Bottendelen gjorde iordning förra vinter. Helrenovering då den borrades upp 81,4mm, fick h-profilsstakar (spm) och en RN-vev som är 4,5kg lättare än orginalveven. Skulle bara maxa ut det som gick ur grejjerna jag hade på då. Men lagom till denna vinter så började målbilden förskjutas. Eftersom jag ändå hade bottendel som klarade en hel del så tedde sig gamla effektmålet runt 320-330hk för klent. Nytt mål på 400hk sattes upp.
Där nånstans började saker och ting spåra ur. Tydligen är man alledes för lättövertalad och målet ändrades till 450hk istället.
Första offret vart toppen då den behövde en portning. Ocginaltoppen räcker långt, men jag väl försöka få lite register också, och då lär det portas.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500711125.jpg]()
Nya ventiler och fjädrar införskaffades. att ventilerna har midja är för att minska arean som "är i ivägen" för flödet.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500711161.jpg]()
Börjar riva toppen. Volvos egna verktyg för denna operation är dyra, men har faktiskt varteftersom känts som en vettig investering då de kommit till användning ett par gånger nu.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071205.jpg]()
Under tiden toppen va på bearbetning så ägnades en del tid att montera nya frambromsar. Det vart ett 325mm AP Racing-kit (dock beg)
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071207.jpg]()
Hann även m,ed att plocka ner och byta bussningar i bakvagnen å snygga till den lite.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500712131.jpg]()
Även fälgarna fick sig en omgång i denna veva. Efter en lång funderare så pulerlackades dem vita (va nära att de blev guld istället)
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071214.jpg]()
Eftersom innerskärmarna ändå vart söndertuggade av hjulen och de enligt omgivning var onödig vikt så slets de ut och hjulhusen målades istället. Nya bromsarna fram fyllde ut rätt bra bakom 18"
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801231.jpg]()
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801232.jpg]()
Resultatet av portningen (toppen ligger uppochner om nån blev fundersam
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
)
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801311.jpg]()
En hög med rostfria delar som sedemera blev till ett grenrör.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801313.jpg]()
Separat wastegate fick inhandlas, valet föll på Tial's 38mm.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080215.jpg]()
"Skaplig" snurra i form av en Holset HX40 #16 inhandlades. Det är trångt som attan att få plast med en sån mellan motor / torpedvägg / vattenrö och annat som begränsar placeringen men det gick.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080229.jpg]()
Eftersom hx:en bara är oljekyld så fick jag investera i en 19-raders oljekylare
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804012.jpg]()
Toppen tillbaks i ett stycke. Förutom portningen så sitter det sug-motorkammar i den.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804041.jpg]()
Grenröret innan helsvetsning
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804045.jpg]()
Något trångt, men det går.
![http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080407.jpg]()
Metallisk racekat och en flexdel till nya downpipen.
Förutom att bygga motor så blir det en del mindre jobb åt insidan. Ska byta golvmattan mot en ny och gummimattorna på golvet får stryka på foten till förmån för en uppsättning Sparco-mattor som ser bättre ut. Ävemn insidan på huven har lackats, vilket skulle ha gjorts för längesen, men det har inte blivit av.