3601
Sök

Bakhjusdrift på en 850/s/v70 vill göra det enkelt...

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#1
Tänkte bygga om en volvo s70 eller liknade funderar på att använda v70 awd bakvagn med låda allt och ta bort drivaxlar fram. Och diverse mer detaljer svetsa rör inga visco grejor!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 februari 2008
#2
hehe, lol, har själv funderat på detta... men har tänkt om sedan alla säger att bakaxlen är för klen...


486 Inlägg
9 februari 2008
#3
Allt går att förstärka. P-A åker ju med en 850 awd bakaxel, tractivediff och fixit drivaxlar i sin SAAB 9-3 X4R.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#4
Tänkte på att förstärka bakaxel men undrade vilken låda som funkar bäst, kommer att använd awd lådan för att diffen är i bakaxeln..

8 251 Inlägg
9 februari 2008
#5
Synd bara att själva bakaxeln är klen i sig, man kan förvisso förstärkas (men det lär inte bli billigt) samt att infästningarna är bra klena och inte är tänkta för bakhjulsdrift, till råga på allt så är vinkelväxeln i awd-lådan klent dimensionerad. Betänk även att får byta hjulupphängning bak då den inte är lika på fwd / awd-modeller.

Men visst, det går att göra skapligt enkelt, hållbart däremot, det är en annan historia.


Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Synd bara att själva bakaxeln är klen i sig, man kan förvisso förstärkas (men det lär inte bli billigt) samt att infästningarna är bra klena och inte är tänkta för bakhjulsdrift, till råga på allt så är vinkelväxeln i awd-lådan klent dimensionerad. Betänk även att får byta hjulupphängning bak då den inte är lika på fwd / awd-modeller.

Men visst, det går att göra skapligt enkelt, hållbart däremot, det är en annan historia.

JO men jag kan ju bygga om motor fästen och köra rakställt går det igenom besiktningen? Använda bmw låda göra större kardan tunnel...
Senast redigerat av Silver_snow (10 februari 2008)

Med lem
1 127 Inlägg
10 februari 2008
#7
Köp en 940 som du sätter i en turbofemma och bygger om till S70 optik istället..


684 Inlägg
10 februari 2008
#8
Eller varför inte 940 bakaxel? eller allt ifrån 960
Senast redigerat av villon (10 februari 2008)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#9
villon skrev:
Eller varför inte 940 bakaxel? eller allt ifrån 960

Det låter ju faktiskt bra. Ja får nog räkna med ombyggtfordon på besiktningen......

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2008
#10
Bakaxeln på volvo 850 med 4x4 är 960-miltilinkbakaxeln. I alla fall enligt tekniken värld när dom testade volvo 855 AWD. Så den borde hålla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

699 Inlägg
11 februari 2008
#11
vänd på motorn å kör med m90 eller bmw låda..

Bilgalen elektriker :)

turboabstinens
442 Inlägg
12 februari 2008
#12
Precis, är mer hållbart att rakställa motorn och dra på en ny växellåda och volvo-bakaxel, vilken har jag ingen aning om.

ocertifierad klåpmekare

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 februari 2008
#13
varför inte köpa sig en v70 som är bakhjulsdriven dom tidigare är det finns en v70 här som är bakhjulsdriven

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 251 Inlägg
12 februari 2008
#14
ironhead skrev:
varför inte köpa sig en v70 som är bakhjulsdriven dom tidigare är det finns en v70 här som är bakhjulsdriven

V70 har aldrig funnits med bakhjulsdrift, såvida det inte är nåt rent testexemplar denna någon skulle ha kommit över, alternativt att det är ett hemmabygge då? Men det har aldrig sålts några bakhjulsdrivna V70is nån gång.

Säker på att du inte yrat ihop det med V90?


216 Inlägg
12 februari 2008
#15
ironhead skrev:
varför inte köpa sig en v70 som är bakhjulsdriven dom tidigare är det finns en v70 här som är bakhjulsdriven

du tänker på v90 som är samma sak som en 960 fast lite nyare annars samma bil

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

2 924 Inlägg
12 februari 2008
#16
Svar, det finns inget enkelt sätt.

~ Life is short, have FUN! ~

Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#17
Okej om jag har förståt det rätt så är det stadigare med rak ställt än med awd lådan?

plattsättare!
804 Inlägg
13 februari 2008
#18
Silver_snow skrev:
Okej om jag har förståt det rätt så är det stadigare med rak ställt än med awd lådan?

ja skulle rak ställt motorn istället..

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

133 Inlägg
13 februari 2008
#19
om du har tänkt börna mycke, sätt inta på en multilink axel, visst de blir diffbörn men dom håller inte så länge! Men om du inte ska de så är de en helt ok bakaxel.


Kontrolerad av bilen..
14 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#20
Wernering skrev:
om du har tänkt börna mycke, sätt inta på en multilink axel, visst de blir diffbörn men dom håller inte så länge! Men om du inte ska de så är de en helt ok bakaxel.

Nja tänkte mest som något annorlunda lite classic med bakhjulsdrift. Om ni förstår vad jag menar..... bakhjulsdrivet är en känsla.smile


Sök