4154
Sök

Hur bra är dem här Kamaxlarna till min bil?

Dann3
6 mars 2008
Trådstartare
Funderar på att inskaffa vassare kamaxlar men vet inte hur bra dem är det står såhär om dem:

klepspeling [s] 0.00mm 0.00mm
duratie [0.1mm+s] 267° 267°
duratie [1.0mm+s] 228° 228°
klep lift [s=0] 10.95mm 10.95mm 
nok lift   - -
klep spreiding   110° 110°  .
timing [1.0mm+s] 4/44° 44/ 4°  .
lift in BDP [s=0] 1.50mm 1.40mm   

Någon som fattar detta? Kan påpeka att det är från en utländsk sida...

/danne

41 Inlägg
6 mars 2008
förstår mig inte på språket så bra men

durationen verkar vara 267grader vid 0.1 mm ventillyft?
Ventilen lyfter 10,95mm
Nockvinkeln 110 grader

Volvo org. A-kam har 260 i duration, så ur den synvinkeln så är detta en relativt snäll kam.

Men va ska du använda bilen till, sättas i vilken motor, vilken motorkaraktär vill du ha osv....det går itne bara stoppa i en vass kam och tro att allt ska bli bra.

Dann3
6 mars 2008
Trådstartare
themask skrev:
förstår mig inte på språket så bra men

durationen verkar vara 267grader vid 0.1 mm ventillyft?
Ventilen lyfter 10,95mm
Nockvinkeln 110 grader

Volvo org. A-kam har 260 i duration, så ur den synvinkeln så är detta en relativt snäll kam.

Men va ska du använda bilen till, sättas i vilken motor, vilken motorkaraktär vill du ha osv....det går itne bara stoppa i en vass kam och tro att allt ska bli bra.

Det är ju en bruksbil och ingen tävlingsmaskin står att det ger ca 15 HK med bara kamaxlarna på sidan smile
Men skall ge mer effekt men ändå inte vara för vassa heller så det inte går att köra bilen.
Senast redigerat av Dann3 (6 mars 2008)

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
7 mars 2008
Nej det är lobe spread som är 110' och det verkar vara lungt, en gat bil mår inge vidare att passera 112' det gör att den går väldigt ojämt på tomgång. Men inom t.ex. dragracing så finns det en fördel med att köra på mycket lobespred. Vid höga varv uppstår då ett fenomen som gör att avgasimpulserna hjälper insugsimpulserna tack vare att ventilerna då är öppna samtidigt lite extra lång tid.
Och lyftet verkar ju även det vara väldigt snällt skulle va intressant att veta vad du ska ha bilen till.

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

Sök