3286
Sök

allmänt Scania snack Bild På nya R-Serien Topline!.

529 Inlägg
6 maj 2009
#521
NJ_ skrev:
Brains skrev:
BULLIS87 skrev:
Kör R500 och lastar 19440kg max=) Går lätt upp för backarna:p


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75003/530185_i3cg49.jpg
Jobbet=)

Oj det var inte mycket, jag har kört 18t på enbart bilen en eller 2 gånger.

vi kör 18-19 ton varje dag på bilen tongue innan vi tömmer till släpet wink dock en 8x4 volvo fm 440 tongue med 19kubiks tank tongue

Hur mycket rymmer släpet?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

2 Inlägg
6 maj 2009
#522
Jag Jobbar Som Mekaniker På Scania Kalhäll wink


7 100 Inlägg
6 maj 2009
#523
scania är de snyggast av lastbilarna som rullar ppå vägarna smile
har jobbat på scania.

btw,hittade en rolig historia ang scania big_smile

Fröken frågade lille Kalle vad han ville bli när han blev stor.
- Jag ska bli trucker, svarade Kalle.
- Jaha! Vad gör en sån då?
- På veckorna kör man Scania och på helgerna går man på vilda partyn, dricker sprit och sätter på snygga brudar.
- Nä! sa fröken, det där får du ta tillbaka! Välj ett annat yrke!
- Jaha, sa Kalle, jag får väl bli... Lastbilschaufför då!
- Det lät bättre! Beskriv vad en sån gör, sa fröken.
- Tja... sa Kalle, på veckorna kör man Volvo och på helgerna får man vara i garaget och laga skiten dricka billig öl och runka...

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2009
#524
Bygga Scania var ju skoj wink
http://www.forumbilder.se/images/592009122043A82c4.jpg
En av de sista navdragningarna som gjordes på axelfabriken i Falun tongue
(framaxel)

(notera de tomma pallställen i bakgrunden, undergången var nära wink)
Senast redigerat av steifan (7 maj 2009)


83 Inlägg
7 maj 2009
#525
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42224/495452_i1n13w.jpg


Bilen jag kör:)

2 118 Inlägg
7 maj 2009
#526
JimpeBoy skrev:
NJ_ skrev:
Brains skrev:

Oj det var inte mycket, jag har kört 18t på enbart bilen en eller 2 gånger.

vi kör 18-19 ton varje dag på bilen tongue innan vi tömmer till släpet wink dock en 8x4 volvo fm 440 tongue med 19kubiks tank tongue

Hur mycket rymmer släpet?

Släpet är uppdelat i 4 fack (4 luckorna på ovansidan), största rymmer 12600kg sen en på 5600kg och två på 4400kg orkar inte räkna nu ^^

D.i.l.l.i.g.a.f

1 062 Inlägg
7 maj 2009
#527
JonnyP : Gillar verkligen det där lägre solskyddet! Är detta hembyggt eller säljer Scania dessa? Såg det först på Thurhagens "Typhoone"....

"You Go, we go!"

83 Inlägg
7 maj 2009
#528
TLO skrev:
JonnyP : Gillar verkligen det där lägre solskyddet! Är detta hembyggt eller säljer Scania dessa? Såg det först på Thurhagens "Typhoone"....

Kul att du gillar det:) Det är min chef som har gjort det, han tillverkar och säljer:)

7 277 Inlägg
7 maj 2009
#529
Vad bör man använda för kontakter till t ex sidomarkeringsljus som kan lätt bytas ut?
Många säljs ju bara med en lång kabel ifrån ljuset utan någon slags kontakt på, hur anslutar man såna bäst utan att dom börja glappa eller ärja?

Måste ju finnas bättre sätt än att dra in en stor kopplingsdosa och behöva dra bort och täta med silikon varje gång man behöver byta...

Tyvärr så sitter dom just nu med en bättre slags "strömtjuv" men vissa har börjat glappa...


170 Inlägg
7 maj 2009
#530
Brains skrev:
Vad bör man använda för kontakter till t ex sidomarkeringsljus som kan lätt bytas ut?
Många säljs ju bara med en lång kabel ifrån ljuset utan någon slags kontakt på, hur anslutar man såna bäst utan att dom börja glappa eller ärja?

Måste ju finnas bättre sätt än att dra in en stor kopplingsdosa och behöva dra bort och täta med silikon varje gång man behöver byta...

Tyvärr så sitter dom just nu med en bättre slags "strömtjuv" men vissa har börjat glappa...

Är väl inget fel på kopplingsdosor! Hade de på förra släpet å de funkade bra!
Fyllde den med fett! sen brukar dem ju inte behöva bytas så ofta heller.


7 277 Inlägg
8 maj 2009
#531
BULLIS87 skrev:
Brains skrev:
Vad bör man använda för kontakter till t ex sidomarkeringsljus som kan lätt bytas ut?
Många säljs ju bara med en lång kabel ifrån ljuset utan någon slags kontakt på, hur anslutar man såna bäst utan att dom börja glappa eller ärja?

Måste ju finnas bättre sätt än att dra in en stor kopplingsdosa och behöva dra bort och täta med silikon varje gång man behöver byta...

Tyvärr så sitter dom just nu med en bättre slags "strömtjuv" men vissa har börjat glappa...

Är väl inget fel på kopplingsdosor! Hade de på förra släpet å de funkade bra!
Fyllde den med fett! sen brukar dem ju inte behöva bytas så ofta heller.

Fel och fel, det är väl lite bökigt men om det inte finns några andra vettiga alternativ så får jag använda dom.


-utan 940
1 728 Inlägg
8 maj 2009
#532
towe89 skrev:
Jag Jobbar Som Mekaniker På Scania Kalhäll wink

Då kanske det var du som lagade "min" Scania som jag skrev om på sidan 25? smile

1 062 Inlägg
8 maj 2009
#533
JonnyP skrev:
TLO skrev:
JonnyP : Gillar verkligen det där lägre solskyddet! Är detta hembyggt eller säljer Scania dessa? Såg det först på Thurhagens "Typhoone"....

Kul att du gillar det:) Det är min chef som har gjort det, han tillverkar och säljer:)

Kul med såna ideer, och det blir faktiskt riktigt ballt!  Så lite men ändå så mycket!  Lär bli en grej många bygger till på Scanior framöver...
Senast redigerat av TLO (8 maj 2009)

"You Go, we go!"

170 Inlägg
8 maj 2009
#534
Brains skrev:
BULLIS87 skrev:
Brains skrev:
Vad bör man använda för kontakter till t ex sidomarkeringsljus som kan lätt bytas ut?
Många säljs ju bara med en lång kabel ifrån ljuset utan någon slags kontakt på, hur anslutar man såna bäst utan att dom börja glappa eller ärja?

Måste ju finnas bättre sätt än att dra in en stor kopplingsdosa och behöva dra bort och täta med silikon varje gång man behöver byta...

Tyvärr så sitter dom just nu med en bättre slags "strömtjuv" men vissa har börjat glappa...

Är väl inget fel på kopplingsdosor! Hade de på förra släpet å de funkade bra!
Fyllde den med fett! sen brukar dem ju inte behöva bytas så ofta heller.

Fel och fel, det är väl lite bökigt men om det inte finns några andra vettiga alternativ så får jag använda dom.

Jo alllt är ju relativt! men de klart finns de bra kontakter så är det ju bättre att andvända!
men brukar ju sitta bra kopplingsdosor på nya släp och bilar som det är enkelt att koppla in i!
sitter en sluten dosa på vårat släpp med kontakter som inte andvänds! du har ingen sån på bilen då??
kan garanterat inte bli ärja i dem=)


83 Inlägg
8 maj 2009
#535
TLO skrev:
JonnyP skrev:
TLO skrev:
JonnyP : Gillar verkligen det där lägre solskyddet! Är detta hembyggt eller säljer Scania dessa? Såg det först på Thurhagens "Typhoone"....

Kul att du gillar det:) Det är min chef som har gjort det, han tillverkar och säljer:)

Kul med såna ideer, och det blir faktiskt riktigt ballt!  Så lite men ändå så mycket!  Lär bli en grej många bygger till på Scanior framöver...

Ja det blir ju som pricken över ismile Jo nog är det många som vill ha, han har ganska så fullt upp:)

7 277 Inlägg
8 maj 2009
#536
BULLIS87 skrev:
Brains skrev:
BULLIS87 skrev:

Är väl inget fel på kopplingsdosor! Hade de på förra släpet å de funkade bra!
Fyllde den med fett! sen brukar dem ju inte behöva bytas så ofta heller.

Fel och fel, det är väl lite bökigt men om det inte finns några andra vettiga alternativ så får jag använda dom.

Jo alllt är ju relativt! men de klart finns de bra kontakter så är det ju bättre att andvända!
men brukar ju sitta bra kopplingsdosor på nya släp och bilar som det är enkelt att koppla in i!
sitter en sluten dosa på vårat släpp med kontakter som inte andvänds! du har ingen sån på bilen då??
kan garanterat inte bli ärja i dem=)

Nej, dom ekipagen jag skruvar med har såna här "underbara" strömtjuvar till varenda sidomarkeringsljus...
Jättetrevligt, speciellt när flera glappar och bilen är bara 1 år....
Sen går kablarna in genom skåpet, enda sättet att komma åt dom är att riva varenda ditnitad list på skåpet.
Inget som jag tänker göra.
Blir väl att börja om från början och dra helt nya kablar.
Släpet och dollyn är ju simpelt, men vartifrån börjar man att dra kabeln på bilen?

Du skrev även att ni hade fett i era dosor, förhindrar det oxidation eller vad det nu heter?
Nåt speciellt slags fett?


170 Inlägg
9 maj 2009
#537
Aha de lät ju inte så kul! Men de måste finnas en kopplingsdosa som alla kablar kommer ifrån! så då gett man ju leta reda på den å dra nya kablar därifrån då!

Nja inte nå speciellt fett, andvände vanligt universial fett som man brukar ha i fettsprutan!
Jo fettet skyddar ju så att det inte kan komma åt nå vatten på kabelskorna så då slipper man oxidationen som brukar bli! Funkade bra på kopplingsdosan vi hade i några år!


7 277 Inlägg
9 maj 2009
#538
BULLIS87 skrev:
Aha de lät ju inte så kul! Men de måste finnas en kopplingsdosa som alla kablar kommer ifrån! så då gett man ju leta reda på den å dra nya kablar därifrån då!

Nja inte nå speciellt fett, andvände vanligt universial fett som man brukar ha i fettsprutan!
Jo fettet skyddar ju så att det inte kan komma åt nå vatten på kabelskorna så då slipper man oxidationen som brukar bli! Funkade bra på kopplingsdosan vi hade i några år!

Nej det är väldigt, väldigt dåligt tycker jag. Men men...
Just nu är det så att det går en eller två kablar genom hela skåpet som sen tittar ut och går tillbaka in vid varje sidomark., där kopplas dom in med en strömtjuv bara.
Frågan är om matarkabeln/arna går direkt in till hytten sen eller om det kan sitta någon kopplingsdosa för p-ljuset på bilen.
Vad tror du?
Sen hur funkar det med ljusövervakningen som alla nya lastbilar har om man kopplar in fler än vad som sitter där från början?

En sista fråga, vad är det för lagar som gäller angående antal och placering av sidomarkeringsljusen?


Truckdriver
85 Inlägg
46 Inlägg
9 maj 2009
#540
Kan ju som mekaniker säga att det bästa beslutet Scania har tagit var att stoppa produktionen på T-Serien.
Men jag tycker även det är synd för att T-serien är snyggast. smile

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..


Sök