3136
Sök

Växla från femman till tvåan, skadas motorn?

576 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
Om man vill accelerera bilen, och växla från femman direkt till tvåan, skadas motorn/kopplingen då?
Senast redigerat av Traz (9 april 2008)

Neerd
1 596 Inlägg
9 april 2008
#2
beror la lite på hur fort du kör och hur mkt den varvas....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
9 april 2008
#3
Om du ligger på 1100rpm och lägger i 2:an händer inget. Ligger du däremot på 4000rpm+ så går nog varvstoppet in och bakhjulen/framhjulen låser sig. Har du inget varvstopp så kan allt möjligt hända.

Skulle underlätt om du berättade vad det var för bil?


VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 april 2008
#4
beror på hastighet, från 50 till 2an går fint för mig, kanske 70 men inte över de skulle inte ja våga, tråkigt om varvstoppet går in...bättre gå till 3an isf


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 april 2008
#5
När man lägger i 2an lite för snabbt brukar det spinna till lite om hjulen eller om dom låser sig eller vad det är.. men annars är det ingen fara whatsoever så länge du inte varavar över o har dig.. dra ur 2an o se hur långt den går så vet du i vilka hastigheter du kan slänga i den


Bmw osv..

V-Power
1 186 Inlägg
9 april 2008
#6
Som sagt har det med varvtalet o göra, du måste räkna efter vad du kommer upp i för varvtal med hjälp av att kolla på din hastighet. Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.

Koplingen... det är som vilken växling som helst så koplingen tar ingen skada, nej.

Sen kan de ju vara onödigt att lägga i 2:an om man kanske kan varva 500 varv till varvstoppet. Då e de bättre me 3:an.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 april 2008
#7
Konbanan skrev:
Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.
Beror på bil och utväxling.

Han/hon får helt enkelt testa och se hur långt han kan dra på 2'an innan han vet när man kan lägga i den.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 703 Inlägg
9 april 2008
#8
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.


V-Power
1 186 Inlägg
9 april 2008
#9
John87 skrev:
Konbanan skrev:
Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.
Beror på bil och utväxling.

Han/hon får helt enkelt testa och se hur långt han kan dra på 2'an innan han vet när man kan lägga i den.
Afan att de beror på bilen, men rent allmänt så gör inte en bil 130 i tvåan men väldigt många gör 70-80.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 april 2008
#10
CA 100km/h tror jag är ganska vanligt att bilarna gör på 2an... iaf har mina epor, bilar med mera gjort det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

219 Inlägg
9 april 2008
#11
som sagt, beror på utväxlingen. på tvåan kommer jag upp till 100km/h men skulle inte lägga i den om man ligger på femman i 90 t ex, 80 har hänt ibland.


turboabstinens
442 Inlägg
9 april 2008
#12
Sen bör man väl varva upp motorn och möta varvtalet med växellådan, känns inge bra att växla från 1000-2000 varv till 4000 varv.

ocertifierad klåpmekare

576 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#13
henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.
Vad är det? Hur mycket kostar dem? Varför tar de skada, och hur mycket skada tar dem?

561 Inlägg
9 april 2008
#14
Varvstoppet lär ju knappast hjälpa dig om du kör för fort och växlar till för låg växel ju.


Leg. Spådam
816 Inlägg
9 april 2008
#15
Traz skrev:
henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.
Vad är det? Hur mycket kostar dem? Varför tar de skada, och hur mycket skada tar dem?
Det skadar ingenting att hoppa över en växel, det är rekommenderat av alla körskolor och Vägverket och the wole shebang. Man sparar nämligen bränsle på det.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
9 april 2008
#16
Farsans gamla 945:a turbo+ gjorde 130 på 2:an ganska härlig utväxling tongue

2 118 Inlägg
9 april 2008
#17
en polares 245 gl och en annan polares 740gl gör då 115km/h på tvåan smile då vid 6000rpm... och en 245a klarar att gå från tvåan till backen i ca 40km/h big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 april 2008
#18
NJ_ skrev:
och en 245a klarar att gå från tvåan till backen i ca 40km/h big_smile
tror inte den klarar det nå många gånger iaf kan jag tänka mig tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Fortare än kvickt
241 Inlägg
9 april 2008
#19
pinna upp i 180 och lägg i 2an så går inget sönder

Akta lacken pappskalle!

Körv
3 535 Inlägg
9 april 2008
#20
Gonken skrev:
pinna upp i 180 och lägg i 2an så går inget sönder
Det kommer dessutom slipa upp motorn så att den får minst 300 häst till.


smile
Senast redigerat av decib3L (9 april 2008)

Truckdriving Man


Sök