3240
Sök

Större fälgar och besiktning..

Brum säger bilen.
394 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Hoj.

En arbetskamrat(Aka hårigamonstret) berättade för mig att ha åkte på ombesikning nyligen
pga. att han hadde för stora fälgar på bilen. och då snackar vi typ 15-16" (vanlig svenssonbil)
han var typad för 14"..  Han sa att dom skulle vara hårdare på det numera..
Tängte höra om nån annan varit drabbad? 
Löjligt som fan om du frågar mig.. Även om det strider om lagen att ha förstora hjul så är väll det viktiga att bilen är säker..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

1 079 Inlägg
25 mars 2008
Är det en helbilsgodkänd bil så är det. Tråkigt, men sant. sad

1 174 Inlägg
25 mars 2008
På nyare bilar så är det så.. Som Syst3m sa är bilen helbilsgodkännd så får man inte ändra på rullomkretsen.. Någon cm brukar inte göra så mkt men gör man det mycket så kan dom bli sura..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
25 mars 2008
O_o
Så om man har större fälg men mindre profil (så rullomkretsen är densamma), strider det mot helbilsgodkännandet?
Och hur är det med importbilar? smile

2 201 Inlägg
25 mars 2008
sen kan man fråga sig varför dom ska bara så petiga på det. så länge rullomkretsen är +-5% så spelar det ju ingen roll.
nä du, det är väl bara för att tjäna in pengar till staten som allt annat

galen
85 Inlägg
3 Inlägg
26 mars 2008
Alla bilar från 1997 är mer el. mindre helfordonsgodkända.  Numera har även tillverkaren skickat med vilka alternativa fälgar de rekomenderar, men det finns inget i svensk lagstiftning som reglerar ett MÅSTE. Jag gissar mer på att din kompis hadde kanske ett par fälgar med helt fel impressning så de stack utanför skärm kant eller tog i vid fullt rattutslag. Det kan ta i även på mindre dimensioner om ET måttet är galet.

helt galen
388 Inlägg
26 mars 2008
Gissar på samma som the-swede, däcker sticker utanför skärmarna eller tar i. Jag tror inte att mina sommarsulor går igenom pga just ovannämnda så jag besiktar med 15" orginal plåtis...

Varför åka fort när man kan åka brett?

RS
886 Inlägg
26 mars 2008
Så man får besikta med större fälgar än original på äldre bilar men har man en nyare "helbilsgodkänd" går det helt plötsligt inte? Haha komiskt ju... big_smile

Focus RS

104 Inlägg
26 mars 2008
Det ska väll egentligen inte vara några problem så länge du följer biltillverkarens rekomentationer.
På jobber räknar vi nästan alltid bara på +-5% i omkrets på däcket.

MVh Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

956 Inlägg
26 mars 2008
Har en fråga. Jag kör med 15" på min. Om man kollar uppifrån så sticker de inte utanför skärmen. Men nere vid sidokjolen är de nästan 1-3 cm de sticker utanför. Är detta något de påpekar på besiktningen?

Sök