3188
Sök

Pengar?

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
25 mars 2008
Är inte så ekonomisk som jag kunde vara men jag prioriterar min lägenhet, flickvän, bil, elektronik och kläder. Allting skenar ju iväg men sparar in pengar på att ja inte dricker, röker eller snusar. har dubbla jobb och arbetar ~290 timmar i månaden.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

2 014 Inlägg
25 mars 2008
Som så många andra har nämnt här så handlar det om prioriteringar, i alla fall för min del.

Jag har ett jobb där jag tjänar ganska skapligt, men har dock ingen möjlighet att jobba övertid eller liknande för att få ett tjockare lönekuvert. Försöker hålla de vardagliga utgifterna nere så mycket som möjligt (förutom mina två laster, snus och cappuccino)... Unnar mig ganska lite i övrigt. Går på bio någon enstaka gång per år, detsamma gäller krogen, festar sällan, reser typ aldrig, köper nya kläder när de gamla går sönder, låter bruksbilen förfalla i lagom takt, etc.

Att upprätta en ekonomisk plan hjälper en också att planera inköp och hålla koll på utgifter samt om möjligt eliminera onödiga sådana.

Men allt det där är mer för att finansiera ägandet än byggandet/köpandet. Själv har jag finansierat mitt projekt genom att tidigare köpa billiga lägenheter med renoveringsbehov, renovera upp dem och sedan sälja dem med god vinst (gjorde cirka 200K efter investeringar och skatter på senaste lägenheten under ett års tid). Nu har man dock skaffat sig en villa, så nu är det väl slut med det...

Några sidoinkomster har jag tyvärr inte. Gott om kontakter gör att man kan köpa vissa delar till bra priser, men ger knappast kontanter på fickan att handla för.

Till saken hör väl att man numera börjar bli till åren så man har ju haft lite tid på sig också, och emellanåt har man haft paus från bilintresset och satsat på andra grejer som mer hör hemmet/fritid till.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

ElectroRaggare
885 Inlägg
26 mars 2008
Tja, det är inte enkelt eller billigt. Speciellt inte när man totalrenoverar hela sitt hus i hög standard samntidigt som bilen slukar enorma summor pengar.
Men jobba mycket, ha bra kontakter, spara så mycket man kan och slopa alla dyra utgifter så är det mesta möjligt.

Varken jag eller min tjej tjänar några enorma summor pengar lyckas vi endå ha råd med vårt stora hus (ca 10.000/mån bara avbetalning på lånen) , En ny Renault clio som vi köpte 2007, min bil + totalrenoveringen.
Allt är möjligt tack vare smålänsk snålhet big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
26 mars 2008
Det handlar nog om prioriteringar och en smula lite galen matematik, som jag upplever det.
Bilstyling eller biljud är nog nämligen svårt att få tillbaka pengarna på, som ren privatperson då hmm

Erick skrev:
Nu har väl inte jag världens dyraste bilar direkt men det är som ola säger, prioriteringar, och jobba jobba jobba.. Sliter i en verkstad dag ut och dag in och ofta även kvällar osv och det hjälper till när lönespecen kommer i slutet på månaden. Men jag bränner tex i princip inga pengar på krogen, dricker bara tysköl kanske varannan helg, har med lunchlåda till jobbet istället för köpa hämtmat varje dag osv. Många bäckar små blir ett par nya fälgar till slut big_smile

Hade för mig du hade en stor last förut, hemmabio tongue
Är den tidseran över nu ? roll

Mvh
saablejon
Senast redigerat av SaabLejon (26 mars 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Rakapparat
301 Inlägg
26 mars 2008
Som många andra här har inte jag heller världensdyraste bil,
Åker en sunkig gammal saab 900 till vardags,
Jobbar skift, så tjänar väl skapligt,
Har inte vart ute på krogen en enda gång hittils i år, så det blir väl inte sånt så ofta.
mest hemma fester när det blir av att festa och då går det väl åt en 8-10 öl,
Annars myser jag och tjejen hemma.
småsnusar kanske 1.5 dosor i veckan,
äter inte ute så ofta, Jag och tjejen lagar nästan alltid mycket mat på en gång när vi lagar så det blir ett par mat lådor över.
Blir bio någon gång ibland men inte ofta.
Bor i en 2:a med inte så hög hyra.
Håller iofs på att rusta hemma därför händer det inte så mkt alls med bilen

Det är som många andra säger en prioriteringsfråga. Man får ta en sak i taget och skära ner på allt annat.

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
26 mars 2008
Jag lägger undan pengar till bilen var tredje månad ungefär.
Jag snusar, reser ganska mycket... Jag är på jobbet knappa 200 timmar i månaden.
Pengarna tycker jag inte är något problem. Jag lägger gärna hela lönen på bilen (och annat jag tycker är roligt). Man jobbar ju för att ha råd med det man tycker är kul, annars hade väl alla gått på bidrag om allt som spelar roll är att precis överleva.

Det som blir jobbigt är att vara på jobbet "jämt". Men när bilen vrålar igång på parkeringen, eller när man ligger på stranden i Key West så är det helt plötsligt värt varenda sekund smile

2 911 Inlägg
26 mars 2008
De som har flotta bilar utan krediter kan man räkna på högerhanden, resten är kreditslavar till svenska staten.

Själv har jag "kontant-bilar" och är allmänt allergisk till lån, krediter och sån dynga, aldrig haft och kommer aldrig ha.

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
26 mars 2008
Den som spar han har, men inge kul:D

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 mars 2008
Jobbar då de finns jobb åt mig, t.ex inom hjullastare som jag brukar köra åt farsgubben, finns de inge jobb den månaden så har ja bara studiebidraget att leva på då mina föräldrar vägrar att bidra med lite varje månad, förra vintern var ett bra år t.ex jag körde hjulare på natten plugget på dagen o så gick de nån vecka här o där då hade man iaf pengar över man kunde lägga undan tills man skaffar sig bil o betala skatt o försk då päronen vägrar hjälpa till med de häller o får jag ha den i deras namn häller nejnej itne de, haha ajja that's life eller hur tongue allt går bara man vill, de mesta sitter i viljan, men snart ska jag iväg på jobb intervju på volvo Lastvagnar inför sommar jobb lol

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Herr
1 722 Inlägg
26 mars 2008
Roundcube skrev:
jag har funderat på en sak länge nu, att ni som har värstingbilarna här inne, hur har ni råd att köpa dels själva bilen, och sedan en massa saker till den? som t.ex 100 000 kr för styling 50 000 kr för multimedia och sen 100 000 till för trimmning, hur får ni pengar? och hur lång tid tar det att sammla ihop såpass? jag är nyfiken big_smile

Jag jobbar som personlig assistent! tjäna inte överdrivet mkt, 17-19k månan får jag väl ut.

Jag bestämde mej för att spara ihop till en bil, modell lite vassare. Jag la undan 5k i 7månader, sen låna jag 15k av farsan som nu är återbetalade.. sen har jag väl köpt trim o diverse annat för 50k på ett ungefär, vill man så går man, men som sagt man får lägga annat roligt åt sidan=) men har jag aldrig haft problem med när jag vet va kul man kmr ha med bilen senare!

Dyr hobby är vad vi har men, i gängäld så har jag lärt mej MASSOR, och haft kul som fasiken=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
26 mars 2008
The_Mechanic skrev:
Jobbar då de finns jobb åt mig, t.ex inom hjullastare som jag brukar köra åt farsgubben, finns de inge jobb den månaden så har ja bara studiebidraget att leva på då mina föräldrar vägrar att bidra med lite varje månad, förra vintern var ett bra år t.ex jag körde hjulare på natten plugget på dagen o så gick de nån vecka här o där då hade man iaf pengar över man kunde lägga undan tills man skaffar sig bil o betala skatt o försk då päronen vägrar hjälpa till med de häller o får jag ha den i deras namn häller nejnej itne de, haha ajja that's life eller hur tongue allt går bara man vill, de mesta sitter i viljan, men snart ska jag iväg på jobb intervju på volvo Lastvagnar inför sommar jobb lol

Får du ut mkt pengar när du kör hjullastare? farsan har likadant, kanske värt o lära sej=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

801 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
LocKtar skrev:
Roundcube skrev:
jag har funderat på en sak länge nu, att ni som har värstingbilarna här inne, hur har ni råd att köpa dels själva bilen, och sedan en massa saker till den? som t.ex 100 000 kr för styling 50 000 kr för multimedia och sen 100 000 till för trimmning, hur får ni pengar? och hur lång tid tar det att sammla ihop såpass? jag är nyfiken big_smile

Jag jobbar som personlig assistent! tjäna inte överdrivet mkt, 17-19k månan får jag väl ut.

Jag bestämde mej för att spara ihop till en bil, modell lite vassare. Jag la undan 5k i 7månader, sen låna jag 15k av farsan som nu är återbetalade.. sen har jag väl köpt trim o diverse annat för 50k på ett ungefär, vill man så går man, men som sagt man får lägga annat roligt åt sidan=) men har jag aldrig haft problem med när jag vet va kul man kmr ha med bilen senare!

Dyr hobby är vad vi har men, i gängäld så har jag lärt mej MASSOR, och haft kul som fasiken=)

om du får ut 17-19 K i månaden, EFTER skatt då, tyckte jag det va en ganska hyfsad lön faktiskt. smile

RS
886 Inlägg
26 mars 2008
StaunteD skrev:
Jobba, jobba, jobba och prioritera saker och ting. Men för den delen behöver man inte isolera sig i en trång lägenhet och leva på makaroner wink

Skulle aldrig låna pengar till att köpa en bil.

Om man aldrig skulle låna, måste man ju begränsa sig till vilka bilar man kan köpa? sad

Focus RS

796 Inlägg
26 mars 2008
ja det är ett dilemma det där

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 mars 2008
LocKtar skrev:
The_Mechanic skrev:

Får du ut mkt pengar när du kör hjullastare? farsan har likadant, kanske värt o lära sej=)

jag som ändå är ung, jag kör ca 70kr i grundlön per timme, men sen till kommer ju OB o allt de där så de blir tillräckligt för att jag ska tacka ja ^^´. Men de tar ju en jävla tid o lära sig allt big_smile jag har hållt på med jordbrukare sen jag var liten knodd o gick över till lastmaskiner sen tongue
För övrigt så fick man sig sommar jobb idag på volvo lastvagnar from 9juni till slutet av aug lol
Senast redigerat av The_Mechanic (26 mars 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

166 Inlägg
26 mars 2008
En sak lev inte på krediter. Låg månadskostnad ger en lika stor om inte  större frihet än en hyfsat hög lön.
Har levt snålt hela livet, renoverat bostaden sen sålt och flyttat till ett ruckel och börjat om. Nu har man familj så den tiden är nog förbi nu. Själv har jag ett lågt lån på bostaden, inget på bilen eller något annat häller.
Har en total månadskostnad inkl ALLT på lite över 6000.
Tycker det handlar om att planera köpte en fabriks ny bil för 5 månader sen och har redan börjat planera inför nästa bil köp 3-4 år bort. (eller så tok renoverar/trimmar jag den då) Man behöver inte ha allt på en gång, kan man bara vänta lite så lönar det sig.

Slav
1 454 Inlägg
26 mars 2008
The_Mechanic skrev:
LocKtar skrev:
The_Mechanic skrev:

jag som ändå är ung, jag kör ca 70kr i grundlön per timme, men sen till kommer ju OB o allt de där så de blir tillräckligt för att jag ska tacka ja ^^´. Men de tar ju en jävla tid o lära sig allt big_smile jag har hållt på med jordbrukare sen jag var liten knodd o gick över till lastmaskiner sen tongue
För övrigt så fick man sig sommar jobb idag på volvo lastvagnar from 9juni till slutet av aug lol

Gratulerar till jobbet!

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

terazzi
26 mars 2008
Har inte rört en bankomat på 3 månader wink
Sparar alla pengar man behöver,allt för man ska ha råd med 200an senare smile sen tänker jag,fan jag har inga mer pengar än dem man har ute ^^ så till slut tror man på det ;D
ska på arbetsintervju på fredag smile

8 156 Inlägg
26 mars 2008
Man får se det som en hobby. En del lägger ut pengar på att gå på hockeymatcher, eller så spenderar dom timmar och pengar på att bygga modellbilar. Samma sak egentligen.

Sen handlar det mesta om planering. Man kan leva gott på lite pengar, bara man planerar.
Man behöver kanske inte köpa den där flaskan med Coca-Cola, eller ett paket med cigg?
Behövde jag verkligen den där soffan för 8 000:- när jag kunde skaffat mig en hygglig begagnad soffa på myrorna för 500:- ? Prioriteringar kallas det för.
Riktigt glad att det finns människor som prioriterar bilar, så att vi bilintresserade kan få något fint att titta på.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök