2653
Sök

Volvo 740 Laddar ej

21 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en 740 -86 som inte vill ladda längre.
Jag var ute och åkte lite och lyset lyste svagare än normalt. Sedan började instrumentpanelen lysa svagare samtidigt som varvmätaren började visa för lite. Sedan dog allt lyse och instrumentpanelen. Det enda som lyste lite svagt var chokelampan. Bilen gick fortfarande bra maskinellt. Fick motorstopp, och bilen startade såklart inte. Vi försökte kabla igång den, utan resultat. Den gick att bogsera igång, eller rättare sagt, skjuta igång med annan bil bakom (vi var ute på sjön och racade). Bilen gick ett tag, sen dog den helt plötsligt när vi körde, sen gick den igång igen pga att den fortfarande rullade, sen dog den, sen gick den igång igen, alltså orkar den inte ens hålla igång sig själv.
Motorn har drygt 50000 mil på mätarn och har B230A-förgasarmotorn.

Vad kan ha hänt? Generatorn slut? Batteriet? Kabelbrott? Jordbävning?
Senast redigerat av x86 (13 februari 2008)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 februari 2008
#2
jag skulle kolla kolen till generatorn om jag vore du:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

21 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
jag skulle kolla kolen till generatorn om jag vore du:)

Men borde den inte gått att kabla igång om det vore generatorn tror du?

Smålänning
7 883 Inlägg
13 februari 2008
#4
Kan vara en kombo. Generatorn och startmotorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#5
Jag har hört lite löst folk prata om att det kan vara batteriet som är så slut att det t o m "drar" ström. Någon som kan säga något om sanningshalten i detta?

279 Inlägg
13 februari 2008
#6
kolla kolen det första du gör antagligen dem som är slut. har du provat att ladda bateriet? mät densiteten i det så ser du om bateriet är bra eller dåligt.

bränt gummi luktar kärlek

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
13 februari 2008
#7
antagligen är det kortslutning i batterier gammat batteri som har skakat sönder så blyet ligger på botten i batteriet och då kortsluter pröva o skruva lös en av polerna när du kablar startar den så e det batteriet

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

21 761 Inlägg
13 februari 2008
#8
x86 skrev:
Jag har hört lite löst folk prata om att det kan vara batteriet som är så slut att det t o m "drar" ström. Någon som kan säga något om sanningshalten i detta?

Mät vilospänningen på batteriet med en multimeter, det har väl antagligen fått vila några timmar nu och då blir mätningen ganska rättvisande. Om spänningen är lägre/mycket lägre än 12V så måste du försöka ladda upp det, men det är kanske inte säkert att batteriet tar emot laddning.

För att kontrollera hur generatorn laddar så bör du antingen låna ett annat batteri eller ladda upp ditt eget och sedan mäta laddspänningen med motorn igång.

3 Inlägg
13 februari 2008
#9
Kollat jordkabeln till motorn?

21 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#10
M3Tim skrev:
antagligen är det kortslutning i batterier gammat batteri som har skakat sönder så blyet ligger på botten i batteriet och då kortsluter pröva o skruva lös en av polerna när du kablar startar den så e det batteriet

Den startade. Batteriet satt ju inte ens fast. Problem solved.


Sök