3663
Sök

farligt?!? (Ett par hjulbultar av)

dragkruka
275 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
tja ja råka ha sönder två av hjulbultarna i fredags på vänster bakdäck, så nu sitter de 3/5 på hjulet. De två är avbrutna på mitten oså halva sitter typ kvar inne, och de pajjade när ja satte på sommardäcken :S

Är de farligt o köra med 3 av 5 bultar på?

Körv
3 535 Inlägg
7 april 2008
Kör inga höga hastigheter bara. Jag förmodar att du ska transportera den till typ verkstad.

Truckdriving Man

DFFL
9 020 Inlägg
7 april 2008
Hade jag varit du så hade jag kört så fort jag kunnat på en risig grusväg.
Eller så hade jag ringt bärgare och fått den transporterad till en verkstad.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

511 Inlägg
7 april 2008
" Dumma frågor ger dumma svar "... de e klart att de är farligt, hur kul är de att rätt som de e bli omkörd av sitt egena bakdäck tongue

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 april 2008
mm undvik höga hastigheter, såg och hjälpte en stackare som burnade på med lösa bultar å hela jävla hjulet lossnade i en rondell...så ta de jävligt lugnt o åk till verkstad

Hmm.
7 april 2008
kanske inte så bra att köra den under längre tid nä... tongue... men 3 bultar ska hålla smile.. för normal körning...

förhoppningsvis är de inte 3 st på samma sida, då kan de bli problem, ska gärna vara tvärs över varandra helst.. om du förstår vad jag menar... typ

dragkruka
275 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
hmm som sagt vet man inte så ska man väl fråga??

ha inte tid förrän nästa vecka på verkstan bara sad fan tråkigt men ja hade heller inte tänkt köra runt i den nu utan undrade som sagt bara för ja får olika svar av alla ja frågar

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 april 2008
ja om du har åtminstone två bultar som sitter diagonalt mot varandra så ska de gå å köra, därför man har 4 och 5 bultar, lite extra pre-caution..

Maizer
7 april 2008
Det funkar klockrent att köra på 3, det sitter kvar på bara 2 så kör bara

2 079 Inlägg
7 april 2008
Dessa fantastiska rubriker wink och ja, det är nog farligt, sitter ju med 5 bultar för en anledning, eller.........

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
ZamiX skrev:
" Dumma frågor ger dumma svar "... de e klart att de är farligt, hur kul är de att rätt som de e bli omkörd av sitt egena bakdäck tongue

Typ något sånt här ??:

http://www.unoriginal.co.uk/footage61_3.html

lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

dragkruka
275 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
ja om du har åtminstone två bultar som sitter diagonalt mot varandra så ska de gå å köra, därför man har 4 och 5 bultar, lite extra pre-caution..

hmm de två som är av sitter bredvid varandra så de ser allt lite farligt ut...

8 156 Inlägg
7 april 2008
Jag skulle bogsera den till verkstad. Klart att den borde hålla med bara ett par bultar, men det lär ju orsaka slitage?

Passade på att fixa till rubriken lite. Lite onödigt att behöva låsa tråden pga felaktig rubrik... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 235 Inlägg
7 april 2008
Farligt kan det vara, för risken finns att de andra bultarna också är skadade.

Otroligt att du lyckades knäcka de, för de tål ju kärnvapen.

Rörpulare
1 453 Inlägg
7 april 2008
Nja 3 st bör hålla tills nästa vecka smile tog bort alla mina muttrar på gammel bmw och hjulet satt fast ändå.. åkte 3 varv runt gården utan att de ramla av haha! Men annars om du har riktigt me otur kan de väl gå såhär wink http://www.garaget.org/video/68h66bm78hao

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

dragkruka
275 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
engolf skrev:

haha tydligen inte:P inte mina iaf:p ja drog på lika mycket som de andra o de funakde ju skitbra tills ja kom till dessa...

Rörpulare
1 453 Inlägg
8 april 2008
NOL skrev:
engolf skrev:

haha tydligen inte:P inte mina iaf:p ja drog på lika mycket som de andra o de funakde ju skitbra tills ja kom till dessa...

drog du me fälgkors eller de nyare teleskop modellerna? om så me teleskop. hoppas du inte drog fast dom me skiten fullt utfälld?! då kan man tom råka dra av lastbils muttrar "fråga min morbror" wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

dragkruka
275 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
E30Tompa skrev:
NOL skrev:
engolf skrev:

drog du me fälgkors eller de nyare teleskop modellerna? om så me teleskop. hoppas du inte drog fast dom me skiten fullt utfälld?! då kan man tom råka dra av lastbils muttrar "fråga min morbror" wink

en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

8 Inlägg
8 april 2008
Att bli omkörd av sitt eget bakhjul är något jag har varit med om med min gamla calibra, hade missat efterdragning efter hjulbyte så helt plötsligt säger det pang skraaaaaaaaap när bilen börjar rulla på bromsskiva /avgassystem/bakspoiler och hjulet seglar förbi i maklig takt och svänger till sist ner i diket. Ska tilläggas att det var på 70-väg,  så det var tur som fasen att inte däcket blev kvar på vägen, och att det fanns en avtagsväg jag kunde sväng/glida in på.

Men det hela löste sig genom att sno bultar från de andra hjulen o köra på 3st på varje hjul (körde 4-bult), sen plåstra ihop bakspoilern så gott det gick och köra vidare _mycket_ lungt hem o dra i nya hjulbultar och dra åt som fasen denna gången smile Otroligt nog klarade sig bromsskivan med bara några skrapmärken.

Ska tillägga att ansiktsuttrycket på han som låg bakom var helt oförglömligt, trodde han skulle köra av vägen för att han glodde så tongue
Senast redigerat av Ewolve (8 april 2008)

ElectroRaggare
885 Inlägg
8 april 2008
Ewolve skrev:
Att bli omkörd av sitt eget bakhjul är något jag har varit med om med min gamla calibra, hade missat efterdragning efter hjulbyte så helt plötsligt säger det pang skraaaaaaaaap när bilen börjar rulla på bromsskiva /avgassystem/bakspoiler och hjulet seglar förbi i maklig takt och svänger till sist ner i diket. Ska tilläggas att det var på 70-väg,  så det var tur som fasen att inte däcket blev kvar på vägen, och att det fanns en avtagsväg jag kunde sväng/glida in på.

Men det hela löste sig genom att sno bultar från de andra hjulen o köra på 3st på varje hjul (körde 4-bult), sen plåstra ihop bakspoilern så gott det gick och köra vidare _mycket_ lungt hem o dra i nya hjulbultar och dra åt som fasen denna gången smile Otroligt nog klarade sig bromsskivan med bara några skrapmärken.

Ska tillägga att ansiktsuttrycket på han som låg bakom var helt oförglömligt, trodde han skulle köra av vägen för att han glodde så tongue

Gjorde exakt samma sak med min BMW, men då var det pågrund av för breda fälgar och för korta hjulbultar som hade en tendens att skruva ur sig själva hmm
Fast inte på 70väg, det gick nog inte mer än 40-50, men det är JÄVLIGT otäkt när det händer, så se till att efterdra alla bultar och kontrollera dem ibland, för man kan aldrig vara säker..

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Sök