3534
Sök

tänkvärda ord för oss som är födda långt innan 90talet.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Till alla barn som överlevde 60, 70 & 80 talet.

Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten.

De tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese-dressing samt åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en
rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barn- säkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och inte ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och ingen dog av detta.

Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, inte blev vi överviktiga för det!

För att vi var alltid ute och lekte.

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dagen och kom hem när gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dagen och vi var okej! I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, Nindendo, X-box, ingen video eller dvd, inga 150 kanaler på tv:n inget surroundljud, cd-spelare inga mobiltelefoner, datorer, inget internet eller msn. Vi hade vänner och dem fann vi utomhus!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder!

Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!

Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, de som inte blev det fick lära sig att handskas med besvikelsen.Otroligt, eller hur?

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. De var faktiskt lagens högra arm!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin. De senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idéer.

Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!
Om du är en av dem så; Grattis!
Du kanske vill dela med dig av detta till andra som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan advokater och myndigheter reglerade ditt liv för ”ditt eget bästa”?

Det är inte jag som skrivit.. hittade det på internet fråga mig inte vart minns inte roll

men jag tycker det stämmer

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Konsult
1 247 Inlägg
12 februari 2008
Det stämmer fanimej riktigt bra det där. Otroligt hur världen förändras! Till det sämre tycker jag!

Maizer
12 februari 2008
Det ska vara 40-talisterna..

blacken
12 februari 2008
Moser skrev:
Till alla barn som överlevde 60, 70 & 80 talet.

Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten.

De tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese-dressing samt åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en
rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barn- säkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och inte ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och ingen dog av detta.

Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, inte blev vi överviktiga för det!

För att vi var alltid ute och lekte.

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dagen och kom hem när gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dagen och vi var okej! I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, Nindendo, X-box, ingen video eller dvd, inga 150 kanaler på tv:n inget surroundljud, cd-spelare inga mobiltelefoner, datorer, inget internet eller msn. Vi hade vänner och dem fann vi utomhus!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder!

Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!

Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, de som inte blev det fick lära sig att handskas med besvikelsen.Otroligt, eller hur?

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. De var faktiskt lagens högra arm!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin. De senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idéer.

Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!
Om du är en av dem så; Grattis!
Du kanske vill dela med dig av detta till andra som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan advokater och myndigheter reglerade ditt liv för ”ditt eget bästa”?

Det är inte jag som skrivit.. hittade det på internet fråga mig inte vart minns inte roll

men jag tycker det stämmer

That´s was a long stroll down the memory lane!. Kan bara hålla med dig, hur fasen kunde vi överleva? smilecool

Noiseprojekt
12 februari 2008
Räcker att va född -85 så ser man skillnaderna!
Ialf här ute på "landet"

Administratör
2 978 Inlägg
12 februari 2008
Japp man va alltid ute o lekte förr och satt aldrig framför datorn, men det tar jag igen nu smile

En kopp av den svarta såsen...

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
Ialf här ute på "landet"

jag är en -84, jag känner igen mig så väl i den här texten,,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 februari 2008
Noiseprojekt skrev:
Ialf här ute på "landet"

Är iofs en årsmodell senare än dig men håller med ändå tongue

När man var liten var man ute och rände hela dagarna och oftast kom farsan och hämtade en när det blev för sent, vi bodde bredvid skolan och på skolan fanns alla dom där "barnleksakerna" som klättertorn, gungor osv alltså var det där man var. Så det var ju inte långt för farsan att knata direkt men dom gångerna han inte kom dit själv gick han bara upp på ovanvåningen och ropade eller busvisslade, som bara han kan, från fönstret mot skolan.

Och när det var vinter så var man såklart ute och rullade snögubbar eller byggde snö-fort med en massa tunnlar och ibland låg man bara i nån helt random snödriva i sin overall gjord av äkta bävernylon och tittade upp mot himlen utan ett enda bekymmer i världen.

Då var livet lätt att leva och man slapp all skit som finns idag.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

415 Inlägg
12 februari 2008
Jag är född 84 och min tjej är 87a. Och vi minns hur det var innan Datorn kom och stal alla våra vänner och liv. Jag har förlorat 60% av alla mina vänner till WOW. Själv så har jag slutat hålla på med datorer i den stora utsträckingen. Nu håller jag på och ska bli bil nörd istället smile.

Ska bli lastbilschaufför nu big_smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 februari 2008
som man brukar säga.. det var bättre förr! tongue

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Emmiz
12 februari 2008
Tänkvärt smile
Är född 1984 och det märks skillnad redan från den tiden..
Senast redigerat av Emmiz (12 februari 2008)

186 Inlägg
12 februari 2008
hehe..att det va bättre förr har folk sagt i alla tider, men med dessa konkreta "bevis" så är det svårt att neka!

/stolt 80:a!

Smålänning
7 883 Inlägg
12 februari 2008
Märks, faktiskt skillnad från 1988 också... Visst, då fanns datorer, men jag fick aldrig spela på farsans C64, och amiga 500:an fick jag bara testa en gång sad

Men det stämmer att man va ute mer förr...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
12 februari 2008
Jo, visst känner man igen mycket av det där wink. Är själv en 60-talist av senare slag och i grundskolan så hittade man minsann på lekarna själv och klättrade i träd utan att föräldrarna blev anmälda för någonting smile.

Sleeper
3 084 Inlägg
12 februari 2008
Känner igen mig som fan smile lärde mig peka finger av en tysk när man låg i vaggan fick vällingen kyld i ÖL och så blev man lämnad åt okända människor på mc träffar som tog hand om en. Man blev tappad i betonggolvet som spädbarn, (fick höra att jag alltid låg på magen, fick jag också höra då mina småkusiner absolut inte får det). Vet inte hur många ärr man har från man är liten men det är en del.. Fan nästan så man längtar tebax. big_smile Har vart med om rätt mycket då man var liten ändå är man 87:a. Trotsallt så känner man sig inte så jävla misslyckad smile
Senast redigerat av Sushikocken (12 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

7 120 Inlägg
12 februari 2008
Känner igen mig i en hel del trots att man är född på 90-talet. tongue

(Bor inte direkt i någon storstad)

190 Inlägg
12 februari 2008
Känner igen allt, men du glömde att vi hade även dom höga klätterställningarna med rep längst upp, som man kunde ramla ner ifrån.

C64, den hade jag glömt, vi var bland dom första i kvarteret som hade en sån + att vi hade diskettstationen till wink.

Ska nog åka hem till morsan o se ifall den finns kvar, o köra lite nostalgitripp.

// en stolt 75:a

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

transportkonsult
284 Inlägg
12 februari 2008
TBOC_Razor skrev:
Noiseprojekt skrev:
Ialf här ute på "landet"

random snödriva i sin overall gjord av äkta bävernylon och tittade upp mot himlen utan ett enda bekymmer i världen.

Skriv inte sådär... Blir ju nästan tårögd här framför datan.

Allt var så mycket lättare när man var mindre.

Mvh En lycklig och stolt 08 80a.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
12 februari 2008
Det va så mycke bättre förr...
Saknar det så mycket..
*Tår i ögat*
// En Ledssen 83:a
Senast redigerat av HyperSonica (12 februari 2008)

Sump Runk Rätt O Slätt!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 februari 2008
Hampusd skrev:
TBOC_Razor skrev:
Noiseprojekt skrev:
Ialf här ute på "landet"

random snödriva i sin overall gjord av äkta bävernylon och tittade upp mot himlen utan ett enda bekymmer i världen.

Skriv inte sådär... Blir ju nästan tårögd här framför datan.

Allt var så mycket lättare när man var mindre.

Mvh En lycklig och stolt 08 80a.

Haha ha ja man blir ju nästan det smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök