En arbetskamrat(Aka hårigamonstret) berättade för mig att ha åkte på ombesikning nyligen pga. att han hadde för stora fälgar på bilen. och då snackar vi typ 15-16" (vanlig svenssonbil) han var typad för 14".. Han sa att dom skulle vara hårdare på det numera.. Tängte höra om nån annan varit drabbad? Löjligt som fan om du frågar mig.. Även om det strider om lagen att ha förstora hjul så är väll det viktiga att bilen är säker..
På nyare bilar så är det så.. Som Syst3m sa är bilen helbilsgodkännd så får man inte ändra på rullomkretsen.. Någon cm brukar inte göra så mkt men gör man det mycket så kan dom bli sura..
"If you're in control, you're not going fast enough"
sen kan man fråga sig varför dom ska bara så petiga på det. så länge rullomkretsen är +-5% så spelar det ju ingen roll. nä du, det är väl bara för att tjäna in pengar till staten som allt annat
Alla bilar från 1997 är mer el. mindre helfordonsgodkända. Numera har även tillverkaren skickat med vilka alternativa fälgar de rekomenderar, men det finns inget i svensk lagstiftning som reglerar ett MÅSTE. Jag gissar mer på att din kompis hadde kanske ett par fälgar med helt fel impressning så de stack utanför skärm kant eller tog i vid fullt rattutslag. Det kan ta i även på mindre dimensioner om ET måttet är galet.
Gissar på samma som the-swede, däcker sticker utanför skärmarna eller tar i. Jag tror inte att mina sommarsulor går igenom pga just ovannämnda så jag besiktar med 15" orginal plåtis...
Det ska väll egentligen inte vara några problem så länge du följer biltillverkarens rekomentationer. På jobber räknar vi nästan alltid bara på +-5% i omkrets på däcket.
MVh Andreas
..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Har en fråga. Jag kör med 15" på min. Om man kollar uppifrån så sticker de inte utanför skärmen. Men nere vid sidokjolen är de nästan 1-3 cm de sticker utanför. Är detta något de påpekar på besiktningen?