4160
Sök

Hur vet man om kamremen gått av? [Avklarad] Ny byter vi koppling istället!

415 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#1
Hur vet man om kamremen gått av?
Jag har en bedford som det är mycket lite utrymme i.
Jag fick tips att gick det att snurra på fläckten så skulle det vara ok.
Och det gick att snurra på den. Är Kamremen av då?
Senast redigerat av Malkurrag (11 mars 2008)


1 Inlägg
29 februari 2008
#2
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av


415 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#3
Jo en sak till.
Om den har stått still i ett år. kan jag köra den i cirka 5 kilometer då bara så jag får hem den
*Om den vill starta det vill säga*
Jag tänkte på oljan om den blir dålig av att stå så länge ute!


415 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#4
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

TACK! det ska jag kolla imorgon nu big_smile...
Men tror du att den är av då?


644 Inlägg
29 februari 2008
#5
Vad har du för motor i den? orginal var det väl ingen kamrem på dom..?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 mars 2008
#6
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

detta är nog inte någon bra idé, för är remmen av blir det ventilsallad ifall du gör så...


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 mars 2008
#7
Är det inte drev eller kedja på en så gammal bil? Eller är det en nyare motor i?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

5 089 Inlägg
1 mars 2008
#8
är kammremmen\kamkedjan av så startar inte enns bilen...och tror du den är av så testa inte enns att starta bilen, som sagt, ventilsallad. vad får dig att tro att kammremmen är av?

\Lindgren

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 mars 2008
#9
Xoff skrev:
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

detta är nog inte någon bra idé, för är remmen av blir det ventilsallad ifall du gör så...

Inte på alla motorer. Min gamla Vectra 89:a hände det inget med, den bara dog när remmen gick sönder.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 mars 2008
#10
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

på 240 kan man göra så men inte på många andra bilar för då får du banan ventiler och de vill man inte ha idagens läge.., men de du kan göra är att antingen ta ett spärrskaft me hylsa på veven o prova dra fram o tillbaka rör sig kammen då så har den inte gått av, men är den stilla så är den ju naturligtvis av, annars är de bara till o lossa på kamrems kåpan o kika där under

PS. vet ej hur de ser ut på en bedford DS.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

47 Inlägg
1 mars 2008
#11
en liten tum regel är att 8ventilare = inte sallad, 16ventilare =sallad jag har då starkt för mej att det brukar vara så. sen vad det sitter i en bedford det vetti fan

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 mars 2008
#12
Malkurrag skrev:
Hur vet man om kamremen gått av?

Jag skulle kika på motorns kortsida så det inte saknas en kamrem eller kamkedja, vilket det nu är som kan sitta på en bedford.

Bild exempel :

Kamrem
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Timing_belt.jpg/429px-Timing_belt.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Ford_Cosworth_BDR_002.jpg/800px-Ford_Cosworth_BDR_002.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Ford_Cosworth_BDR_001.jpg/800px-Ford_Cosworth_BDR_001.jpg

Kamkedja
http://www.gavle.to/~tony.larsson/fordmotor/kamkedja1.jpg

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
1 mars 2008
#13
Irmscher Vectra skrev:
Är det inte drev eller kedja på en så gammal bil? Eller är det en nyare motor i?

hade inte du 8 ventilaren då? för med dom motorerna händer det ingenting med, det var värre när opel kom med sina 16 ventilare och kamremmen gick av, då vare bara att byta motorn.

Stance is romance

Mekaniker
472 Inlägg
1 mars 2008
#14
Bara att prova om remmen är av genom oljelocket. Ifall remmen är av så snurrar ju inte kammen och därmed kröker du inte fler ventiler än vad som kröktes när den stannade.

BMW-tok

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 mars 2008
#15
Calle bromsskiva skrev:
en liten tum regel är att 8ventilare = inte sallad, 16ventilare =sallad jag har då starkt för mej att det brukar vara så. sen vad det sitter i en bedford det vetti fan

Stämmer inte. Om man inte är tvärsäker på att ventilerna går fritt så skall man inte röra på motorn med annat än ett spärrskaft. Tar det emot då pressa inte på, du kan kröka ventilerna.

I början av min karriär på maskinskolan jobbade jag med en Scania DSI 11, en rak sexa med 2 ventiler per cylinder. Utav misstag monterade jag kamaxeln 180 grader fel och sedan skulle jag baxa runt motorn. Det tog emot och läraren trodde jag var svag och sa ta i lite då dom kan vara tungbaxade... Jag tog i och det resulterade i 12 krökta ventiler och 12 s-formade stötstänger så man kan kröka saker även med handkraft.

Många 8V dieselar har så liten shisch mellan topplock och kolv samt att om motorn någon gång varit planad eller större ventiler monterade kan det lilla mellanrum som fanns försvinna. Men grundregeln gäller iaf äldre volvo motorer.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Med.lem
3 759 Inlägg
1 mars 2008
#16
Kolla på den här filmen
http://www.youtube.com/watch?v=-G5TcWg0TMc
Vid 00:32 ser du. Tänk dig att ventilerna inte rör sig. Kommer bilen starta då? smile

Nu är ju det där en Boxer motor, men principen är ju densamma

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

415 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#17
Pellefax skrev:
Vad har du för motor i den? orginal var det väl ingen kamrem på dom..?

Det är en orginal motor smile


415 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#18
Xoff skrev:
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

detta är nog inte någon bra idé, för är remmen av blir det ventilsallad ifall du gör så...

Jag har inte provat det tipset än eftersom att jag inte ens har något bilbatteri till den bilen i dagsläget.

Och för att svara på frågan om vad det är för en motor.
I pappren står det att det är en 2.0liters 4a på 83 hästar smile
Och detta ska då alltså vara orginal motorn.

Ägaren tidigare sa att motorn bara "spann" och inget hände så därför gissade han på att kamremen hade gått av.

men vid en titt jag gjorde så såg jag att fläkträmmen var borta. Fast det kanske har hänt efter att motorn började "spinna". Men att sisst den startades så spann den bara.


Supraman
2 300 Inlägg
1 mars 2008
#19
Ta ett spärrskaft och rätt hylsa och vrid runt motorn sakta.
Är säkrare än att köra på starern om man är osäker om ventilerna kommer att ta skada.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 mars 2008
#20
Malkurrag skrev:
Xoff skrev:
944red skrev:
öpnna oljelocket och be någon köra på
starten, rör inte kamaxlen sig har remmen gått av

detta är nog inte någon bra idé, för är remmen av blir det ventilsallad ifall du gör så...

Jag har inte provat det tipset än eftersom att jag inte ens har något bilbatteri till den bilen i dagsläget.

Och för att svara på frågan om vad det är för en motor.
I pappren står det att det är en 2.0liters 4a på 83 hästar smile
Och detta ska då alltså vara orginal motorn.

Ägaren tidigare sa att motorn bara "spann" och inget hände så därför gissade han på att kamremen hade gått av.

men vid en titt jag gjorde så såg jag att fläkträmmen var borta. Fast det kanske har hänt efter att motorn började "spinna". Men att sisst den startades så spann den bara.

Om motorn gick att starta oavsett om den går bra eller inte så är kamremmen hel. Vet inte riktigt vad du menar med spinna???

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök