bufffe skrev:
Hur du kan göra det utan multimeter är att försiktigt dra ihop kablarna bara en väldigt snabbis och se om det blir en gnista eller att det smäller lite lätt fast troligen kommer säkringen gå
Såna saker ska man inte göra, även om man "vet" vad man gör.
Däremot håller jag med om att man ska plocka fram multimetern och mäta på lite olika ställen. Man kan börja med att kolla spänningen på stegets pluskabeln där den sitter fast framme på batteriet, sedan mäter man på varje "skarv" som finns:
# På säkringshållaren innan säkringen.
# På säkringshållaren efter säkringen.
# På kopplingsblocket i skuffen (om ett sånt finns).
# På stegets kopplingsplint för strömkabeln.
Multimeterns minusmätpinne bör sättas på en plåtren karossdel eller på batteriets minuspol. Om man får spänning på alla angivna ställen så håller man kvar plusmätpinnen på stegets kopplingsplint och flyttar minusmätpinnen till plåtytan där stegets minuskabel sitter fast. Sedan mäter man:
# På stegets minuskabelsko nere vid karossen.
# På själva trådarna inuti kabelskon.
# På stegets kopplingsplint där minuskabeln sitter fast.