1000 lappen kan stämma bra... strax under... vet 2 ställe i la som ahr för 500...

...
RedRum utanför Malmö tar också 500kr.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 februari 2008
#14
steehl skrev:
men tror den skulle ha 450, dock hade den 425.
Så hur tillförlitliga är biltilverkarnas siffror på antalet hästar i bilen?
du menar Gt-500....man anger inte vart effekten är mätt men GT-500 är inte bänkad på hjulen vilket top gear gjorde och som dom reagerar kan man ju tro dom är dumma i huvudet som tjattrar om att dom ljuger om sin effekt...Den ska ha 500Hk i motorn räkna bort 15% drivline förlust = 425hk = top gear är dumma i huvudet...


oupps märkte inte att Hampusd hade skrivit i princip samma sak sorry smile
Senast redigerat av MeloveGolf (3 februari 2008)


Sleeper
3 084 Inlägg
3 februari 2008
#15
klimpan skrev:
förlora man hk me åren eller me milen ? dum fråga kankse tongue
Det får du nog sitta och klura på wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

427 Inlägg
3 februari 2008
#16
Klart man förlora hk med åren.
Alla fabriksuppgifter är mototeffekt i motorn, bänkningen var troligtvis på hjulen då jag inte tror att de lyfte ur motorn bara för det testet och då fattar jag inte frågan, självklart är det minde effekt på hjulen...
Senast redigerat av CRX-vtec (3 februari 2008)

2 600 Inlägg
3 februari 2008
#17
Sushikocken skrev:
klimpan skrev:
förlora man hk me åren eller me milen ? dum fråga kankse tongue
Det får du nog sitta och klura på wink
haha ja sitter och tänker så jag håller på att trilla ur soffan tongue men fått svar på fårgan så nu kan jag sluta att tänka på den saken big_smile
Senast redigerat av klimpan (3 februari 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
3 februari 2008
#18
BooRG skrev:
skriv in ditt reg nr på vägverket och kolla kw och räkna om smile
vad har det med att göra om det är tillförlitligt?


RS
886 Inlägg
4 februari 2008
#19
Sushikocken skrev:
Bilar förlorar effekten med åren var ju i något avsnitt av just Top Gear där de köpte gamla bilar och kollade effekt någon hade väl förlorat dryga 100hk

Edit: fast det hade ju några skrivigt så detta var helt onödigt.
...och monster garage hade väl bänkat 2 gambilar (en volvo och en saab) som hade fått några fler hästar efter åren? smile

Focus RS

128 Inlägg
4 februari 2008
#20
FireTraXX skrev:
AeroMalm skrev:
Lollen32 skrev:
bra fråga TS!

skulle även vara rätt kul att bänka nån gamal bil (tex min ^^) å se hur många hästar som sprungit bort på åren... synd att de kostar pengar bara...sad brukar gå på ca 1000  lappen va?
runt 1000 lappen kan stämma bra... strax under... vet 2 ställe i la som ahr för 500...

...
RedRum utanför Malmö tar också 500kr.
Inte nu längre, Gäller tom 31/1


Sök