4365
Sök

Min volvo 740 turbo är helt orkeslös..

Diktator
433 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, som rubriken kyder så är min 740 helt jävla orkeslös.. man måste gasa som fan för att man ens ska kunna komma iväg vid ett rödljus utan att den dör.. släpper man gasen så går den ner till ca 500 varv. ligger där i några sekunder och sen dör.. vad kan vara fel?
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

The one and only
1 091 Inlägg
16 mars 2008
#2
Tomgångsmotor, dåligt komp, igensatt bränslefilter, dåliga spridare. Vad är det för årsmodell och motor? Går det o kolla felkoder?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Diktator
433 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#3
tomgångsmotor är bytt, har inte kollat över resten än. Motorn är en b230ft från en 940-95 jag får felkoder på lambda, luftmasse och spjälllägesgivare.. har haft dom felkoderna etag och bilen har gått lite halvilla. Ibland har den skärpt till sig och gått helt perfekt men sen när man stänger av bilen så går den lika illa igen när man startar den.. Men jag vet inte om felkoderna stämmer eftersom att jag har ett piggyback system installerat (SMT6) Och det lurar ju orginal styrbox så då kan ju den sätta felkoder pga det.. hmm
mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
16 mars 2008
#4
inte så att det sitter en bosch-dump på den utan återcirkulering? tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Diktator
433 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#5
det sitter en öppen dump på den. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

volvo tic frälst
357 Inlägg
16 mars 2008
#6
kolla spjälllägesgivaren, när  du vrider på gasrullen så ska de höras ett klick är detta borta så justerar du spjälllägesgivaren som sitter ''bakom'' gasrullen tills du får ett klick.

ryck ur kontakten till luftmassmätaren går den sämre så då så ska den nog funka.
har du en multimeter så kan du mäta lambdasonden om den funkar, då tar du av gummit som sitter över kabelskorna på en grön sladd som kommer från lambdan låt kabelskorna sitta ihop så mäter du mellan sladden och jorden på volt= när motorn är varm, den ska pendla lite mellan 0-1 volt ungefär, sen sprutar du in startgas så ska det visa ca 0,9-1 volt innan den börjar pendla igen. kolla även efter avgasläckage

kan också vara styrenheten som är kass.
Senast redigerat av mattestig (16 mars 2008)


Diktator
433 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#7
den reagerar på luftmassemätaren när jag drar ut den, men bara just när man drar ur kontakten och när man sätter tillbaka den.. medans den är urdragen går bilen lika illa.. Troligen är väl det pga någon annan givare t.ex lambdasond är paj så den redan ligger i "limp home" läge..
mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök