3395
Sök

740 vill ingen mer

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
hoj!

När jag skulle mata iväg till skolan i tisdags så hände något skumt med bilen. Den gick fint i ca 5 minuter, sen när jag skulle starta från rödljusen så la jag i 1:an.. gick fint. La sen in 2:an och då började den hosta och gav tendens till att dö. Hände inget när man gasade. Svängde sen av i nästa avfart, då började den fungera någorlunda igen. Då tänkte jag att jag kanske kommer hem. Men direkt när jag kört ut på vägen igen så började samma elände.. Hostade och ryckte fram.. till slut dog den. Ville inte starta. Polarn kom och bogserade hem den. Sen dess har den helt enkelt inte startat. Felkoderna visar inga fel, den får soppa och den tänder.
Någon som har nåt tips?

Har en 16v b234f -89

mvh/ Joni
Senast redigerat av Joooni (8 februari 2008)

Rylander
8 februari 2008
roll
Joooni skrev:
hoj!

När jag skulle mata iväg till skolan i tisdags så hände något skumt med bilen. Den gick fint i ca 5 minuter, sen när jag skulle starta från rödljusen så la jag i 1:an.. gick fint. La sen in 2:an och då började den hosta och gav tendens till att dö. Hände inget när man gasade. Svängde sen av i nästa avfart, då började den fungera någorlunda igen. Då tänkte jag att jag kanske kommer hem. Men direkt när jag kört ut på vägen igen så började samma elände.. Hostade och ryckte fram.. till slut dog den. Ville inte starta. Polarn kom och bogserade hem den. Sen dess har den helt enkelt inte startat. Felkoderna visar inga fel, den får soppa och den tänder.
Någon som har nåt tips?

Har en 16v b234f -89

mvh/ Joni

Sådär betedde sig min exakt när den inte fick någon soppa hur mkt soppa har du i tanken ? du skrev att den får soppa men är det halv tank eller 2liter på botten ?

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Okej. Soppamätarn funkar inte.. Men jag skulle gissa på att det finns en 15 liter.. Fyllde på 5 liter samtidigt då.

Rylander
8 februari 2008
Joooni skrev:
Okej. Soppamätarn funkar inte.. Men jag skulle gissa på att det finns en 15 liter.. Fyllde på 5 liter samtidigt då.

okok .. vet iaf att dom kan vara rätt svår startade när dom fått soppatorsk .. den brukade tända till då o då o hacka lite men efter ett tag så hoppa den igång. jaja ända jag kan säja om det du beskrev då min funkat finfint annars smile

Körv
3 535 Inlägg
8 februari 2008
tanka full tank, slå lite på främre pumpen (under förardörren typ) och kör igång skiten tongue

Truckdriving Man

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Hehe okej.. Tack iaf smile Glömde säga att den hostar till ibland och låter som att den vill gå igång när man försöker starta. Fast jag har försökt bra många gånger nu men den vill inte tongue

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
decib3L skrev:
tanka full tank, slå lite på främre pumpen (under förardörren typ) och kör igång skiten tongue

Haha.. okej, jag får nog vänta med o tanka full tank tills jag har pengar big_smile

Körv
3 535 Inlägg
8 februari 2008
Tan en liten titt på bränslepumpsrelät också vettja tongue Du kanske kom emot nånting när du växlade.

Truckdriving Man

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Okej, men det sprutar fint med bränsle. Öppnade en slang där, lite svårt och beskriva vilken tongue

3 650 Inlägg
8 februari 2008
kolla över tändstiften..lr de kanske du har gjort

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Kesler skrev:
kolla över tändstiften..lr de kanske du har gjort

Yes, har gjort..

6 Inlägg
8 februari 2008
Står kamremen rätt?

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Har ej kollat men ska göra det så fort ja får tid över.. Men nu hade farsan beställt tid på mecken på söndag.. vore ju bra om man kunde lokalisera felet innan det tongue

68 Inlägg
8 februari 2008
testa att byta luftmassemätare!
Det hände mej senast igår! tongue

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Oh, jo min polare, som var förra ägaren kollade felkoderna och då hade den visat fel på luftmassemätaren.. Men nu när jag har kollat så gör den ej det längre.. Men det är väl ganska dyrt med luftmassemätare eller?

3 650 Inlägg
8 februari 2008
Min bil visade också felkoder på LLM, och då byttes den men felet kvarstod neutral
felkoderna visar dock inget fel nu längre..

1 878 Inlägg
8 februari 2008
Aleks_ skrev:
testa att byta luftmassemätare!
Det hände mej senast igår! tongue

borde få felkod för det. i diagnos verktyget.

hmm kolla tändkablar / rotor/fördelarlock <-- värt att kolla

243 Inlägg
8 februari 2008
decib3L skrev:
Tan en liten titt på bränslepumpsrelät också vettja tongue Du kanske kom emot nånting när du växlade.

detta låter väldigt troligt, jag har varit med om flera stycken som har börjat rycka och bråka och det har visat sig vara bränslerelät! den sitter bakom säkringarna och borde vara vit i din bil.

68 Inlägg
8 februari 2008
Joo kostar säkert runt tusenlappen....
Har två stycken till glt 16v.....
För att nolla felkoder.... ta  bort minuspolen och låt den ligga av i ca 5 min.... för att vara säker på att alla felkoder är borta tryck lite på bromsen innan du sätter tillbaks minuspolen, då kan du vara helt säker på att de inte finns någon ström kvar som ligger och drar...!

62 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Tack för alla svar smile Den gick igång helt plötsligt med mycket startgas. Troligast vore ju om jag kört soppatorsk iaf. Nog för att jag hade räknat ut att jag hade soppa kvar tongue Men matten kan ju brista ibland tongue Jag hade ju försökt i flera dagar nu.. Men men big_smile
Senast redigerat av Joooni (8 februari 2008)

Sök