3338
Sök

olja i tändstiftsbrunnarna, varför?

3 235 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#1
hej,

märkte i dag att det var lite olja i brunnarna där tändstiften sitter.

Jag kan ha spillt lite olja vid påfyllning, men i så fall borde det vara mer i hålet närmast oljepåfyllningslocket, men det är lika mycket i alla (typ några droppar..)

Tändstift bytte jag i december.

Varför samlas det olja där, och hur kan man ev. åtgärna det?

Bilen är förresten en VW golf-99, 1,4l

tack!
Senast redigerat av engolf (4 april 2008)


3 235 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

Jag misstänker att det är kolvringarna, men att alla är dåliga skulle man ju inte tro.
Bilen har gått 23.000 mil,och verkar vara väldigt bra skött, välstämplat häfte.


2 644 Inlägg
4 april 2008
#3
Hmm det är ju ingen olja som kan rinna ner vid ventilerna vad jag vet.. men vid kolvarna finns ju olja och ända chansen att den kan komma upp är att kolvringarna är dåliga utan att den ska gå allt för dålig..

Det är inte så att nån haft olja på gängerna på stiften när dom skruvat dit dom då ?

Johan Lindgren

1 867 Inlägg
4 april 2008
#4
Har du dåliga kolvringar så ska det tryckas ut olja överallt och inte bara i tändstiftsbrunnarna.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 april 2008
#5
kass ventilkåpspackning förmodligen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 Inlägg
4 april 2008
#6
Jepp,tippar oxå på det som "myran" säger

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 april 2008
#7
Är väl en inre packning vid stiften på dem vill jag minnas och sen en som tätar mot kamöverfallen och sidorna på toppen...


61 Inlägg
4 april 2008
#8
Myrans förslag stämmer nog,hade samma fel på min Opel.
Senast redigerat av Nemi (4 april 2008)

3 235 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#9
När jag bytte stiften var det liten antydning till olja där, men den torkade jag bort.

Nej, ingen olka på gärngorna, utan jag använde kopparpasta istället.

Det dumma är att kamremmarna måste av för att kunna ta av kamremskåpan:(


Administratör
2 978 Inlägg
4 april 2008
#10
Kopparpasta? Gängorna ska inte ha någon smörja alls max en droppe olja i värsta fall. Definitivt inte kopparpasta eftersom det är slipmedel i kopparpastan och får du den i motorn så mår den nog inte så väl efteråt. Jag för min del gissar på högt vevhustryck vilket gör att nån droppe kan leta sig in i tändstiftshålet och det har troligen bara inträffat när det varit riktigt kallt ute...

En kopp av den svarta såsen...

Bäst i värla
150 Inlägg
4 april 2008
#11
men hur mår t.ex. en aluminiumtopp av kopparpasta?jag vet att aluminiumfälgar kan bli fula om man har kopparpasta på hjulmuttrarna, men hur blir toppen?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 april 2008
#12
baerserk skrev:
men hur mår t.ex. en aluminiumtopp av kopparpasta?jag vet att aluminiumfälgar kan bli fula om man har kopparpasta på hjulmuttrarna, men hur blir toppen?

Fula? lol Skit i hur det ser ut FFS! Får du ned massa skräp i loppen så blir dom riktigt goa och fina! Och har man riktigt otur så letar det kanske ned sig än mer... Är du säker på att det är olja då och inte lite oförbränd soppa som letat sig ut eller droppat när du bytte stift i vintras?

Rock'n Roll

3 235 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#13
Lite kopparpasta på gärnorna gör nog ingen skada på toppen.

Det är väldigt långt nere, och ser ut som olja...


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2008
#14
Bilen har gått 23.000 mil. Lite skit ska du nog inte oroa dig för. Jag skulle göra rent ordentligt och sedan inspektera med jämna mellanrum om det händer igen.

Kopparpasta eller aluminiumpasta, äh. De eventuella galvaniska spänningar som uppstår är minimala. Däremot behöver du inte smörja stiften med nånting eftersom du:

1)antagligen inte överdrar stiften?

2) antagligen byter stift minst vartannat år?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 Inlägg
5 april 2008
#15
ventilkåås packningen..om ringarna var slut skulle du se de för då skulle den röka som bara fan....

8 Inlägg
5 april 2008
#16
ventilkåps

Skaune
5 april 2008
#17
Menar du att du har olja där själva elektroden vis stiftet sitter eller ovanför där du skruvar i stiftet? har du olja på stiften vid elektroden kan det ju lika gärna var så att du har dåliga ventilstyrningar, för stort spel helt enkelt o olja kommer emellan!

3 235 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#18
caromania skrev:
Bilen har gått 23.000 mil. Lite skit ska du nog inte oroa dig för. Jag skulle göra rent ordentligt och sedan inspektera med jämna mellanrum om det händer igen.

Kopparpasta eller aluminiumpasta, äh. De eventuella galvaniska spänningar som uppstår är minimala. Däremot behöver du inte smörja stiften med nånting eftersom du:

1)antagligen inte överdrar stiften?

2) antagligen byter stift minst vartannat år?

Tack för tipset, ska göra det.

Jag har haft bilen sedan december, och jag tror det var en liten antydning till olja där när jag bytte stiften, men jag tänkte inte så mycket över det.

Ska rensa grundligt och se hur det utvecklar sig.



Sök