2802
Sök

Byta generator till ett annat märke.

13 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#1
Jo det är ju så här att lyserna på bilen pulserar och har gjort det i en bra stund nu. Fast nu har jag blivit less. Saken är den att det enda jag kan komma på att det kan vara är att kolen är slut på bilen som för övrigt är en BMW E36 318i -91. Generatorn är en Valeo, skulle gissa på en 80A. Det är billigare att köpa en bättre beg generator än att byta kol på den.

Nu undrar jag om man kan byta generator till en Bosch 140A vilket jag hört skulle vara dom bästa. Vad jag vet så har det ingen betydelse om man byter till en med bättre Amp, men om man byter till en med mindre t.ex 70A går det?

Fästena ser samma ut fast Bosch ser lite större ut. 140A generatorerna sitter oftast på 6:orna i bmws 320, 323, osv.

Alltså:

- Går det att byta till en med 70A
- Passar det med att byta från en Valeo till en Bosch

Någon som har nån erfarenhet med detta?


272 Inlägg
17 april 2008
#2
Om det passar med fästen/kablar vet jag inte, men annars är det inga problem att byta till en större/annat märke.

Vissa bilar av senare årsmodel har tydligen kretsar inbyggt så man måste ha just rätt generator.

Åker helst på is =)

3 235 Inlägg
17 april 2008
#3
Det kan ju inte vara billigare att köpa en ny generator än att byta spänningsregulator (kolen).

Om du byter från en på 70 amp till en på 140 amp så finns risk att du överladdar batteriet. Då dödar man helt enkellt batteriet.

Och varför ska du plötsligt byta till en så kraftig generator? Det blir ju ingen skillnad...


13 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#4
Hmm ok, jag tänkte att byta pga att jag tänkt bygga ett ljud system i bilen. Tror inte det är så bra att generatorn är kass då. På BMW så tog dom 1000:- för en ny regulator. Har kollat runt lite och det verkar endast vara där dom har till denna generator. Och en bättre beg så kan man få den runt 1000:- så det är bättre att byta till en bosch där regulatorn kostar betydligt mindre.


3 235 Inlägg
17 april 2008
#5
Byta till en 90amp tex, det kan jag förstå, men 140?!

Jag vet inte vilket ljudsystem du har tänkt att instalera, men 140 amp verkar vara onödvändigt.


13 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#6
Hehe, jo det är en 80A som sitter i nu. Så jag tänkte det är kanske lika bra att ta en med hög amp när man ändå ska byta. Det vad jag har sett så har Bosch endast 70A och 140A till BMW. 140A sitter i deras 320 och upp, och 70A i deras 316 och 318.

Kablarna tror jag inte ska vara nått problem att få dit, då det är bara är fast skruvat med muttrar. Det är fästena som jag är mer fundersam över.
Senast redigerat av Red_666 (17 april 2008)


13 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#7
Ok nu har jag beställt en 70A bosch generator. Den såg helt ok ut allt var ungefär samma. Fast spåret som remmen ska sitta i var för en bred rem, den generatorn jag har nu har en smal. Fast det går väl enkelt att byta?



Sök