2876
Sök

Partikelfilter

kemist
46 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#1
det är flera oljebolag som kommit ut med motorolja godkännd för bilar med partikelfilter, nu är jag ingen bilmekaniker men vad har oljan där att göra? ska jag släppa en motorolja för bolar med 4 dörrar eller .......... ?
Det lilla jag har upptäckt på nätet är att partikelfilter sitter efter katalysatorn kan det stämma ni bilmekaniker ?

101 Inlägg
5 april 2008
#2
Oljan har helt enkelt att göra med avgaserna då du har helt rätt i att ett partikelfilter sitter på avgas-systemet, fast på dieselbilar då förstås.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
6 april 2008
#3
anledningen till att det ska vara en speciell olja till bilar med partikelfilter är att dom oljorna inte bildar lika mycket sot som en vanlig olja.. kör man vanlig olja i en bil med partikelfilter så kommer det sättas igen efter ett tag även fast bilen regenerar filtret..


5 710 Inlägg
6 april 2008
#4
En dieselmotor släpper ut partiklar. Dessa kommer ifrån de små bränsledropparna som skall förbrännas i motorn men att alla inte förångas och brinner upp utan blir till en sotpartikel.
I en cylinder måste det finnas en viss mängd olja för att smörja mellan kolv--->foder. Denna oljan brinner till viss del oxo upp och bildar partiklar.
För att samla upp dessa och inte släppa ut det i luften som vi sedan andas monterar man i avgassystemet ett partikelfilter på vissa fordon.
Filtret (som kan liknas en bi-kaka) är känsligt och tål inte vissa ämnen. Det är dessa ämnen som man måste få bort ur oljan, likaså ut bränslet annars kan filtret ta skada.

//Jonas

MVH Jonas
..............

kemist
46 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#5
okey, det förstår jag att man får ut vissa restpartiklar som inte brinner, men en PAO är ju det renaste, mildaste, och mest slitageskyddande den innehåller ingen naturlig svavel och heller ingen tillsatt.
Jag ska givetvis kolla detta med tillverkare av partikelfilter oxå.
vad jag kan se bör katten ta första smällen och partikelfiltret omvandlar resten till vatten och koldioxid.

kemist
46 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#6
Så.....
Nu har jag talat med partikelfiltertillverkare som sa
- Olja godkännd för partikelfilter???????????????? det får inte vara motorolja där då måste ni täta på något sätt, partkelfiltret är kännsligt för klet, du kan inte ens köra på smutsig diesel.
Oljan som levereras ut till konsument har texten motorolja för bilar med eller utan partikelfilter. precis som det står motorolja för motorer med eller utan turbo.

2 Inlägg
4 juli 2008
#7
Partikelfilter är designade för att klara en viss mängd aska. Askan lagras under bilens livslängd i partikelfiltret och regenereras alltså inte bort. Det är bara Soten som brinner ur vid regenerering. Därför är det vitalt att ha en olja som är anpassad för partikelfilter då fel olja kan skapa mer aska än tänkt.
Oljekvaliteten gäller även motorn. Kör på olja som är avsedd från tillverkaren om du vill ha en bil som går bra och länge. Byt olja vid de rekommenderade intervallen. Det är dumt att tänka att man kan hoppa över till nästa.

*TIPS*

16 Inlägg
6 februari 2012
#8
Lånar din tråd lite, hoppas det är ok. Har en golf variant 2010 med 1,6tdi motor. Den är nu körd 37000km. Idag när jag startade bilen så lyste motorlampan (den som lyser när man glöder dieseln) och bilens dator sa att man skulle granksa motorn, försökte starta om bilen men lampan slocknade inte. Ringde min kompis som har en dator och åkte till honom för att kolla upp vad som hade hänt. På väg dit så trappades motorns effekt ner stegvis tills bilen helt enkelt inte orkade rulla mera. Fick bli bogserad sista biten. När vi kopplade in datorn kom det först felkod om luftmasse mätaren, när vi kvitterat bort det så började bilens partikelfilter lampa lysa och bilen gick i "safe mode" motorn varvade högst 1500rpm. Vad kan vara fel? Bilen är ju körd under 40tkm!



Sök