3050
Sök

hur kan jag se vad man har för kam ? volvo duett med B18...

Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#21
Freddy_Fish skrev:
muffl0n skrev:
Freddy_Fish skrev:

aa det kan man ju säga tongue  denna gick som en potta skit under 3000 RPM tongue  fast det var bara enkelfögge och planad topp på den..  förresten du, du verkar ju vara ganska insatt i B20?  jag har D kam, E-topp och enkel strombergare på min B20 i epatraktorn, blir det mycket skillnad om jag sätter på ett par dubbla förgasare? eller drar det bara mer soppa?

va fan har du e-topp för? tongue lite ovanligt men. d-kammen är ju nästan som orginal kam. hmm ja kan tänka mig att får du inställt förgasarna riktigt så får du nog lite bättre drag i han. kolla gärna in min 142 och motorn tongue på galleri och lite sånt skit tongue men min 142 va ju inte så jävla trimmad. men gött drag i han.

för de ska va lite snurr på grejerna vettu ;P  en E.topp har ju både högre komp, större ventiler och större kanaler än en original smile  njaa, D-kammen har 2mm högre lyft och klart bättre vrid än A-kammen tongue  jag tycker det blev en hel del skillnad när ja bytte smile

haha när jag renoverade min b20 o bytte kam till d. så vart det fan ingen skillnad.


Bajsapa
316 Inlägg
26 maj 2009
#22
kolvas skrev:
muffl0n skrev:
kolvas skrev:

om tar väck E-toppen och sätter dit en standard samt ett par dubbla 40 eller 45:or eller t.o.m en 36/36 så blir det en del skillnad, men nog klarar du 30km/h som den är nu lol

kommer ju dra en del soppa och troligen sura han om han ska trycka plattan i mattan. eller?

ja, om han ska behöva ha den i mattan för att nå 30km/h så kommer den att göra det men annars så kan man få ett par 45:or att gå lika billigt som den troligtvis slitna SU förgasaren som sitter där idag

jo visst kan man få det, rätt bestyckning och sen lite finjustering bara så går dom bra tongue


268 Inlägg
26 maj 2009
#23
kolvas skrev:
Freddy_Fish skrev:
för de ska va lite snurr på grejerna vettu ;P  en E.topp har ju både högre komp, större ventiler och större kanaler än en original smile  njaa, D-kammen har 2mm högre lyft och klart bättre vrid än A-kammen tongue  jag tycker det blev en hel del skillnad när ja bytte smile

E-toppen har 44/35 ventiler som alla B20 toppar från 72 & nyare.
Sen har den alldeles för stora kanaler som ger för dålig gashastighet på de låga varven.
D-kammen är bättre än A men det är en snäll kam, men den passar bra till det du använder den.

Din Strombergare är väl knappast i tiptop skick med ny nål osv.  tongue

aa kan ju hålla med om att den är seg på låga varv men med en epa brukar man varva ganska friskt så det är inga problem tongue  aa, min kompis som är lite av en riktig volvonörd sa att den kommer både gå bättre och kanske även dra lite mindre soppa vid dom varvtal som är vanligt för en epa (2000-3000) med D-kammen.
hehe nä, den skulle nog behöva en liten översyn tongue
Senast redigerat av Freddy_Fish (26 maj 2009)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...


Sök