NxV skrev:
Vill man ha en fin bil får man pröjsa därefter.
Jag har min helförsäkrad, det kostar, men vill man vara fin får man lida pin.
+ den är inte billig att köra heller..
Sen blir man så glad när försäkringen höjs 30% och skatten höjs 45% samntidigt på en kort period.
Har man inte råd att köra sin drömbil ska man inte ha den. Punkt slut.
Precis!
Kollade på ett par exempel hos Länsförsäkringar om hur skillnaden blir påverkad av om jag krockat eller inte senaste året vid tecknande av bilförsäkring:
Exempel 1: Nissan Micra -88
Helförsäkring med 5000kr vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.
Inte krockat senaste året: 1836:-
Krockat senaste året: 2956:-
= 1120:-
Exempel 2: Volvo 740 turbo (134kw) -88
Helförsäkring med 5000kr vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.
Inte krockat senaste året: 4689:-
Krockat senaste året: 7768:-
= 3079:-
Exempel 3: Lamborghini Gallardo (368kw) -04
Helförsäkring med 5000kr i vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.
Inte krockat senaste året: 15617:-
Krockat senaste året: 25077:-
= 9460:-
Alltså alla dessa argument för att motivera sin rättighet till att ha bil blir mest pinsamma.
1. Det är ingen rättighet att äga en bil.
2. Syftet med att äga en bil är väl att kunna ta sig till ett jobb etc?!
3.
Bilhobbyn/ bilintresse är en hobby i första hand och skall betraktas som sådan,
alltså ingen rättighet att äga en bil enbart för att man är intresserad av bilar!
4. Kostnaden för bilförsäkringen blir påverkad av "min krock historik",
dvs den stackaren som agerar målvakt för bilägandet (inklusive försäkring) bör bli direkt drabbad av
dyrare försäkringskostnad om sonen/dottern krockar. Vem betalar den extrakostnaden??
Stackars dessa föräldrar/släktingar som måste stå ut med andras ego, antingen köper en bil man har råd med inklusive en försäkring i nån form, eller så får man helt enkelt vänta tills man har råd! Hur j-vla svårt kan det vara att inse detta?!
Uppenbarligen har de flesta en sund inställning till sin och andras ekonomi, tyvärr så kan bl.a LazerHawke inte räknas till dem när det gäller bilägande och bilförsäkringar.