2907
Sök

nån som blivit stoppad av polisen för aluvinge

37 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#1
vad är vanligast  vill höra lite olika versioner  montera av på plats ,ombes , böter ,hotat  ta kortet???
skriv   på

Losing Is Not An Option

Inläggskritiker
990 Inlägg
26 februari 2008
#2
Kan aldrig bli av med kortet för det, dock kan man åka dit för samma skit som om man har lastat fel så vassa föremål sticker ut fram osv, en alu vinge skär igenom en kropp lätt + att det är svinfult och passar endast på Fast To Furius bilar, tänk inte ens tanken på att hänga på en på 740b

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

37 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#3
försent  hahahaa      jo faktiskt så kan man bli av med kortet  dom kallar det  för  upprepad  nånting   men   det  vill till då   att det är nån riktig dumsnut  o  att  man åkt   fast för samma brott  flera gånger  inom 2 år

Losing Is Not An Option

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 februari 2008
#4
Alla tre versioner stämmer. En aluvinge kan du aldrig få gatgodkänd, och otillåtna anordningar som det så fint heter skall demonteras på plats. Kan nu inte detta göras av något skäl får du göra det hemma = ombesiktning + eventuell böter. Blir du tagen åtskilliga gånger med vingen kan farbror aja-baja beskylla dig för vårdslöshet i trafiken eller nåt annat skoj som i värsta fall kostar dig kortet. Dock väldigt ovanligt.

Kan tillägga att en egenmonterad vinge måste ha framkanten anliggande mot karossen, och får inte sitta på konsoller av något slag. Materialets hårdhet får högst vara 60 Shore A, som på svenska betyder att det inte får gå åt en kraft över 100N att ändra dess form. Är bilen av 1998 års modell eller nyare gäller helbilsgodkännande. Då får man i princip inte ändra ett skit på bilen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

37 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#5
aa  ok       misstänkte d men   det vanligaste  måste väl vara att  man får ombes  elelr??

Losing Is Not An Option

341 Inlägg
26 februari 2008
#6
Jag fick min bil igen besiktningen med den vingen som sitter på nu... De diskuterade den ett tag, men det gick....

?
1 038 Inlägg
26 februari 2008
#7
Första sommaren ja hade min evo så hade ägaren innan satt ditt en osthyvel på bakluckan, blev stoppad å trots att ja inte hade lyse eller några bromsljus så va det vingen dom hade hakat upp sig på, klara mig från böter men fick besiktiga om bilen, skruva av vingen å besiktiga bilen och fick ytligare en ombesiktning för att lysena stod fel å inge bromljus, skruva på vingen igen, nån vecka senare stannar 2 mc snutar mig vid barkaby, snuten gnäller på vingen å säger att den åker av vid besiktningen sen på igen så ja fick böter för den men ingen ombesiktning, sen ställer han sig framför bilen å går ner på knä för att kolla ljus inställningen sen bak för att kolla bromsljuset sen fick ja åka, några dagar senare blir ja stoppad igen men dom kolla bara körkort sen får ja åka, inte ett ljud om vingen.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 februari 2008
#8
hur är det me dom dära grupp a vingarna då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 februari 2008
#9
ironhead skrev:
hur är det me dom dära grupp a vingarna då

Hur det är? Dom e snygga. big_smile Enligt lag (VVFS) så räknas de som otillåten anordning om man monterat dom själv. Hur mycket Bilprovningen och snuten kommer gnälla törs jag dock inte svara på, ibland har man ju tur åxå. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 februari 2008
#10
hade grupp a vinge på min förra inte ett ljud på besiktinga eller  att snuten sa nått man jag kan ju be ett stylingföretag montera dit den hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

263 Inlägg
26 februari 2008
#11
men vingar etc får väll sitta där om de "lätt faller av vid krock" dvs får inte va skruvad/bultad? kardborre-band? lol ps: ganska smart faktiskt, när man e färdig med cruisingen så e de bara att själv rycka av vingen å ta in den, innan nån annan jvla klåfingrig zigenare roffar den tongue

edit: ironisk eller va man ska säga ^^ men är det nån spec fogmassa som är godkänd till att fästa vingar eller hur är det?
Senast redigerat av Norbro (26 februari 2008)

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 februari 2008
#12
ironhead skrev:
hade grupp a vinge på min förra inte ett ljud på besiktinga eller  att snuten sa nått man jag kan ju be ett stylingföretag montera dit den hehe

Ja gör det. roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 februari 2008
#13
ähhh vingen är ju fan det minsta bekymmret vid en krock personen ska händelsevis flyga över taket och landa på vingen och då har  ju benen krossats på personen redan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Kocken
487 Inlägg
26 februari 2008
#14
ironhead skrev:
ähhh vingen är ju fan det minsta bekymmret vid en krock personen ska händelsevis flyga över taket och landa på vingen och då har  ju benen krossats på personen redan

vad är värst? krossa benen av krocken, eller krossa benen för att sen klyvas av vingen?


* Klåpare
1 718 Inlägg
26 februari 2008
#15
ironhead skrev:
ähhh vingen är ju fan det minsta bekymmret vid en krock personen ska händelsevis flyga över taket och landa på vingen och då har  ju benen krossats på personen redan

Precis! Det är lika dumt som att lastbilar måste ha galler i sina älgstaket för att det finns en risk att man fastnar. Det bryr man sig ju säkert om när man har blivit påkörd av en lastbil...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

8 156 Inlägg
26 februari 2008
#16
ironhead skrev:
ähhh vingen är ju fan det minsta bekymmret vid en krock personen ska händelsevis flyga över taket och landa på vingen och då har  ju benen krossats på personen redan

Man kan ju bli påkörd av en motorcyklist bakifrån?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
26 februari 2008
#17
Yttre utformning personbil
Övergripande krav

5 §     Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på yttre utformning
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 18 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1 §).

6 §     Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till risken för skada på andra trafikanter och som även i övrigt uppfyller trafiksäkerhetens krav. Detta anses vara uppfyllt om bilen beträffande yttre utformning uppfyller kraven i direktiv 74/483/EG eller är typgodkänd enligt ECE-reglemente 26.

Förbjudna anordningar
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 779 Inlägg
26 februari 2008
#18
har fått denna förklaring på "osthyvlar" att om man kör på en människa så ska han inte fastna i vingen om det är så att han flyger över bilen.

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 februari 2008
#19
Gulmun skrev:
ironhead skrev:
ähhh vingen är ju fan det minsta bekymmret vid en krock personen ska händelsevis flyga över taket och landa på vingen och då har  ju benen krossats på personen redan

Precis! Det är lika dumt som att lastbilar måste ha galler i sina älgstaket för att det finns en risk att man fastnar. Det bryr man sig ju säkert om när man har blivit påkörd av en lastbil...

lagarna är fan lumiga. fastna i  flygande besiktning haha gissa vad dom gnällde om jo trasiga antennfästet.kan påpeka att jag hade vingen på då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 februari 2008
#20
akakaboto skrev:
har fått denna förklaring på "osthyvlar" att om man kör på en människa så ska han inte fastna i vingen om det är så att han flyger över bilen.

jag tror vingen går sönder direkt dom är väll gjorda på det sättet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök