3386
Sök

kamrem har gått av!

3 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#1
hejsan, undrar om de är någon som vet om de slår i sönder nått i motorn om kamremen går av på en volvo 850 tdi?


215 Inlägg
23 mars 2008
#2
kolvarna slår i ventilerna o kröker dom så ny topp kan nog va aktuellt

Rally ludde
213 Inlägg
24 mars 2008
#3
Kamremmen på min Diesel vento hoppade över vilket gjorde att motorn rasade och verkstaden rekomenderade motorbyte... För mycket arbete att reparera skadorna på motorn om ngt sådant händer...

////////RallyLudde////////

Bilplåtslagare - egen företagare
33 Inlägg
24 mars 2008
#4
kan säga så här... du har nog inte många ventiler hela... volvo motorer är skit känsliga.. spec dom nyare... kamremmen måste va rätt spänd r den för slak kan dom till och med slå i..


Like it German
378 Inlägg
24 mars 2008
#5
Bror på om bilen stod på tomgång kan motorn klarat sig skapligt. Men va du ute och körde är nog ventiler förstörda, kolvarna kan ha tagit stryck , vevstakarna kan se ut som S m.m.

mvh kimmy

Hur många skruvar fick du över?....

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
25 mars 2008
#6
kimmy89 skrev:
Bror på om bilen stod på tomgång kan motorn klarat sig skapligt. Men va du ute och körde är nog ventiler förstörda, kolvarna kan ha tagit stryck , vevstakarna kan se ut som S m.m.

mvh kimmy

om du har en 8-ventilers kan den ha klara sig annars e de nog bara o slänga på skroten blir billigare att skaffa annan maskin...nå vevstakarna går nog inga slut ska vara en jävla ventiler i så fall men kolvar o ventiler e nog säkert vakra att se på....


3 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#7
de var när jag skulle starta den så gick den av, så motorn var aldrig igång när den gick av.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 mars 2008
#8
Det är en audi maskin som sitter i TDI:erna och ja även 8 ventilaren får ventilsallad vid kamremsbrott. Det är samma sak för många dieslar då den högre kompressionen gör att det är mindre klämspalt mellan kolv och topp.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Mekaniker
472 Inlägg
25 mars 2008
#9
Har kamremmen gått av har du krökta ventiler tyvärr. Startmotorn köröker ventiler lätt som en plätt.

Jag har en motor liggandes i garaget en D5252 som ventilerna är krökta på och kamaxlen är av på 4 ställen tongue
Senast redigerat av BMWKimmo (25 mars 2008)

BMW-tok

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
25 mars 2008
#10
Usch vad tråkigt.... sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 118 Inlägg
25 mars 2008
#11
du har nog en portion ventilsallad liggandes i toppen.. bara öppna och kolla hur det ser ut, men var beredd på de värsta.

D.i.l.l.i.g.a.f

Mekaniker
472 Inlägg
25 mars 2008
#12
Det räcker oftastmed att bara ta bort ventilkåpan, se om nogon ventil är nertryckt längre ner än någon annan även att inte kammen trycker där. Alternativt att skruva bort dom 5 överfallen till kamaxlen. Glöm inte pumpremmen bara.

BMW-tok

12 bästa maskin mek -08
12 Inlägg
13 juni 2008
#13
inget har hänt..... ja vet de garanterat hahah ;D


SQ
1 343 Inlägg
13 juni 2008
#14
Trulle.Nu skrev:
inget har hänt..... ja vet de garanterat hahah ;D

hmm..? rivit isär bilen? big_smile
som sagt, diesel bilar brukar inte tycka om de, remmen gick på pappas gamla golf gtd.. den motorn va kass sen...

Ljudnörd!

12 bästa maskin mek -08
12 Inlägg
13 juni 2008
#15
jag har köpt den och delat den ju.. inget kasst i henne tongue


SQ
1 343 Inlägg
13 juni 2008
#16
Trulle.Nu skrev:
jag har köpt den och delat den ju.. inget kasst i henne tongue

jävla tur big_smile  fått bytt remmen nu då?

Ljudnörd!

12 bästa maskin mek -08
12 Inlägg
13 juni 2008
#17
Lardi skrev:
Trulle.Nu skrev:
jag har köpt den och delat den ju.. inget kasst i henne tongue

jävla tur big_smile  fått bytt remmen nu då?

ja men hittar inga moment till toppabultarna sad finns ingen stanns.. suck


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juni 2008
#18
zovix skrev:
Det är en audi maskin som sitter i TDI:erna och ja även 8 ventilaren får ventilsallad vid kamremsbrott. Det är samma sak för många dieslar då den högre kompressionen gör att det är mindre klämspalt mellan kolv och topp.

/Magnus

Klämspalten har ju inte så mkt med kompressionen att göra, handlar mer om hur resten av förbränniongsrummet/kolvtopp ser ut...

Vissa 8v kan klara sig bara med byte av ventiultryckare, PSA:s HDI maskiner t.ex...



Sök