Visst, alla har olika smak... Och alla har inte så gott om pengar.
Men, det finns ju lite olika sätt att lösa saker på...
Med risk för att bli påhoppad, jag tror att vissa inte ens vet vad de har för smak själva, utan hänger dit sånt som "de' ska' va'" för att bli som storpojkarna... Det är en sak om man nu gillar spygrön lack med tribals, lexusljus, enorma kjolpaket, blå lysdioder och star wars-ratt på Golf 3 1,4 (för att ta en ungefärlig sammanställning av sånt de som skrivit i den här tråden verkar reta sig på...). Om en sådan är ens drömbil ska man ju givetvis ha en sådan.
Men låt oss anta att person A och person B köper var sin exakt likadan bil, för att nu ta något som är vanligt i förstabilskretsar (för den mesta av den enligt denna tråd så kallade smaklösa stylingen verkar ju göras av 18-20-åringar, enligt mina observationer...) så säger vi att det är en hyggligt vanlig Svenssonbil från tidigt 90-tal, inget vrak, men lite smårostig och nött som gamla bilar blir, med en rätt motorsvag fyrcylindrig motor utan turbo.
Person A fixar till den rost som är (vi kan anta att det bara var ytrost, så blästring och bättring gjorde susen), polerar upp lacken, lackar de grådassiga svarta plastdetaljerna i bilens färg, gör en ordentlig rekond av inredningen, rensar bort lite emblem, fixar ett diskret men snyggt blankpolerat utblås, köper bättre begagnade original alufälgar och putsar upp dem litegrann, kapar fjädrarna just lite lätt (det brukar iofs. inte bli så bra alltid, men låt oss anta att det är en bli där det funkar hyggligt att köra med det där lilla som kan behövas för att snygga till bilen), byter regplåtar och slänger in en diskret ratt för några hundra...
Person B förser sin matta och smårostiga bil med lexusbakljus, kromade flamedekaler, slänger på slarvigt tillskuren solfilm med bubblor och elände, aluvinge från biltema på kofferten, 4" utblås, blå belysning här och var invändigt som lyser upp den småsolkiga inredningen, överdragsklädsel i skrikig färg som saknar nackstödsöverdrag så de fortfarande sitter där med det totalt felmatchade originaltyget, köper den mest bisarra ratten han hittar för en tusenlapp, popnitar fast ett alunät i stället för originalgrillen, köper M3-speglar med blinkers i äkta plastkrom och förser de rostiga plåtfälgarna med biltemas spinnerkapslar.
Har person B den snyggaste bilen? Jao, kanske om han tycker det själv, men om nu alla här ser nyktert på saken, lutar det inte åt att person A har snyggast bil? Personligen tycker jag det i alla fall.
Har person B den billigaste bilen? Jag tror faktiskt inte det (men när bilarna åker ut på blocket kommer det att vara den som blir såld till lägsta priset).
Och jo, det vore trist om alla bilar såg likadana ut, men jag tycker att de flesta taffligt stylade bilar följer ungefär samma recept och ser rätt lika ut...