hej! jag har en mercedes 300D -88 som är svårstartad, det är lite halkass komp på fjärde cylindern.. den startar bara ytterst få fånger på bara startmotorn, men om man rullar lite i en nedförs backe och satartmotrar samtidigt så går den bra. så ja undrar alltså om det är pågrund av kompressionen eller om de kan va nå glöstift som är ledsna..? Tacksam försvar!
Hade samma problem men det var startmotorn som var sliten så kuggarna gick bara in i ett visst läget men det var bara att lämna in bilen för mig hade en 300E så fixa dom det för 300:- så om det är samma är det lungt . Lycka till
Kompet tror jag också. Har hört flera som sagt att när en diesel har dåligt komp så får man dra igång den när det är minusgrader. Men det skadar ju inte att titta över glödstiftena naturligtvis.
Börja me de billigaste å kolla över glödstiften..Ta ur dom och sätt ström på dom å kolla å gemför hur långtid var å ett stift tar innan de börjar glöda.
Kan berätta en sak som jag upptäckte när jag gick i gymnasiet. Det funkade inte så lysande med att använda 10mm2 startkablar när jag skulle hjälpa en 300D i nästan -30 grader. Kablarna blev varma men dieselstartmotorn gick fortfarande lika trögt. Fast man var ju inte så insatt i detta med startström och dieselbilar då.
tja jag har en polare som hade en 760 diesel och den vägrade starta. då kolla han kompet och de var de dåligt i en cylinder efter att han fixat de så gick den som en klocka.. det finns andra saker oxå. 1: står bilen i lutning där den står kan de vara en backventil som krånglar 2: som alla säger kan ju oxå vara stiftena 3: kompet men de är vad jag har vart med om för problem med dieslar hoppas du får problemet att försvinna.
Byt glödstift!!(kostar typ inget) Om det inte är någon komp på en cylinder så startar han ändå men går orent!!
Snabba glödstift??? GLÖD TILLS LAMPAN SLÄCKS!!!
Om du glöder 2ggr startar han då?
nej, den startar bara om den får hjälp, men när den är varm startar den hur lätt som helst.. ja tror npg nästan lite grann på stiften.. ska prova när tillfälle ges..
Eftersom en diesel bygger på att bränslet sprutas in i komprimerad/varm luft så är rätt viktigt att kompressionen är som den skall. Tappar du komp blir luften inte tillräckligt varm och bränslet antänds inte. Fräsha glödstift kan säkert mildra besvären men grundproblemet med dålig komp kvarstår ju.