3122
Sök

hur kan jag se vad man har för kam ? volvo duett med B18...

RobinMoberg
16 mars 2008
Trådstartare
#1
som rubriken.. skulle vilja kolla, för den går lite bluddrigt och jag funderar på att det kan sitta en vassare kam i eller dylikt. hur kan man ta reda på de ? motorn är en b18

76 Inlägg
17 mars 2008
#2
öppna upp och titta? kan inte få svar på annat sätt tyvärr, med en såpass gammal bil så kan man verkligen inte garantera om motorn är orörd eller ej. men orginal kammen som sitter i b18 är A kam om jag inte har fel!

mvh/Robben

Bajsapa
316 Inlägg
24 maj 2009
#3
märkningen står på baksida av kammen så du får plocka ner allt och ta ut kammen om du vill titta


268 Inlägg
25 maj 2009
#4
muffl0n skrev:
märkningen står på baksida av kammen så du får plocka ner allt och ta ut kammen om du vill titta

nej, detta håller jag inte med om, av egen erfarenhet så vet jag att märkningen sitter i framkant på kammen, alltså där kamdrevet sitter. iallafall på vissa kammar (ofta trim) däremot på originalkammar sitter märkning mitt på kammen eller möjligtvis bakkant.  plocka bort kamdrevskåpan och kolla om där finns någon märkning, annars är den på något av de andra ställena.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Bajsapa
316 Inlägg
25 maj 2009
#5
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
märkningen står på baksida av kammen så du får plocka ner allt och ta ut kammen om du vill titta

nej, detta håller jag inte med om, av egen erfarenhet så vet jag att märkningen sitter i framkant på kammen, alltså där kamdrevet sitter. iallafall på vissa kammar (ofta trim) däremot på originalkammar sitter märkning mitt på kammen eller möjligtvis bakkant.  plocka bort kamdrevskåpan och kolla om där finns någon märkning, annars är den på något av de andra ställena.

på min r kam satt det bak till och med på min kg-6kam satt det bak. och på min d-kam också. så jag vet inte riktigt. men vi båda har ju rätt. men aldrig vart med om märkingen suttit fram faktiskt


268 Inlägg
26 maj 2009
#6
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
märkningen står på baksida av kammen så du får plocka ner allt och ta ut kammen om du vill titta

nej, detta håller jag inte med om, av egen erfarenhet så vet jag att märkningen sitter i framkant på kammen, alltså där kamdrevet sitter. iallafall på vissa kammar (ofta trim) däremot på originalkammar sitter märkning mitt på kammen eller möjligtvis bakkant.  plocka bort kamdrevskåpan och kolla om där finns någon märkning, annars är den på något av de andra ställena.

på min r kam satt det bak till och med på min kg-6kam satt det bak. och på min d-kam också. så jag vet inte riktigt. men vi båda har ju rätt. men aldrig vart med om märkingen suttit fram faktiskt

asså? yikes  knepigt dedära..  för jag har sett R kammar med märkning fram..  men det beror väl på tillverkare antar jag.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#7
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:

nej, detta håller jag inte med om, av egen erfarenhet så vet jag att märkningen sitter i framkant på kammen, alltså där kamdrevet sitter. iallafall på vissa kammar (ofta trim) däremot på originalkammar sitter märkning mitt på kammen eller möjligtvis bakkant.  plocka bort kamdrevskåpan och kolla om där finns någon märkning, annars är den på något av de andra ställena.

på min r kam satt det bak till och med på min kg-6kam satt det bak. och på min d-kam också. så jag vet inte riktigt. men vi båda har ju rätt. men aldrig vart med om märkingen suttit fram faktiskt

asså? yikes  knepigt dedära..  för jag har sett R kammar med märkning fram..  men det beror väl på tillverkare antar jag.

antagligen sen har jag även hört att det finns kammar som är märkta med r. även fast det inte är trimkam


730 Inlägg
26 maj 2009
#8
Har för mig att märkningen va fram på en VX3 kam ja hade..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#9
YeahBitch skrev:
Har för mig att märkningen va fram på en VX3 kam ja hade..

ok, men ja det kan ju bero på fabrikat och sånt.  men vx3 gjorde väl inte till b18/b20 tongue eller? neutral?
Senast redigerat av muffl0n (26 maj 2009)


730 Inlägg
26 maj 2009
#10
Nej de e ju sant x)

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

268 Inlägg
26 maj 2009
#11
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:

på min r kam satt det bak till och med på min kg-6kam satt det bak. och på min d-kam också. så jag vet inte riktigt. men vi båda har ju rätt. men aldrig vart med om märkingen suttit fram faktiskt

asså? yikes  knepigt dedära..  för jag har sett R kammar med märkning fram..  men det beror väl på tillverkare antar jag.

antagligen sen har jag även hört att det finns kammar som är märkta med r. även fast det inte är trimkam

hehe aa de vet jag tongue  fast detta var helt säkert en trim för jävlar va den motorn gick sen wink

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#12
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:

asså? yikes  knepigt dedära..  för jag har sett R kammar med märkning fram..  men det beror väl på tillverkare antar jag.

antagligen sen har jag även hört att det finns kammar som är märkta med r. även fast det inte är trimkam

hehe aa de vet jag tongue  fast detta var helt säkert en trim för jävlar va den motorn gick sen wink

bara lite halv svårt att få motorn och gå riktigt med en r kam. om vi säger att b20in är nogorlunda orginal


268 Inlägg
26 maj 2009
#13
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:

antagligen sen har jag även hört att det finns kammar som är märkta med r. även fast det inte är trimkam

hehe aa de vet jag tongue  fast detta var helt säkert en trim för jävlar va den motorn gick sen wink

bara lite halv svårt att få motorn och gå riktigt med en r kam. om vi säger att b20in är nogorlunda orginal

aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#14
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:
hehe aa de vet jag tongue  fast detta var helt säkert en trim för jävlar va den motorn gick sen wink

bara lite halv svårt att få motorn och gå riktigt med en r kam. om vi säger att b20in är nogorlunda orginal

aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

va fan har du e-topp för? tongue lite ovanligt men. d-kammen är ju nästan som orginal kam. hmm ja kan tänka mig att får du inställt förgasarna riktigt så får du nog lite bättre drag i han. kolla gärna in min 142 och motorn tongue på galleri och lite sånt skit tongue men min 142 va ju inte så jävla trimmad. men gött drag i han.
Senast redigerat av muffl0n (26 maj 2009)


4 001 Inlägg
26 maj 2009
#15
Freddy_Fish skrev:
aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

om tar väck E-toppen och sätter dit en standard samt ett par dubbla 40 eller 45:or eller t.o.m en 36/36 så blir det en del skillnad, men nog klarar du 30km/h som den är nu lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#16
kolvas skrev:
Freddy_Fish skrev:
aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

om tar väck E-toppen och sätter dit en standard samt ett par dubbla 40 eller 45:or eller t.o.m en 36/36 så blir det en del skillnad, men nog klarar du 30km/h som den är nu lol

kommer ju dra en del soppa och troligen sura han om han ska trycka plattan i mattan. eller?


4 001 Inlägg
26 maj 2009
#17
muffl0n skrev:
kolvas skrev:
Freddy_Fish skrev:
aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

om tar väck E-toppen och sätter dit en standard samt ett par dubbla 40 eller 45:or eller t.o.m en 36/36 så blir det en del skillnad, men nog klarar du 30km/h som den är nu lol

kommer ju dra en del soppa och troligen sura han om han ska trycka plattan i mattan. eller?

ja, om han ska behöva ha den i mattan för att nå 30km/h så kommer den att göra det men annars så kan man få ett par 45:or att gå lika billigt som den troligtvis slitna SU förgasaren som sitter där idag

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

268 Inlägg
26 maj 2009
#18
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:

bara lite halv svårt att få motorn och gå riktigt med en r kam. om vi säger att b20in är nogorlunda orginal

aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

va fan har du e-topp för? tongue lite ovanligt men. d-kammen är ju nästan som orginal kam. hmm ja kan tänka mig att får du inställt förgasarna riktigt så får du nog lite bättre drag i han. kolla gärna in min 142 och motorn tongue på galleri och lite sånt skit tongue men min 142 va ju inte så jävla trimmad. men gött drag i han.

för de ska va lite snurr på grejerna vettu ;P  en E.topp har ju både högre komp, större ventiler och större kanaler än en original smile  njaa, D-kammen har 2mm högre lyft och klart bättre vrid än A-kammen tongue  jag tycker det blev en hel del skillnad när ja bytte smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

268 Inlägg
26 maj 2009
#19
kolvas skrev:
muffl0n skrev:
kolvas skrev:

om tar väck E-toppen och sätter dit en standard samt ett par dubbla 40 eller 45:or eller t.o.m en 36/36 så blir det en del skillnad, men nog klarar du 30km/h som den är nu lol

kommer ju dra en del soppa och troligen sura han om han ska trycka plattan i mattan. eller?

ja, om han ska behöva ha den i mattan för att nå 30km/h så kommer den att göra det men annars så kan man få ett par 45:or att gå lika billigt som den troligtvis slitna SU förgasaren som sitter där idag

hehe ja har ingen SU, har ställbar strombergare, massa skillnad tongue

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

4 001 Inlägg
26 maj 2009
#20
Freddy_Fish skrev:
för de ska va lite snurr på grejerna vettu ;P  en E.topp har ju både högre komp, större ventiler och större kanaler än en original smile  njaa, D-kammen har 2mm högre lyft och klart bättre vrid än A-kammen tongue  jag tycker det blev en hel del skillnad när ja bytte smile

E-toppen har 44/35 ventiler som alla B20 toppar från 72 & nyare.
Sen har den alldeles för stora kanaler som ger för dålig gashastighet på de låga varven.
D-kammen är bättre än A men det är en snäll kam, men den passar bra till det du använder den.

Din Strombergare är väl knappast i tiptop skick med ny nål osv.  tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök