3309
Sök

problem med min skyline =(

158 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#1
Nån som kan bekräffta min feldiagnos? ja va ute o körde med min skyline r33gts av årsmodell 95. Då rejca ja med en bil o va uppe i 200 o vände.. sen så skulle ja köra om en bil o tyckte min bil kändes skit slö när ja växla ner sad o när den står på tommgång så låter den som en subaru.. Altså så måste den misstända.. Så ja skruva den tänd stiften o kolla på dom dom va ljusbruna alla förutom ett som va kålsvart.... Så ja bytte det stiftet starta upp bilen, gick lika dåligt ändå tog bort stifter o det va svart o blött.. så ja tror det är tändspolen som gett upp.. Kan till lägga det som är gjort på bilen om det är till nån hjälp... Fmic öppet filter 3" och boostcontroll..
vart köper man en ny tändspole? som har snabbast leverans tid.. måste få ordning på den tills elmia smile

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
15 mars 2008
#2
Om du kan få reda på ordernr på tändspolen, så kan du ju försöka få en Nissan verkstad att beställa den? smile

Mvh.

Allt för den där jävla hatten!

158 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#3
har tändspolen i handen vart står det?

1 867 Inlägg
15 mars 2008
#4
Står förmodligen siffror på "toppen"
Ferenc på Hedin bil i göteborg har koll på sånadär tror jag, han fixar hem det mesta.
Kolla med din närmaste Nissanverkstad.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 mars 2008
#5
Hör med Stefan på JapTuning... www.japtuning.se

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#6
har hört av mig till dom nu.. Men det kan ta upp till 2 veckor innan den kommer sad ingen som har en beg o sälja?

99 Inlägg
16 mars 2008
#7
http://www.bildelsbasen.se/ har det du söker, skulle jag tro.
Senast redigerat av Val (16 mars 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 mars 2008
#8
Bilen går inte på alla cyl och du misstänker tändspolen det första du gör? Oki, nu vet jag inte hur det fungerar på japanska bilar ang tändspolar men tycker de borde gå sönder väldans sällan. Har du kört runt startmotor med stiftet inkopplar och sett så det inte kommer någon gnista på det aktuella stiftet? Jag skulle även rekommendera ett kompressions prov på den aktuella cylindern för att försäkra sig om att allt står rätt till nere i motorn.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 688 Inlägg
16 mars 2008
#9
Testa att byta plats på tändspolen på cylindern med dålig förbränning/för mycket soppa och se om det hjälper. Då har du problemet i tändspolen om det hjälper.
Säljer inte biltema tändspolar? Du får kanske dra lite kablar å så, men de e ju en nödlösning på 99 kr tills vidare tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

152 Inlägg
16 mars 2008
#10
vilken burk är det som går kasst?
skicka pm om du vill snacka mer så ska jag se vad jag kan hjälpa dig med.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#12
MrTurbo skrev:
Bilen går inte på alla cyl och du misstänker tändspolen det första du gör? Oki, nu vet jag inte hur det fungerar på japanska bilar ang tändspolar men tycker de borde gå sönder väldans sällan. Har du kört runt startmotor med stiftet inkopplar och sett så det inte kommer någon gnista på det aktuella stiftet? Jag skulle även rekommendera ett kompressions prov på den aktuella cylindern för att försäkra sig om att allt står rätt till nere i motorn.

Ja har behövt knacka ihop gapet på stiften till 0,6mm, För att den ska gå bra. Det måste ju tyda på att tändspolen/spolarna inte kan leverera den kräm som behövs.. Så kanske tänd spolen fick nog när ja drog ur den lite o gav upp.. sad bara en teori ja har..

2 014 Inlägg
16 mars 2008
#13
Har för mig att även RB25DET mår bäst av ett elektrodavstånd på 0,8mm... Men det löser nog knappast dina problem om det vore så.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#14
hade det från början men gick skit kasst vid fullt ladd.. sen när ja knacka ner gapet så gick den skit bra..

glad
493 Inlägg
16 mars 2008
#15
skulle också kört ett kompprov som mrTurbo säger. man vet alldrig, men alltid bättre att kolla mer än för lite.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#16
har kollat nu han får gnista.. vart gör man komp prov? va kan ha hänt då? o va kan ha orsakat det?

158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#17
kan tillläga att det vart ingen skillnad på motorgången när ja hade upp spolen o kolla med ett annat stift så att det va gnista...

892 Inlägg
16 mars 2008
#18
jocke_berg93 skrev:
har kollat nu han får gnista.. vart gör man komp prov? va kan ha hänt då? o va kan ha orsakat det?

Kompprov kan du enkelt göra själv eller helst med en assistent. Du köper en komp-mätare på förslagsvis Micro, skruvar i den i ett tändstifts hål och drar några varv på startmotorn och testar ett efter ett. Du ska ha gasspjället fullt öppet när du gör det annars blir det inte korrekt mätt. Skiljer det mycket (alltså mer än 0.5 bar eller nått) mellan nån cylinder så kan jag garantera att du har nått läckage. =/

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

211 Inlägg
16 mars 2008
#19
jocke_berg93 skrev:
hade det från början men gick skit kasst vid fullt ladd.. sen när ja knacka ner gapet så gick den skit bra..

Det är rätt vanligt att man får gå ned till 0,7 -0,6 när man höjjerladdtrycket och monterar lite grövre avgas m.m.

Men som Mrturbo säger: Gör ett kompprov ! Finns även att köpa på biltema.
Lycka till !

158 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#20
men va kan ha orsakat det då? va måste göras för att fixa det då? men det lustiga är att motorgången inte ändrades när ja inte hade spolen på stiftet i motorn...


Sök