4214
Sök

Bilen dör - Golf II -90

43 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Bil det gäller: Golf MK2 1.8 -90
Tjenare, har ett jätteproblem med bilen nu. När motorn gått varm o man har haft igång den i 10 minuter så dör den bara, går ibland att starta igen men ibland inte. Väntar du en timme så funkar det sen igen. Idag tvingades jag att bli bogserad tack vare att biljäveln inte gick igång. Det måste ju vara antingen ett tändningsfel eller ett bränslefel. Kollat fördelarn o rotorn o båda ser fina ut. Tagit kontaktspray i kontakten till monojeten/förgasarn. Bytt bränslefiltret. Utan resultat. Fick även en avgassmäll när jag stog o varvade lite. Kollat relät till bränslepumpen och det såg helt o fint ut om det är nått av dem som sitter i säkringsboxen. Bara ett luktade lite lite brännt men när jag drog ur det så fungerade endå bilen att starta så de kan inte vart den som går till bränslepumpen. Så nu står ja här med en instabil biljävel som ja känner bara för att skrota snart alltså. Sämsta bilköpet hittils. Någon som vart med om nått liknande fel?? Funkar ju förmodligen inte med att byta tändkablar,rotor o fördelare.... Måste ha bilen fungerande imorgon helst då jag skall åka iväg.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

143 Inlägg
22 februari 2008
#2
Hej!    Jag undrar om det kan vara tempgivaren till styrboxen som spökar. Då kan ju blandningen bli för sur. Dessutom kan ju dåliga tändspolar vara så, att dom slutar fungera, så fort dom blir varma.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 februari 2008
#3
Monojet var ganska avancerat, så om du kollar under vexelspaksdamasken, vid säkringshållaren eller vid styrdonet så brukar det finnas diagnosuttag...
Vad händer om du sprayar nåt brandfarligt på insugsgummit?


43 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#4
Igår bytte jag stift,tändmodul och tändspole. Just nu går den bra, bara lite knackig tomgång men det kan ju bero på annat. Bara hoppas att det var detta som var felet så den inte börjar krångla snart igen.... tack för all hjälp föressten.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

43 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#5
Problemet kvarstår!!, blir fan tokig snart på bilhelvetet. Var hemma hos en kompis idag och lackade om bagageluckan, när jag väl skulle åka därifrån så startade inte bilen givetvis. Då hade den surat ner sig av nån anledning så ja fick pumpa lite på gasen så de kom in lite luft, sen starta den. Dock 10 min senare när jag skulle svänga på motorvägen på påfarten på väg hem så stendog bilen, rena turen att ingen kom bakom. Fick vrida om nyckeln och sen startade den igen. Kollat jordkabeln mellan batteriet och karossen och den e rätt rostig men om det skulle vart de som var felet så borde ju instrumentbelysningen och allt annat också slocknat när bilen dog den andra gången. Även mätt upp divirse givare i motorrummet som tev. Svänghjulsgivaren och allt verkar vara i sin ordning. Blir galen snart, sämsta bilköpet jag gjort hittils. Skrotar snart bilen så ja slipper se den. De har verkligen varit 7000 kr i sjön känns det som och får en Gymnasiestudent är de en del pengar. Alla tips på vad felet kan bero på mottages tacksamt.

Det ja gjort hittils i felsökningsväg är alltså:
Bytt Bränslefilter
Bytt Stift
Bytt Rotor till Fördelarlocket
Bytt Tändspole
Bytt Tändmodul
Tankat i 300ml K-Sprit vid tankning
Mätt upp divirse givare i motorrummet.
Bytt ett relä med okänd funktion.
Mätt upp resterande relän och de är hela.
Kollat samtliga säkringar.
Senast redigerat av rob88 (25 februari 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

550 Inlägg
25 februari 2008
#6
Hallgivaren som sitter i fördelaren har den symptomen.



Sök