3301
Sök

usa beställning? några extra avgifter som är bra att känna till?`

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Hej,!

tänkte beställa lite högtalare och multimedia från en sida i usa, som skicka till sverige. men jag vet inte om det tillkommer några avgifter som tex tull eller några skatter??
någon som beställt från usa som vet något. gick det bra eller var det bara massa problem?
det är ju rätt mycket som skiljer priserna och så jämfört med här i sverige..

skulle vara tacksam för alla svar!

MVH: K4F

lycka till med era byggen!

644 Inlägg
28 mars 2008
Kolla här: http://www.tullverket.se/sokordao/tjans … 10124.html
Men en bra grundregel är att multiplicera dollarn med 10 för att få priset "hemma"..
Senast redigerat av Pellefax (28 mars 2008)

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
gjorde som du sa och multiplicerade med 10. jämförde med usa och sverige. och det roliga är att det skiljer mer än 50% på samma vara.. så går det inte ihop sig och beställa från usa så vet i f-n..

tack för dig hjälp..

MVH:K4F

400 Inlägg
28 mars 2008
Tjena!
Från vilken sida har du tänkt att beställa?
Jag har bara erfarenheter av beställningar av cross grejer från Usa och det har funkat kalas, t.o.m fått paketen Snabbare än många företag i sverige!
Jag är nämligen lite sugen på lite grejer jag med...
/Putte

Ride Like You´ve Never Been Hurt

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
tjaa putte.!

jag har inte bestämt sida ännu. men det är kicker saker jag ska köpa så jag går lite efter vad olika sidor har och så. sen får vi väl se vad det blir förnågon. det ända jag har hunnit se är att det skiljer sig inte så mycket från sida o sida, det ända som skiljer sig är slutpriset i så fall.. men om jag ska beställa så blir det inte före 2 veckor.ska hämta min nya bil och så innan så måste kolla och passa in allt så man inte köper fel..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 mars 2008
När jag köpte datorgrejor från ett företag i usa så åkte jag på att betala runt 1300kr i tull + moms.

Nu senast har jag handlat på ebay och då har jag sluppit det, hittils iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

227 Inlägg
28 mars 2008
Be dem skicka prylarna som "presenter", då slipper man tullavgifterna..! Det svåra med utlandbeställningar är just betalningen, Paypal har jag iaf kört med dem senaste gångerna och det var funkar riktigt bra..!

Dum spiro, spero...

6 170 Inlägg
28 mars 2008
JE skrev:
Be dem skicka prylarna som "presenter", då slipper man tullavgifterna..! Det svåra med utlandbeställningar är just betalningen, Paypal har jag iaf kört med dem senaste gångerna och det var funkar riktigt bra..!

Gift + max värde 70 dollar, annars gäller INTE det kryphålet!!

Used electronics (begagnade el-grejor) ska tydligen vara helt skattebefriat i sverige och ska tydlign med funka.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 050 Inlägg
28 mars 2008
Gåvor som skickas till Sverige från t.ex USA. Är endast tull och momsfria upp till 450:- Det som kostar eller är värt mera än dessa 450:-får man betala både Svenskt tull och moms på. Även fraktkostnaden från USA. Så det gäller att verkligen instruera säljaren om hur varorna skall tulldeklareras. Om man väljer att bara KÖPA utan att kontakta säljaren för instruktioner..då blir det stor förlustaffär. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
såå ni menar att rätt om det kostar 50% under det och beställa så går man förlust med alla tullavgifter och moms och skit,. det låter ju helt rubbat. finns det inte något sätt att komma undan skatter och momser..

6 170 Inlägg
28 mars 2008
K4F skrev:
såå ni menar att rätt om det kostar 50% under det och beställa så går man förlust med alla tullavgifter och moms och skit,. det låter ju helt rubbat. finns det inte något sätt att komma undan skatter och momser..

Har du verligen läst hela tråden riktigt noga ??  tongue

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
jaa det har jag. men någon skriver om att man ska skicka som gåva och det går inte i mitt fall för att jag ska köpa för mer än den summan. det är lättt att blanda ihop massa saker. och jag undrar om dom här momserna och avgifterna kanske blir så mycket så att priset kommer att komma upp till motsvarande pris här i sverige.. eller kommer jag att komma under svenska priser rätt om massa avgifter tar en hel del pengar.?? det är det som är den stora frågan.!!

6 170 Inlägg
28 mars 2008
Du kan be honom skicka det som gåva oavsett hur mycket du ska köpa för.

MEN för att det ska godtas måste det stå max ca 70 dollar på lappen med varudeklarationen.

Jag köpte Gtech för ett antal tusingar från usa och sa till killen att skicka som gåva och märka paketet med typ 70 dollar och jag betalade ingen skatt för det, det enda du måste tänka på är att kommer paketet bort så får du inte tillbaka mer än dom där 70 dollarna.

Och som sagt ska ju tydligen "used electronics" funka att skicka som med (har dock inte provat det själv).

1 050 Inlägg
28 mars 2008
K4F skrev:

Vad jag menar är följande: Om du t,ex beställer varor från USA värda 3000:- och att dessa varor skickas som free gift (gåva) med värdebeloppet angivet på paketet, då får du dra av 500:- (gåvovärde) de återstående 2.500:- måste du betala både Svensk tull och moms. Även fraktkostnaden från USA måste momredovisas med +25%

Se till att säljaren skickar varan tulldeklarerad som: Used Electronics, samt låga värdebelopp Max $50.00 USD. Annars blir det förlustaffär. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

83 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
går det göra så om man köper från ett stort företag.. jag är tveksam till om dom går med på det.. men jag föstår precis hur ni menar.

är tacksam för all hjälp.

644 Inlägg
28 mars 2008
Använd länken till tullverket jag skickade så får du ju exakt summa..

83 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
ska göra det. men där får jag väl knapast med tullavgiften.. eller det får jag kanske.. första gången för mig o beställa från usa så därifrån alla konstiga frågor.

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 mars 2008
OM man ska köpa från USA så ska man enkelt räkna så här.

Summa vara + fraktkostnad + tull (6.5%) + 25% moms + ev. frakt i Sverige.

Att köra free gift och liknade är ju idiotiskt, ursäkta men tyvärr finns de långfingrade perssonerna där med.
Blir du / ni av med era saker så är det rätt kört att få mera tillbacka än vad som är deklarerat.
Vi tar nästan varje vecka saker från USA och 9ggr av 10 så är det någon som har varit i sakerna.

Sen måste det ju endå vara skönt att få ev. hjälp i Sverige om något går fel?
Tror inte det finns en ända leverantör som kommer hjälpa er med garanti utan de kommer hänvisa till den butik du har köpt sakerna i, och i detta fall USA.

83 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
MrCalle

jag kan hålla med dig till 110%.. och jag hade aldrig velat ha mitt paket med kicker saker för flera tusen skickat som free gift.. då tar jag nästan helre på mig kostaderna och vet att jag får hem det jag beställt..
rätt om det skulle vara några tusen dyrare så har man endå en viss garanti att man får rätt saker.

jag beställde lite saker från hong kong en gång och fick hämta ut mitt paket hos tullen i skåne.. dom sa att dom "misstänkte" att det var något olagligt i paketet och ville öppna det.. jag sa till dom att dom inte fick öppna det fören jag hade kommit ner till dom. och när jag väl kommit ner när så ser jag mitt paket.. det hade visst redan varit uppskärt en gång och igenklistrat med någon billig tejp.. så mitt råd är nog att man ska nog aldrig lita på någon som har ditt paket i handen före dig själv.

sen har ju tullare alltid varit lite speciella och vid sidan om..

RM-operatör
667 Inlägg
29 mars 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79111 där kanske du finner något mer svar, och Bjurran kan du ju pröva att fråga lite med. Vill minnas att han sa att han jobbade på Tullen.

Sök