3081
Sök

Konsten att köra kraftiga bilar?

Stolsvärmare
77 Inlägg
3 april 2008
#21
TCG skrev:
puttep skrev:
är det sinterkoppling är det enklast att hålla lite varv och vara riktigt riktigt försiktig tycker jag iaf smile

Låter som ett bra sätt att slita koppling...
Bättre att vara man nog att kunna leva med ett kärringstopp och lära sig var kopplingen tar. Sedan möta kopplingen med gasen så varvräknaren aldrig går över 1000-1500rpm.
När kopplingen är helt släppt på 1000rpm så kan man trycka plattan i mattan. Så kan man göra på min 540iM iaf. Det är ju visserligen lite vrid i den, kan ju behöva lite mer varv på riskokare. wink
Nu var det ju dock en M3 som var aktuell, då ska det gå att smyga iväg mjukt utan att slira på kopplingen på höga varv...

har redan försökt att smyga iväg på låga varv ett "antal" gånger tongue och det är som att åka puckelpist tongue
sen så håller jag inte så höga varv utan mera pumpar lite på gasen lite lätt för att inte ligga allt för lågt eller för högt smile

Down Under

blacken
3 april 2008
#22
Ta det lugnt med koppling/dragläge, använd sunt förnuft så är det inga problem. cool

1 418 Inlägg
3 april 2008
#23
Ähh roligare att spetta fullt ifrån början och lära sig av misstagen:) 5 min efter köpet av gamla 535an märkte jag att de gick å ligga 1an, 2an och 3an på breställ på asfallt, dock regn:) bara man är beredd att ratta lite så är de lugnt smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 april 2008
#24
Lindberg88 skrev:
Ähh roligare att spetta fullt ifrån början och lära sig av misstagen:) 5 min efter köpet av gamla 535an märkte jag att de gick å ligga 1an, 2an och 3an på breställ på asfallt, dock regn:) bara man är beredd att ratta lite så är de lugnt smile

Mm, det måste vara jättesmart eftersom du inte "känner" bilen alls.
Risken för olycka har nog aldrig varit större.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

127 Inlägg
3 april 2008
#25
Kopplingen kan ju vara av den typen "av-och-på". Och man får akta sig för att stämpla fullt i svängar, med en bakhjulsdriven effektstark bil. Kan vara ovant att ratta upp en fet retursladd i början.

1 418 Inlägg
3 april 2008
#26
John87 skrev:
Lindberg88 skrev:
Ähh roligare att spetta fullt ifrån början och lära sig av misstagen:) 5 min efter köpet av gamla 535an märkte jag att de gick å ligga 1an, 2an och 3an på breställ på asfallt, dock regn:) bara man är beredd att ratta lite så är de lugnt smile

Mm, det måste vara jättesmart eftersom du inte "känner" bilen alls.
Risken för olycka har nog aldrig varit större.

Att sätta sig i en annan bil är inte som att lära sig att köra bil på nytt, eller har jag fel?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 april 2008
#27
Lindberg88 skrev:
Att sätta sig i en annan bil är inte som att lära sig att köra bil på nytt, eller har jag fel?

Olika bilar fungerar på olika sätt och reagerar olika på olika situationer.

Ett ställ med min gamle Volvo 740 var väldigt olikt ett ställ med min BMW. De reagerar på gas/broms/styrning på helt olika sätt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2008
#28
efter ett par gånger när man kört bilen och du vet vart du har dragläget då är det bara att gasa var ju lite skillnad på min bmw 528 och en gammal volvo 745a jag hade

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

blacken
3 april 2008
#29
Lindberg88 skrev:
Ähh roligare att spetta fullt ifrån början och lära sig av misstagen:) 5 min efter köpet av gamla 535an märkte jag att de gick å ligga 1an, 2an och 3an på breställ på asfallt, dock regn:) bara man är beredd att ratta lite så är de lugnt smile

Visst är det kul att "järna" ifrån början, men att köra på den nivån kräver sin förare eller "man" som det heter och det är inte alla som kan fixa ett sådant stunt. Ovanpå allt så är det ett sådant körsätt som har en tendens att höja försäkringspremierna, speciellt om man inte är helt kompetent att ratta ett dylikt fordon..

1 661 Inlägg
3 april 2008
#30
För mig har det varit precis som att köra alla andra bilar. Enda skillnaden är att nålen på hastighetetsmätaren rör sig fortare, så man bör bromsa hårdare innan kurvor än vad man är van vid.
De bilar jag har kört har varit som alla andra bilar i dragläge, dvs inga problem alls. Visst att dem är trögare men det är lika lätt att köra bilen för det, bara tröttare i benet.
Har även kört m3, det va som att köra en 325 fast snabbare. Så om du inte gasar så märker du knappt skillnad.
mvh
Senast redigerat av Hardjim (3 april 2008)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
3 april 2008
#31
Dom flesta sportbilar går att köra precis som vanligt och är lättkörda.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

741 Inlägg
3 april 2008
#32
Tro inte att bilen kommer gå som ett as bara för den har runt 300 hk, dom flesta bilar har så pass bra väghållning så det enda du kommer märka är som en annan skrev att nålen på mätaren rör sig ganska fort och det kanske suger i magen, dvs inte direkt svårt och köra!
Senast redigerat av Joo (3 april 2008)

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
3 april 2008
#33
starta motorn vänta så den är någolunda varm   tryck ner kopplingen lägg i 2an håll full gas stå på varvstoppen ca 2 sek (bara för ljudets skull) släpp kopplingen mkt fort, vrid ratten ett halvvarv åt båda hållen  växla vid varvstopp Njuuut  big_smile
  nä då m3an är lättkörd  bara man andvänder sunt tänkande

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

160 Inlägg
3 april 2008
#34
det är inte bara acc i bilarna som gör att dom känns konstiga:), det kan vara motståndet i pedalerna (gasen framför allt) som det kan vara på nyare bilar, menar att en del är ju som att trampa i luft´n, och då menar jag inte nu att den går dåligt och inte tar undan nått:), utan att pedalen i sig, kan va jävligt lätt bara:), t. ex en del Bmw bilar är tungtrampade men dom kan ju gå bra för de:)

*ingen bil är den andra lik smile*

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 april 2008
#35
Det bästa rådet jag kan ge är:

1. Lita på hastighetsmätaren. Säger den 120 så är det nog ganska nära 120 också. Tänk på det innan kurvan. Även en bahjulsdriven bil kan gå rakt om farten är hög.

2. Ta det lungt med gasen. Hård acceleration kan resultera ganska otäcka retursladdar, framförallt om man är ovan med t.ex. bakhjulsdrift över huvud taget.

3. Om du lånar en bil, kör med hjärnan. Är inte kul att stå där när man skrotat polarens bil. Har du hyrt den - det finns försäkringar... Självklart kör "leker" du inte där andra trafikanter kan skadas.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

143 Inlägg
3 april 2008
#36
trevlig tråd faktikst o läsa.. smile

dock inte kört spec effekt starka bilar om man inte räknar en RS4 me sinter6puckars som effekt stark.. 01moddell då.. o d tyckte inte ja va specc svårt o vänja sej vid, visst den drog mycke hårdare än min o kopplingen va mycke hårdare.
sinter har ju den benägenheten att smälla när mans tår på dragläget vid korsning o ägaren förklarade bara att ja skulle ge lite mer gas så den slutade.

annars e d väl som o köra en skillnad på moppe o 1000kubikare.. ger du full sula me mc´n så ligger du på rygg o undrar va fan som hände innan du vande dej vid den.

bilen däremot.. M3.. e d e46-39-36 vilken e d av alla? olika effekter...
tat lungt bara så kommer d gå bra o du slipper ringa ditt försäkrings företag o förklara att du smällde polaren/firmans bil för du såg -Miss Jessika i kortkort vid rödljuse o ville diva dej..-

576 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#37
Hur mycket bilvan tycker ni man bör vara, innan man provar på eller skaffar en bil med över 300hk?

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 april 2008
#38
Traz skrev:
Hur mycket bilvan tycker ni man bör vara, innan man provar på eller skaffar en bil med över 300hk?

Handlar väl om personlig mognad. Som många av oss sagt innan så är det inte svårt att köra en bil med 300Hk.
Man kan dock ha roligt även med mindre hk(vikt/effekt handlar det ju om) men det beror ju på vad man gillar för bilar.

Som jag tänker så har jag stegat mig uppåt i effekt, oavsett hur många hk du har så vill man alltid ha mer.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 april 2008
#39
"Kraftiga bilar"? Låter typ som "mustiga kvinnor".....

Motorstarka bilar körs precis som vilken bil som helst, skillnaden är bara att det händer mer när man gasar. Och man skall inte gasa NÄR man växlar utan före och efter man gör det...   smile

Edit, Och sedan skall man alltid använda skallen när man kör bil. Bus och lek hör inte hemma på allmänna vägar! Har vi inte läst tillräckligt om ungdomar som omkommit i olyckor det senaste? Tänk efter FÖRE, det är inte så tufft att ha kört så fort när man ligger där med nästan i vädret...
Senast redigerat av MrTurbo (3 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

En gång till nu
760 Inlägg
3 april 2008
#40
Traz skrev:
Hur mycket bilvan tycker ni man bör vara, innan man provar på eller skaffar en bil med över 300hk?

Ja säger som en glad lekman att ju dyrare bilen är desto mer har du att förlora vid eventuel krock.
Ja har haft 2 st volvo 740 med vanlig tråkig Gl motor på 116hk och sladdat och haft skitkul med, bilen väger ju typ 1700kg så Hk/vikt kurvan e ju på papper rätt överdålig, men de går alldeles utmärkt å leka med.

har du alldrig lekt med bilar på sådant sätt innan, så kör själv utan polare i bilen som eggar och får dig att fatta dumma beslut, börja leka på parkeringar och sen rondeller osv osv.

viktigast av allt e ju att tänka innan man gör nått. skittrist ifall du skadar dig själv eller nån annan.

vatten e bra å ha på vägen, snö e kanon oxå så man blir van å klura ut va man gör om man får retursladdar.
men som redan sagt de olika bil till bil å med mer hästar desto lättare får man spinn...

e själv inget ess men en förbannat glad lekman smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a


Sök