3840
Sök

konvertera från mekaniskt till elektroniskt insprut b230

76 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så undrar jag hur pass svårt det är att konvertera ifrån det mekaniska sprutet till det elektroniska och exakt vad som behövs för att kunna genomföra det, motorn jag tänkt konvertera är en b230 e

The one and only
1 091 Inlägg
28 mars 2008
#2
Svårt... Du måste byta en stor del av elsystemet + en massa mer saker som tankarmatur, byta bränslepump m.m. Det blir enklare o köpa en 740 eller 240 nyare än -88 så får du elektroniskt insprut på köpet wink O dom kostar inte speciellt mycket mer än den du har nu.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

76 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
#3
Volvo Knugen skrev:
Svårt... Du måste byta en stor del av elsystemet + en massa mer saker som tankarmatur, byta bränslepump m.m. Det blir enklare o köpa en 740 eller 240 nyare än -88 så får du elektroniskt insprut på köpet wink O dom kostar inte speciellt mycket mer än den du har nu.

vad yrar du om?

46 Inlägg
29 mars 2008
#4
RBBN skrev:
Volvo Knugen skrev:
Svårt... Du måste byta en stor del av elsystemet + en massa mer saker som tankarmatur, byta bränslepump m.m. Det blir enklare o köpa en 740 eller 240 nyare än -88 så får du elektroniskt insprut på köpet wink O dom kostar inte speciellt mycket mer än den du har nu.

vad yrar du om?

han menar att de är lättare att köpa en 740i mä elektroniskt insprut än att bygga om!

I Don`t Think, I Drink!

The one and only
1 091 Inlägg
29 mars 2008
#5
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Klart att det är lättare att köpa en annan bil...
Det är lättare att köpa en bil med sommarhjul också än att byta till sommarhjul på den bilen man har.

Men att säga att det skulle vara svårt att byta sprutet är väl att ta i. I en 240 är det ganska tacksamt i och med att kabelhärvan är uppdelad i flera delar. T.ex så har motorstyrningen en separat kabelhärva som är enkel att flytta över från en bil till en annan.
Det finns nog ingen annan bil som denna operation är så lätt i.
Det är bara lite småsaker så som strömmatning, tändningsplus och hastighetssignal som man behöver koppla in själv samt naturligtvis strömmatningen till bränslepumparna.
Om man ska byta till elektroniskt sprut rekommenderar jag att plocka allt från en lämplig donatorbil på skroten. Ska man köpa allt del för del kräver det att man har rätt bra koll på vad man behöver och det blir oftast dyrare också.

Ja det är lättare om man köper bilen hos grannen, annars blir det nog krångligare eftersom man måste åka iväg och antingen ha biltransport med sig eller en polare som kan köra den åt en wink

Ja det är lättare o ta elsystemet från en 240 om man ska ge sig på en sån operation eftersom dom har separata kabelstammar så att man bara får motor elen o slipper allt annat tjaffs som följer med om man tar härvan från en 740. Det bästa är ju om man har en hel donatorbil som man kan ta allt man behöver ifrån så man slipper flänga till skroten stup i kvarten smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.


Sök