3481
Sök

300D Svårstartad..

Tävlingskör
49 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
#1
hej! jag har en mercedes 300D -88 som är svårstartad, det är lite halkass komp på fjärde cylindern.. den startar bara ytterst få fånger på bara startmotorn, men om man rullar lite i en nedförs backe och satartmotrar samtidigt så går den bra. så ja undrar alltså om det är pågrund av kompressionen eller om de kan va nå glöstift som är ledsna..?  Tacksam försvar! smile

2 122 Inlägg
6 januari 2006
#2
de är kompen.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Tävlingskör
49 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
#3
men den går som en klocka när den väl startar.. ? fortf. kompen?

1 231 Inlägg
6 januari 2006
#4
Spelar temperaturen någon roll? Dieslar brukar ju inte vara kända för att starta enklet på vintern. Men jag skulle också sätta mina pengar på kompet.

Mitt projekt: Evo III

xPuffra
196 Inlägg
6 januari 2006
#5
stiften skulle ja tro


17 Inlägg
6 januari 2006
#6
Hade samma problem men det var startmotorn som var sliten så kuggarna gick bara in i ett visst läget men det var bara att lämna in bilen för mig hade en 300E så fixa dom det för 300:- så om det är samma är det lungt smile. Lycka till

21 761 Inlägg
6 januari 2006
#7
Kompet tror jag också. Har hört flera som sagt att när en diesel har dåligt komp så får man dra igång den när det är minusgrader.
Men det skadar ju inte att titta över glödstiftena naturligtvis.
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2006)

Mr White
1 072 Inlägg
6 januari 2006
#8
Börja me de billigaste å kolla över glödstiften..Ta ur dom och sätt ström på dom å kolla å gemför hur långtid var å ett stift tar innan de börjar glöda.
Senast redigerat av Robban 245 (6 januari 2006)


Tävlingskör
49 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
#9
tack för alla bra tips big_smile ska prova så fråman se:D

21 761 Inlägg
6 januari 2006
#10
Det finns väl snabba glödstift så att man inte behöver glöda så länge. Men kanske alla nyare stift är lika snabba, vet inte.

106 Inlägg
6 januari 2006
#11
Byt glödstift!!(kostar typ inget)
Om det inte är någon komp på en cylinder så startar han ändå men går orent!!

Snabba glödstift??? GLÖD TILLS LAMPAN SLÄCKS!!!

Om du glöder 2ggr startar han då?

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

21 761 Inlägg
6 januari 2006
#12
Kan berätta en sak som jag upptäckte när jag gick i gymnasiet.
Det funkade inte så lysande med att använda 10mm2 startkablar när jag skulle hjälpa en 300D i nästan -30 grader. Kablarna blev varma men dieselstartmotorn gick fortfarande lika trögt.
Fast man var ju inte så insatt i detta med startström och dieselbilar då.

1 231 Inlägg
6 januari 2006
#13
Ska man ge full gas när man startar den där i kallt väder? Så är det på vår land rover diesel men vet inte om det gäller dieslar allmänt.

Mitt projekt: Evo III

Honda CRX -84
43 Inlägg
6 januari 2006
#14
tja jag har en polare som hade en 760 diesel och den vägrade starta. då kolla han kompet och de var de dåligt i en cylinder efter att han fixat de så gick den som en klocka..
det finns andra saker oxå.
1: står bilen i lutning där den står kan de vara en backventil som krånglar
2: som alla säger kan ju oxå vara stiftena
3: kompet
men de är vad jag har vart med om för problem med dieslar hoppas du får problemet att försvinna.

Tävlingskör
49 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
#15
Diesel Linus skrev:
Byt glödstift!!(kostar typ inget)
Om det inte är någon komp på en cylinder så startar han ändå men går orent!!

Snabba glödstift??? GLÖD TILLS LAMPAN SLÄCKS!!!

Om du glöder 2ggr startar han då?

nej, den startar bara om den får hjälp, men när den är varm startar den hur lätt som helst.. ja tror npg nästan lite grann på stiften.. ska prova när tillfälle ges..

106 Inlägg
7 januari 2006
#16
Byt glödstift så går den nog sen!!!
Mercedes dieslar är seglivade.

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

5 710 Inlägg
7 januari 2006
#17
Eftersom en diesel bygger på att bränslet sprutas in i komprimerad/varm luft så är rätt viktigt att kompressionen är som den skall.
Tappar du komp blir luften inte tillräckligt varm och bränslet antänds inte.
Fräsha glödstift kan säkert mildra besvären men grundproblemet med dålig komp kvarstår ju.

MVH Jonas
..............

44 Inlägg
21 mars 2006
#18
går han orent en stund efter start i stäng kyla? då kan det va nått eller några glödsti´ftt som e kass, blir även svårstartad

Kör bara!


Sök