3898
Sök

Micra - inte bra att smälla..

1 217 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag åkte med en kompis tidigare ikväll och smällde med en skylt-stolpe i ca 50km/h. Den skar ca 30-35 cm in i huven och knäckte både kyl och dittat och dattan.
Hur fasen konstruerade de bilar i början på 90-talet egentligen?
En polare har gjort samma tabbe i ungefär samma hastighet med en 9000 och det blev bara repor ju:S

(alla inblandade klarade sig undan med värk och blåmärken. orsaken var ovan förare(brud) och taskigt väglag i kombination med slitna dubbdäck)


Forummoderator
26 349 Inlägg
3 februari 2008
#2
Tror inte riktigt en bil är byggd för att palla en smäll med en stolpe, oavsett sort.
Man får helt enkelt undvika stolpar och alla dess kusiner tongue
Själv brakade jag in i ett räcke häromdagen med bakändan. Ut från en rondell och
smack ut med bakändan. Blev knappt nåt. Listen lossnade och några bucklor.
Svensk stridsvagn även kallad big_smile

Förresten. Tur det gick bra för er i alla fall!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
3 februari 2008
#3
haha dom där bilarna har typ 0,1 mm plåt verkar de som, läskigt om man skulle smälla i "större" saker.. tur att de gick bra med er iaf wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2008
#4
Ksj skrev:
Hur fasen konstruerade de bilar i början på 90-talet egentligen?
En polare har gjort samma tabbe i ungefär samma hastighet med en 9000 och det blev bara repor ju:S

Så du säger alltså att Saab 9000 *inte* konstruerades runt tidigt 90-tal ??  tongue

Demolerade själv ett rådjur med min gamla 9000 CD -89 och allt som hände var några knäckta svarta "fenor" i vänster sida av grillen (där huvudet träffade) och en lätt intryckt vänster framskärm (där kroppen träffade) men skärmen var dock rejält rostig så det var inte så konstigt att den inte tålde allt för mycket.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 767 Inlägg
3 februari 2008
#5
Ni var väl aldrig ute och gled på parkeringen på baksidan vid mcd/maxi/coop där vid brofästet? Var galet halt där ikväll big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 217 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#6
TBOC_Razor skrev:
Ksj skrev:
Hur fasen konstruerade de bilar i början på 90-talet egentligen?
En polare har gjort samma tabbe i ungefär samma hastighet med en 9000 och det blev bara repor ju:S

Så du säger alltså att Saab 9000 *inte* konstruerades runt tidigt 90-tal ??  tongue

Demolerade själv ett rådjur med min gamla 9000 CD -89 och allt som hände var några knäckta svarta "fenor" i vänster sida av grillen (där huvudet träffade) och en lätt intryckt vänster framskärm (där kroppen träffade) men skärmen var dock rejält rostig så det var inte så konstigt att den inte tålde allt för mycket.

Joo, är inte precis nykter nu men jag menar det att båda bilarna är från ungefär samma år och det är så otroligt olika skador:S  kk


1 217 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Ni var väl aldrig ute och gled på parkeringen på baksidan vid mcd/maxi/coop där vid brofästet? Var galet halt där ikväll big_smile

Mvh
Erick

Menar du i thn vid stallbacka? där va ja själv med tidigare ikväll och sladdade. krocken skedde vid gränsen mellan kronogården och karlstorp.


1 217 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#8
AirOne skrev:
Tror inte riktigt en bil är byggd för att palla en smäll med en stolpe, oavsett sort.
Man får helt enkelt undvika stolpar och alla dess kusiner tongue
Själv brakade jag in i ett räcke häromdagen med bakändan. Ut från en rondell och
smack ut med bakändan. Blev knappt nåt. Listen lossnade och några bucklor.
Svensk stridsvagn även kallad big_smile

Förresten. Tur det gick bra för er i alla fall!

Hehe, jag hade hellre suttit i en 240 än micran i krocken faktiskt, jag tror den skulle plöjt ned stolpen bara jämnfört med micran. ok:P


36 Inlägg
3 februari 2008
#9
har själv krockat i en 9000 -97 helt förvånad av hur mycket stryk den tålde, landade med taket före i 70km/h + och klättrade ur oskadd smile

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
3 februari 2008
#10
Prova göra så med en gammal pickis, då får du bara byta kofångare och köpa ny vägskylt. wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2008
#11
Ksj skrev:
TBOC_Razor skrev:
Ksj skrev:
Hur fasen konstruerade de bilar i början på 90-talet egentligen?
En polare har gjort samma tabbe i ungefär samma hastighet med en 9000 och det blev bara repor ju:S

Så du säger alltså att Saab 9000 *inte* konstruerades runt tidigt 90-tal ??  tongue

Demolerade själv ett rådjur med min gamla 9000 CD -89 och allt som hände var några knäckta svarta "fenor" i vänster sida av grillen (där huvudet träffade) och en lätt intryckt vänster framskärm (där kroppen träffade) men skärmen var dock rejält rostig så det var inte så konstigt att den inte tålde allt för mycket.

Joo, är inte precis nykter nu men jag menar det att båda bilarna är från ungefär samma år och det är så otroligt olika skador:S  kk

Hehe prova att göra ett "krocktest" med en Lada av 2007 års modell så ska du se att årsmodellen inte har allt för mycket med säkerheten att göra sålänge biltillverkaren inte använder dom säkerhetstekniker som finns idag.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Idiot..
285 Inlägg
3 februari 2008
#12
Jag har för mig att bilar SKA gå sönder när man krockar.
Så det är karossen tar upp all  kraft och inte föraren och passagerarna i bilen,Det är väl därför nya bilar blir i princip skrot när dom krockar i 30km/t.

Men gammla jänkare verkar knappt gå sönder alls.
Såg en gammal jänkare som hade krockat med en relativt ny bil (2000+)  och  då hade den nya bilen i princip blivit skrot och jänkarbilen hade nästan inga skador.

huh?
10 427 Inlägg
3 februari 2008
#13
Nattugglan skrev:
Jag har för mig att bilar SKA gå sönder när man krockar.

Ska ju gå sönder till en viss gräns, hela bilen ska ju inte bli ihoptryckt wink
Kan tänka mig att Volvo & Saab har varit mycket duktigare på deformationszoner
än Nissan-folket i slutet av 80-talet tongue

Edit: Sen är ju Saab 9000 en av de säkrare äldre bilarna.
Senast redigerat av steifan (3 februari 2008)


Administratör
11 915 Inlägg
3 februari 2008
#14


Ny bil vs gammal Volvo (krocktest).

Lärorikt, så ta en titt

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 februari 2008
#15
Oj oj oj...

Den filmen var faktiskt värd att se.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

huh?
10 427 Inlägg
3 februari 2008
#16
MrTurbo skrev:
Oj oj oj...

Den filmen var faktiskt värd att se.

Yes.. deformationzon vs stridsvagn tongue


3 235 Inlägg
3 februari 2008
#17
Mycket beror på vilken bil man krockar med
Om den andra bilen deformeras lättare, så är ju det en fordel.

Jag körde in i ett mitträcke av betong i ca 70 km/t, var isigt, och vägen svängde kraftigt åt höger mot rondellen, och där klarade jag inte att följa vägen, utan bara fortsatte glida rakt fram...,mötte betongen med fullt rattutslag till höger. Helvetes smäll, allt som låg löst i bilen kastade upp till taket. Bilen studsade bort från betongen och in i rondellen, där jag stoppade i djup snö och skulle se på skadorna. Trodde hela sidan av bilen var intryckt (golf III-94). Jag blev otroligt glad när INGA synliga skador på karossen kunde  konstateras. Det enda som inte överlevde smällen var framfälgen på förarsidan. Den var helt ihoptryckt...sad Stålfälg, så det är inte så dyrt tänkte jag)
Dagen efter var det direkt till att skaffa ny fälg och kolla så att allting på bilen var som det ska.
Bilen klarade sig utmärkt, och med tanken på den jävligt kraftiga smällen behövde jag inte ens göra hjulinställning. När man tänker tillbaka på det som hände: om jag inte hade rattat kraftigt till höger, hade förmodligen hela sidan på bilen fått stryk...

En och samma situation kan få helt olika resultat, även om man försöker upprepa den, och man kan egentligen aldrig förutse hur en bil reagerar vid kollision...



Sök