Som så många andra har nämnt här så handlar det om prioriteringar, i alla fall för min del.
Jag har ett jobb där jag tjänar ganska skapligt, men har dock ingen möjlighet att jobba övertid eller liknande för att få ett tjockare lönekuvert. Försöker hålla de vardagliga utgifterna nere så mycket som möjligt (förutom mina två laster, snus och cappuccino)... Unnar mig ganska lite i övrigt. Går på bio någon enstaka gång per år, detsamma gäller krogen, festar sällan, reser typ aldrig, köper nya kläder när de gamla går sönder, låter bruksbilen förfalla i lagom takt, etc.
Att upprätta en ekonomisk plan hjälper en också att planera inköp och hålla koll på utgifter samt om möjligt eliminera onödiga sådana.
Men allt det där är mer för att finansiera ägandet än byggandet/köpandet. Själv har jag finansierat mitt projekt genom att tidigare köpa billiga lägenheter med renoveringsbehov, renovera upp dem och sedan sälja dem med god vinst (gjorde cirka 200K efter investeringar och skatter på senaste lägenheten under ett års tid). Nu har man dock skaffat sig en villa, så nu är det väl slut med det...
Några sidoinkomster har jag tyvärr inte. Gott om kontakter gör att man kan köpa vissa delar till bra priser, men ger knappast kontanter på fickan att handla för.
Till saken hör väl att man numera börjar bli till åren så man har ju haft lite tid på sig också, och emellanåt har man haft paus från bilintresset och satsat på andra grejer som mer hör hemmet/fritid till.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex