3541
Sök

Hjälp mig ! vad ska jag ha för låda till dom här KENWOOD KFC W2511 10"

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#1
Ja jag har testat 3 olika..men alla låter skit..har byggt 2 av dom själv.. 1 av dom var en mds låda, som jag trodde skulle bli bra..men icke !
vad ska jag ha ? vill ha en färdigbyggd låda..
slutstegen är 2 st sådana här KICKER_ZX3502_350W_RMS_21_Channel_ZX_Series_Amplifier

Slutsteget : http://www.gooddeals18.zoovy.com/produc … ifier.html

Högtalarna: http://prisjakt.nu/produkt.php?e=155931

Min 10" mds hötalare jag hade inan lät bättre, och var bättre/renare bas en den här skiten...och då var det bara 1 bas.
så visa mig en låda till dom här tack ! elelr är det så att högtalarna suger ?

sad*

de ska sitta i en ford mondeo..stor bagagelucka i dom smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (2 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#2
http://inform3.kenwoodusa.com/manuals%5Ckfc-w3011.pdf 

Där är manualen till basen, finns ett lådförslag på 35 liter per bas och 3" rör som är 18cm långt. Jag är dock lite tveksam till att basarna ska kunna spela djupbas eftersom Fs är så högt, men jag har ju inte testat dem förstås.

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
http://inform3.kenwoodusa.com/manuals%5Ckfc-w3011.pdf 

Där är manualen till basen, finns ett lådförslag på 35 liter per bas och 3" rör som är 18cm långt. Jag är dock lite tveksam till att basarna ska kunna spela djupbas eftersom Fs är så högt, men jag har ju inte testat dem förstås.
Vad menas med djupbas ?, kan mds 10an det ? :S var skit bra ljud i den iaf...inte i dom här.men har heller inte haft en högtalarlåda som är rätt...35 liter ? i dom jag har testat har det varit kanske, 10 liter

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#4
Finns det ingen färdigbyggd ? verkar ju konstigt om man ska bygga sina egna lådor :S

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

452 Inlägg
2 februari 2008
#5
10 liter är ju lite halvgalet om basen vill ha 35liter tycker du inte det?
Bästa sättet för att det skall bli bra är helt enkelt att lägga nån timme på att bygga en låda som är både optimal för din bil och för basen, svårare än så är det inte smile

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#6
TheFinnishFlash skrev:
Vad menas med djupbas ?, kan mds 10an det ? :S var skit bra ljud i den iaf...inte i dom här.men har heller inte haft en högtalarlåda som är rätt...35 liter ? i dom jag har testat har det varit kanske, 10 liter
Med djupbas menar jag ner mot 30 Hz och liknande. 10 liters låda ger ingen bas att prata om, det är för liten volym.

Har du haft sluten låda?

Vet inte om det finns färdiga lådor till de basarna, men det blir bättre att bygga själv tycker jag. Håller med Team_Bilradiohuset där.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Vad menas med djupbas ?, kan mds 10an det ? :S var skit bra ljud i den iaf...inte i dom här.men har heller inte haft en högtalarlåda som är rätt...35 liter ? i dom jag har testat har det varit kanske, 10 liter
Med djupbas menar jag ner mot 30 Hz och liknande. 10 liters låda ger ingen bas att prata om, det är för liten volym.

Har du haft sluten låda?

Vet inte om det finns färdiga lådor till de basarna, men det blir bättre att bygga själv tycker jag. Håller med Team_Bilradiohuset där.
jag kan bygga, bara jag har måtten, jag har hittat på lite egna mått smile vilket inte vart så bra hehe...
nej dom var inte slutna, jag sågade ut ett hål big_smile...men eftersom jag har 2st högtalare..så ska jag ha 2x 35 liter i bagageluckan ?..fyfan..kanske lika bra att sälja dom och köpa färdiga lådor, med högtalare i ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
2 februari 2008
#8
Har kollat lite i ett beräkningsprogram och räknat på både basreflexlåda och sluten låda:

Sluten: 65 liter för båda basarna, dämpull i lådan. Basarna är inräknade i volymen.
Basreflex: 75 liter för båda basarna, dämpmatta på väggarna. 2 st 4" rör som är 30cm långa. Basar+rör är inräknade i volymen.

Avstängd
1 266 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#9
nä..det här vart för jobbigt..säljer skiten istället..och köper färdigt smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

210 Inlägg
3 februari 2008
#10
TheFinnishFlash skrev:
Finns det ingen färdigbyggd ? verkar ju konstigt om man ska bygga sina egna lådor :S
Undrar....varför köpte du inte en färdig byggd låda till basen som är uträknad

till bilen o basen ?

Hmmm......Bra butik !cool

MVH  B i M


21 761 Inlägg
3 februari 2008
#11
TheFinnishFlash skrev:
nej dom var inte slutna, jag sågade ut ett hål big_smile
Hehe, om du bara sågade ut ett hål och inte räknade ut en lämplig port så förstår jag att det inte lät bra. Riktigt så enkelt är det ju inte smile.

Prova gärna att göra någon av lådorna som jag gav förslag på, men jag kan förstås inte garantera att det blir bra. Speciellt med tanke på basarnas parametrar. Om du gör basreflexlådan så bör du också använda subsonicfilter och ställa in det på tex 30-35 Hz.

Men vill du inte bygga egna lådor så är det väl bara att sälja basarna och köpa andra.

Avstängd
1 266 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#12
BilstereoSEX skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Finns det ingen färdigbyggd ? verkar ju konstigt om man ska bygga sina egna lådor :S
Undrar....varför köpte du inte en färdig byggd låda till basen som är uträknad

till bilen o basen ?

Hmmm......Bra butik !cool

MVH  B i M
därför det fanns inte...hade inte råd med låda just då..då stegen kostade 3600kr styck tongue  det var på micro jag köpte det...
jag ska köpa en färdigbyggd låda istället med högtalare i smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#13
Vad tror ni om den här högtalarlådan ?

http://images.google.se/imgres?imgurl=h … v%26sa%3DN

Vilket är bäst 10" eller 12" ?

eller om ni har ett annat förslag..de får kosta runt 3000:-

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

2 911 Inlägg
24 mars 2008
#14
_technofreak_ skrev:
tjenare..lånar trdåen här lite...fundera rpå att köpa 2 st sånan här kenwoodbasar och undrar om de tär ngn som kör med dessa?om dom är bra eller om man ska köra på andra?för micro rear ut dessa för 380 kr bara..och vad ska man ha för slutsteg som orkar driva båda 2?
Har byggt ett gäng lådor till kunder som haft dessa men bara lyssnat som hastigast på resultatet vid monteringen, låter helt klart okej för slanten och för 380kr är det nog att betrakta som ett klipp.
Saknade däremot djupet i basarna, fick aldrig till det trots att vi försökte göra om lådorna och mer effekt men basarna tenderade att mekaniskt slå igenom innan man nådde rejäl djupbas.

Men återigen, för pengen är de riktigt bra val


Sök