För hög HC och CO halt i Golf GTI

hummer89
17 april 2008 · 442 Inlägg

Hejsan!

DEn har typ 150 i HC och 5 i CO halt. Lambdan är bytt och katten men funakde inte. Ny olja och fräsch top nu. Men måste ha akut hjälp nu. Vad kan man göra? Tändkablar och fördelare men kan de va saken tro?.. Den är lite trögstartad i jämnförelse med min förra GT men går mycket bättre annars, och ingen ojämn tomgång.

Vad kan jag göra ? Och fuska med K-sprit non som gjort det på en Golf GTi -93 och det fungerar?


Mvh

Cyrax1
17 april 2008 · 82 Inlägg

testa att byta tändstifft om du inte har gjort det

Kör med 15% E85

eller häll i en liter Frysskydd till tryckluftsystem (bättre än K-skydd) o ha ca 150kr bensin i tanken. om du inte har tillgång till en Co-mätare så åk till nått gymnasium som harfordonsprogrammet o be dom kolla dina värden

Senast redigerat av Cyrax1 (17 april 2008)

Aleks_
17 april 2008 · 68 Inlägg

byt katasylator och släng i k-Sprit...!
De funka för mej! wink

Skalman
17 april 2008 · 508 Inlägg

Ska man inte ta det på allvar att något är fel med motorn och inte hälla i k-sprit, etanol, för det gör ju inte så att problemet försvinner utan bara att det inte syns tillfäligt . Och syslar man med sånt kan man ju fundera på varför dom gör sånna tester på bilprovningen.

Bättre att byta tändkablar och fördelare och rotor och hjälper inte det så får man söka vidare.

hummer89
17 april 2008 · 442 Inlägg

Cyrax1 skrev:
testa att byta tändstifft om du inte har gjort det

Kör med 15% E85

eller häll i en liter Frysskydd till tryckluftsystem (bättre än K-skydd) o ha ca 150kr bensin i tanken. om du inte har tillgång till en Co-mätare så åk till nått gymnasium som harfordonsprogrammet o be dom kolla dina värden

Okej har du testat det på en Golf eller, för det är väl olika på alla modeller.

Och liksom ni som inte fattar så har den varit på lagning nyss men måste ner och hämta den NU. Katten är bytt och lambda sensorn med så inget där... Vad kostar fördelare och nya tändkablar med tändstift då CA? Köper nog kablarna på skroten, har för mig att dom inte är de billigaste.

OCH nej gör det inte för att fuska men för att inte få körförbjud så man hinner leta felet för det är nog inte det lättaste att hitta och har INTE råd att byta varenda del så skulle vara tacksam om man kunde peka ut vissa saker som nog det är störst chans till att det är det som fuckar.

Cyrax1
17 april 2008 · 82 Inlägg

hummer89 skrev:

Cyrax1 skrev:
testa att byta tändstifft om du inte har gjort det

Kör med 15% E85

eller häll i en liter Frysskydd till tryckluftsystem (bättre än K-skydd) o ha ca 150kr bensin i tanken. om du inte har tillgång till en Co-mätare så åk till nått gymnasium som harfordonsprogrammet o be dom kolla dina värden

Okej har du testat det på en Golf eller, för det är väl olika på alla modeller.

Och liksom ni som inte fattar så har den varit på lagning nyss men måste ner och hämta den NU. Katten är bytt och lambda sensorn med så inget där... Vad kostar fördelare och nya tändkablar med tändstift då CA? Köper nog kablarna på skroten, har för mig att dom inte är de billigaste.

OCH nej gör det inte för att fuska men för att inte få körförbjud så man hinner leta felet för det är nog inte det lättaste att hitta och har INTE råd att byta varenda del så skulle vara tacksam om man kunde peka ut vissa saker som nog det är störst chans till att det är det som fuckar.

Nej jag har inte testat på en golf men det fungerar på de flesta bilarna.. men tändstiften är en faktor på avgasvärdena lika så olja och filter (både olje och luftfilter) testa med sprit för att få igenom den sen kan du ju felsöka noga

hummer89
21 april 2008 · 442 Inlägg

Okej men då får jag göra ngt sånt smile är på fredag sista dag sad har nyss kommit hem med den och den är skitseg att starta, har fått tips om tempgivaren

BOMBO
21 april 2008 · 17 Inlägg

Byt olja i den kan funka annars är det bara att hälla i  sprit i tanken men som sagt det löser bara felet tillfälligt

Life Is Simple Make A Choise And Never Look Back
Volvo V70R (1998)
hummer89
21 april 2008 · 442 Inlägg

BOMBO skrev:
Byt olja i den kan funka annars är det bara att hälla i  sprit i tanken men som sagt det löser bara felet tillfälligt

ny olja nyss ^^ Ja de vet jag men inte det lättadte felet att hitta..

stefblyfot
21 april 2008 · 2 Inlägg

Hej har lite samma problem bara det att mina värden va hc 300 o c2  60, ska byta mina kablar plus stiften sen får vi se! Lycka till iaf.

_Jacob_
22 april 2008 · 263 Inlägg

säker på att era kattar är varma nog? gasa och bromsa samtidigt så kattarna får arbeta i oerhört höga temperaturer så att dem riktigt kommer igång.

ps :Har provat köra ner e85 och det sänker inte ett skit, iaf inte i min bil. :ds

Bjuuuu han!!
hummer89
23 april 2008 · 442 Inlägg

HAr gått igenom alla slangar och stift och kablar och så men vi tror att de kan va den fördömnda Temp givarn eftersom bilen blev helt fuckt up igår när jag körde och hoppade och fick ingen kraft och efter att ha dragit ut tändkablar och givarn bara och pluggat tbx så gick den som en raket igen, men muppen som ägde bilen innan har ju inte ens satt fast luftfiltret som det ska, slangen är feldragen... Så får se imorn om det hjälper med tempgivarn och på fredag ska den besiktigas igen "/

Men vad tycker ni, e85 elr t-sprit elr vilket ska jag välja och vilken kombination ska jag testa med på besiktningen, bilen har fått tid på verkstan här nu på måndag men skulle va skönt att slippa göra en ny besiktning när dom ändå ska laga det.. Vill ha till felen nu så man kan pumpa gasen lite big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang