3216
Sök

Akut hjälp Turboproblem på 940

Rapidoz
688 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#1
Jag monterade nyss ihop min bil med en ny turbo och externwaste gate
När jag körde ut den gick den bra och laddade omkring 1 bar.
Men efter ha kört i kanske 1 timme så började den bete sig konstigt
den reagerar lixom inte på gasen..om man trycker löst utan att låta turbon ladda så går den frammåt
men direkt när turbon börjar ladda om man trycker lite så stannar bilden upp och den börjar bara rulla
istället =/
Vad kan felet vara?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 mars 2008
#2
tjuvluft ,slang som klämmer i hop sig innan turbon?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#3
Vad är det för turbo & wastegate? Biltema?  smile


Kolla efter luftläckage, körde du jävel hela tiden eller skapligt normalt? Nya grejer brukar inte uppskatta tokgasa det första.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Rapidoz
688 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#4
MrTurbo skrev:
Vad är det för turbo & wastegate? Biltema?  smile


Kolla efter luftläckage, körde du jävel hela tiden eller skapligt normalt? Nya grejer brukar inte uppskatta tokgasa det första.

Det är en To4 och en 40mm wastegate..

Ja vem vilken slang kan det vara läckage ifrån? =/
för om slangen drar ihop sig så brukar det gå att ge en mild gas och sen trycka på när slangen fått tryck
men den vägrar...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 mars 2008
#5
slangen innan turbon får aldrig nå tryck, utan det händer att den sugs ihopp när man kör på höga laddtryck där för brukar man sätta ett rör där istället smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Rapidoz
688 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
slangen innan turbon får aldrig nå tryck, utan det händer att den sugs ihopp när man kör på höga laddtryck där för brukar man sätta ett rör där istället smile

men vadå asså att den skulle dra ihop sig menar du?
men den fungerade ju i typ 1 timme?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#7
940turboplus skrev:
MrTurbo skrev:
Vad är det för turbo & wastegate? Biltema?  smile


Kolla efter luftläckage, körde du jävel hela tiden eller skapligt normalt? Nya grejer brukar inte uppskatta tokgasa det första.

Det är en To4 och en 40mm wastegate..

Ja vem vilken slang kan det vara läckage ifrån? =/
för om slangen drar ihop sig så brukar det gå att ge en mild gas och sen trycka på när slangen fått tryck
men den vägrar...

Okej men vad för märke e det på grejerna, var inköpt???

Jag vet inte vad du har för bränslesystem men om det inte är en läcka så att lmm (om du har någon) får tuppjuck så kan turbon skurit. Som sagt, vad är det för märke och hur körde du?

Om du lyckats byta turbo måste ju ju kunna felsöka med, kolla så turbinen snurrar, om intercoolern är hel, alla slangar sitter där de ska osv. Hoppas du kopplat olja och vattenanslutningarna rätt också. Det e inte lätt å lista ut vad som e galet så här via datorn. Ut i graget och felsök lite. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Rapidoz
688 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#8
Ja men asså turbon är ju nybytt den kördes för första gången idag så den tycker jag inte det borde vara något fel på...
Kan ju somsagt vara någon slang eller något men tänkte om någon kände igen symtomen
som uppstått med att det inte går att gasa typ hmm
man hör ju iofs turbon snurra..
asså direkt när laddet ökar så dör ju nästan motorn lixom,känns lite underligt att den gör det =/
gick inte att hålla jämt varv heller så kanske är lmm som är lite konstig.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 mars 2008
#9
Klart det kan bli fel. Med tanke på din ovilja att svara utgår jag från att det är Biltema grejer. Har hitils inte hört någonstans att de tokrasar på en gång så den har nog klarat sig. 

Kolla som sagt läckage...

Edit, Ta några bilder på hur det ser ut under huven så e det kanske lättare att upptäcka möjliga felkällor...
Senast redigerat av MrTurbo (12 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Rapidoz
688 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#10
MrTurbo skrev:
Klart det kan bli fel. Med tanke på din ovilja att svara utgår jag från att det är Biltema grejer. Har hitils inte hört någonstans att de tokrasar på en gång så den har nog klarat sig. 

Kolla som sagt läckage...

jag vet som sagt inte vad delarna heter men såhär ser wastegaten ut
http://minx.se/streetcar/images/40mmwg.jpg

och på turbon stod det bara  [AiResearch T04]

Jo jag får kolla läckare..
tomgången är också väldigt ojämn och ligger nästan på 0 och hoppar lixom.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#11
Kan det vara att den får förlite bensin?
det är ju allt orginal =/
för om man gasar upp den på tomgång så går den ju normalt men om man trycker ner gasen så dör den typ eller den "poffar" och hoppar i varv...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

TIG-svetsare
202 Inlägg
13 mars 2008
#12
varifån är turbon inköpt?

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."

Rapidoz
688 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#13
_xXx_ skrev:
varifån är turbon inköpt?

beg köpt

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
13 mars 2008
#14
Skjuten AMM eller så går den i limp-home.
Läs ut eventuella felkoder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Skjuten AMM eller så går den i limp-home.
Läs ut eventuella felkoder.

/Göran

vad är amm och limp-home?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#16
ingen? =/

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Skogstokig
42 Inlägg
13 mars 2008
#17
Limphome är nödläge. den går inte över ett visst varvtal. som ett varvstopp, det kan hända om den har lagt upp felkoder på motorstyrningen osv. "Amm" är förkortning av Air Mass Meter(Luftmassemätare). Koppla upp din och läs av eventuella felkoder om du har mäjlighet.

Det jag inte kommer ihåg har aldrig hänt.

Rapidoz
688 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#18
sete15 skrev:
Limphome är nödläge. den går inte över ett visst varvtal. som ett varvstopp, det kan hända om den har lagt upp felkoder på motorstyrningen osv. "Amm" är förkortning av Air Mass Meter(Luftmassemätare). Koppla upp din och läs av eventuella felkoder om du har mäjlighet.

försökte läsa av den men förstår mig inte riktigt på men som det såg ut visade den bara 1-1-1 vilket är inga felkoder =/
så det kan vara luftmassemätaren som är trasig?
Jag har testat att dra ut LMM och det blir ingen skillnad vilket kan antyda att den är trasig
men om den går dåligt innan man drar ut och går lika dåligt efter behöver det iofs inte vara just det som är fel, det kan ju lika gärna vara något annat också sad
Senast redigerat av 940turboplus (13 mars 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

The one and only
1 091 Inlägg
13 mars 2008
#19
940turboplus skrev:
sete15 skrev:
Limphome är nödläge. den går inte över ett visst varvtal. som ett varvstopp, det kan hända om den har lagt upp felkoder på motorstyrningen osv. "Amm" är förkortning av Air Mass Meter(Luftmassemätare). Koppla upp din och läs av eventuella felkoder om du har mäjlighet.

försökte läsa av den men förstår mig inte riktigt på men som det såg ut visade den bara 1-1-1 vilket är inga felkoder =/
så det kan vara luftmassemätaren som är trasig?
Jag har testat att dra ut LMM och det blir ingen skillnad vilket kan antyda att den är trasig
men om den går dåligt innan man drar ut och går lika dåligt efter behöver det iofs inte vara just det som är fel, det kan ju lika gärna vara något annat också sad

Låter som LMM:en har gett upp. Du känner ingen som har en likadan luftmätare som du kan låna av o testa om det blir bättre? Så slipper du ju lägga pengar på det om det nu inte är det som är felet smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

The one and only
1 091 Inlägg
13 mars 2008
#20
Har du kollat alla felkoder? Alltså satt kabeln i båda hålen o kollat felkoder?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.


Sök