Volvo 850, The Hunt For Perfection. Uppstartad, Mycket nya bilder 22 Mars!
Mitt första bygge, bilen som jag fick ta över när jag tagit körkortet. Skulle bli lite kjolpaket och fälgar till en början men det spårade ut :) Sluta med att bilen plockades ner till minsta skruv och mutter, allt kromades eller... Visa mer
Du skulle kunna bygga en egen instrument panel efter ditt eget behov med plastning. Skulle vara snyggt med rött invändligt. passar bra till stolarna och ratten med.
Nu i påsk har det hänt en hel del på bilen:) Motorn är nu klar och ner plockad från motorbocken och växellådan har hittat dit, redo för att lackas nästa helg.
Jag skickar upp ett gäng bilder från helgen:)
Så såg det ut när jag börja
Jag började men att gäng i dom hemma byggda verktygen för att få på ventilkåpan. Det var en kort järn klump som svarvades så den blev samma storlek som ett tändstift, Denna gängades sen med hjälp av ett gängsnitt som är den samma som i motorn... Sen svetsades en gängstång på som man kan använda som dragstång.
Sedan sattes kammarna fast på ventilkåpan och låstes fast med hjälp av ett vinkeljärn som låste fast kammarna i bakkant och i framkant körde jag med ståltråd...
Sen skruvades alla skruvar fast...och jag hängde på kamdreven.... Kromade kamdrev och alla skruv till ventilkåpan är kromade
Tog bort maskeringen över insuget. Sen har jag börjat montera lite små saker
Vevhusventilation och vattenpumpen...Man ser lite av mina kromade skruvar här:P
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Sen fick jag på termostathuset. Drevet till vevaxeln kommer att lackas senare
Insuget
Sen hängde jag på insuget och generatorn. Generatorn är inte så snygga jag vet men den får vara så nu tills jag hinner eller får pengar att göra nått med den. Sen det första jag gjorde när jag skulle montera insuget var att ta fel skruv vilket resultera i att jag drog sönder gängorna:(. Men det löste sig men borrmaskin och en gängtapp. Fick gänga om till M8
En liten när bild....Lite suddig men man ser lite iallafall:P
Sen fick jag dit skyddsplåten som sitter framför servopumpen och även den är kromad
Så blev det ungefär:P
Dags att ställa ner den och göra plats för v-lådan
Där hänger den nu i väntan på att det ska bli lackat i motorytrummet. Växellådan sitter nu i motorbocken. Vägde inte så mycket den inte. Gick att lyfta upp förhand
ser jättebra ut! men jag tycker att du ska kroma så mycket du bara kan ifall du får det gratis! hade du inte lackat den så skulle du ju kroma allt
Visst är det så men, jag måste göra allt förarbete och det är inte kul:P Nej men det är massa jobb att kroma man måste polera allt jätte blankt innan och efter krom...Men det kan mycket väl hända att det byts ut lite delar under tiden sen:)
Ser jävligt snyggt med motor, svart färg gjorde det lite mer ovanligt !
Ang om grenröret så tycker jag du ska linda grenröret med avgasbanddaget (Svart) De är läckert !
Om nu du ska linda så kommer de info här.
Man måste blöta ner banddaget innan man lindar så de sitter fast, de är ju fiber i detta, de är de som värma fast allt. Använd hadskar när du jobbar med sådant ! Lycka till.
Ser jävligt snyggt med motor, svart färg gjorde det lite mer ovanligt !
Ang om grenröret så tycker jag du ska linda grenröret med avgasbanddaget (Svart) De är läckert !
Om nu du ska linda så kommer de info här.
Man måste blöta ner banddaget innan man lindar så de sitter fast, de är ju fiber i detta, de är de som värma fast allt. Använd hadskar när du jobbar med sådant ! Lycka till.
/joas
Tackar:D
Ja jag tycker att det blev skitbra med svart:P
Ja det låter ju som en skitbra ide att linda in grenröret....