3293
Sök

Installation av bilstereo och högtalare, hjälp sökes!

11 Inlägg
12 december 2005
Trådstartare
Hej.

Jag har precis köpt min första bil Renault laguna -98. Till den har jag köpt en Pioneer bilstereo med cdväxlare, forthögtalare och en subwoofer+slutsteg.

Problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska dra kablarna eller hur jag installerar bilstereon. I affären skulle de ha 3000kr för att installera allting, det har jag inte råd med så jag ska fixa det själv.smile

Jag är ute efter tips och råd för att få ett så bra resultat som möjligt. Hur ska man dra kablarna? El och ljudkabel på samma sida, eller på olika? Hur installerar man cdväxlaren? Det finns oändligt många frågor, hoppas på att få några besvarade!

Helst av alla skulle jag vilja ha en total guide till hur jag ska göra, men det är kanske att vänta sig för mycket big_smile. Men såklart är alla tips välkomna!

Tack på förhand!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
12 december 2005
Hej.

Jag har precis köpt min första bil Renault laguna -98. Till den har jag köpt en Pioneer bilstereo med cdväxlare, forthögtalare och en subwoofer+slutsteg.

Problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska dra kablarna eller hur jag installerar bilstereon. I affären skulle de ha 3000kr för att installera allting, det har jag inte råd med så jag ska fixa det själv.

Jag är ute efter tips och råd för att få ett så bra resultat som möjligt. Hur ska man dra kablarna? El och ljudkabel på samma sida, eller på olika? Hur installerar man cdväxlaren? Det finns oändligt många frågor, hoppas på att få några besvarade!

Helst av alla skulle jag vilja ha en total guide till hur jag ska göra, men det är kanske att vänta sig för mycket . Men såklart är alla tips välkomna!

Tack på förhand!

sånt här är lättare när man ser de med egna ögon.
till att börja med så, lågnivå på ena sidan bilen och strömkblar på andra. Alltid.
annars har du stor risk att de blir störningar i ljudet.
gäller cd växlaren också om du ska ha den i bagaget.
dra strömen till den på samma sida som du drar strömen till slutsteget och lågnivån  på samma sida.
signal kabel till slutsteget drars på samma sida som strömkablar.
finns lågnivå med signalkabel i, denna brukar jag ej använda utan drar en separat.
kablarna kan du dra under mattor intill trösklar om du inte vill ha kebelfetisch i kupen.
Cd växlaren är väl bara 1 plus 1 jord 1 lågnivå av något slag och 1 signalkabel  skulle jag misstänka.
signalkabel till slutsteg och cd växlare kan du ta på samma slad, dock inte strömkabel den får va 2 separata, annars tror jag de blir risk för att cd växlaren sölar till sig när basen slår.

till stereon finns de säkerligen en kabeladapret att köpa till din bil så du slipper å skarva isönder kablarna i bilen. bara å smäcka på å trycka in sterion i hålet så funkar den.
vilken kabel som är signalkabel brukar stå på den om inget annat så står de i manualen till stereon, den bruka för de mesta vara blå, dock inte den som är till elantennen.

En guide till en fullkomlig installation är svårt att skriva här, som sag man vet bättre när man ser bil och utrustning framför sig.
Man behöver inte göra exakt lika dant på alla bilar, vissa kablar kan vara bättre att dra på andra ställen osv.

Men fråga på, forumen är ju till för de.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

781 Inlägg
12 december 2005
de låter som en bra förklaring på de hela de man kan tillläga att signalkablen kan heta remot.. lr nåt förkortning.

jorda slutsteget gör du bak i bilen på lämpligt ställe.

koppla baslådan rätt på steget! vänd inte på plus å minus då base inte spelar rätt*den spelar tvärt om* har du ett 2 kanaligt steg kanske du ska brygga det! det innebär att du kör både kanalerna (höger/vänster) på basen.

om dit steg klara det.. bruka stå på steget hur man gör annars tar du plus fårn enna kanalen å minus på andra..

vet inte om du är helt ny lr har lite erfarenheter av ljud! så men de är väll de mesta du behöver veta.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
12 december 2005
timpan_87 skrev:
de låter som en bra förklaring på de hela de man kan tillläga att signalkablen kan heta remot.. lr nåt förkortning.

jorda slutsteget gör du bak i bilen på lämpligt ställe.

koppla baslådan rätt på steget! vänd inte på plus å minus då base inte spelar rätt*den spelar tvärt om* har du ett 2 kanaligt steg kanske du ska brygga det! det innebär att du kör både kanalerna (höger/vänster) på basen.

om dit steg klara det.. bruka stå på steget hur man gör annars tar du plus fårn enna kanalen å minus på andra..

vet inte om du är helt ny lr har lite erfarenheter av ljud! så men de är väll de mesta du behöver veta.

tack för rättelse/påminnelse.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Sök