Mycket beror på vilken bil man krockar med
Om den andra bilen deformeras lättare, så är ju det en fordel.
Jag körde in i ett mitträcke av betong i ca 70 km/t, var isigt, och vägen svängde kraftigt åt höger mot rondellen, och där klarade jag inte att följa vägen, utan bara fortsatte glida rakt fram...,mötte betongen med fullt rattutslag till höger. Helvetes smäll, allt som låg löst i bilen kastade upp till taket. Bilen studsade bort från betongen och in i rondellen, där jag stoppade i djup snö och skulle se på skadorna. Trodde hela sidan av bilen var intryckt (golf III-94). Jag blev otroligt glad när INGA synliga skador på karossen kunde konstateras. Det enda som inte överlevde smällen var framfälgen på förarsidan. Den var helt ihoptryckt...
Stålfälg, så det är inte så dyrt tänkte jag)
Dagen efter var det direkt till att skaffa ny fälg och kolla så att allting på bilen var som det ska.
Bilen klarade sig utmärkt, och med tanken på den jävligt kraftiga smällen behövde jag inte ens göra hjulinställning. När man tänker tillbaka på det som hände: om jag inte hade rattat kraftigt till höger, hade förmodligen hela sidan på bilen fått stryk...
En och samma situation kan få helt olika resultat, även om man försöker upprepa den, och man kan egentligen aldrig förutse hur en bil reagerar vid kollision...