3187
Sök

OBD II kontakt fel?

135 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Hej!

har en Volvo 850 T5r.

Har motor elektronic lampan lysande i bilen, och den är avläs på volvo i mars, då indikerade den 2-1-2= lamdasond felaktig eller saknad. När den nu blir avläst på mitt jobb av 2 olika person med 3 olika datorer så tappar dom kontalten men syreboxen hela tiden, hur fan kommer det sig? Kan kontakt stycket vara konstogt eller vad är det som är  fel? som sagt, den tappar kontakten och hittar inga felkoder fast även lapam lyser! skit skumt. vad gör man? Har nu nydligen fixat vevhusvent. och där var det fullt med skit, samt att vakumslangen till insuget av, kan detta vara en orsak till lampan lyser? Har dessutom bytt oljekylsledningarna som var helt slut.

tacksam för alla svar
Senast redigerat av mc_vw (18 april 2008)

188 Inlägg
19 april 2008
prova med blink koderna igen då.. för vad jag förstog så hade ni provat med obd på ditt jobb. så prova blink koderna igen..

Ledsjö Outlaw´s

135 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
hur skall man kunna göra det när det endast finns OBD kontakt inne i bilen, dom sluta med blink vid 94-95 har jag för mig, jag har iaf inge framför styrboxen.

188 Inlägg
19 april 2008
men de stog att han hade gjort det??:S

Ledsjö Outlaw´s

135 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
På kvittot jag har från förra ägaren, som är utförd på Upplands Motor står det, avlästfelkod 2-1-2 felaktig eller saknad lamda.

340 Inlägg
21 april 2008
Det är inte alls säker att det är kontaktfel. Det kan vara så att de instrumenten dina kollegor inte riktigt klarar bilens diagnossystem. Det kan räcka med lite fel timing mellen dataöverföring så tappar man kontakten. Är du helt sker på att bilen har obd2 system och inte ngt annat äldre? Att de inte lyckas läsa ut koden innebär inte att det inte finns ngn. OM lampan lyser så där en felkod lagrad. That's it.

Var bor du, kan ev hjälpa dig med utläsning.

135 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Hejsan!

Nej flr det konstiga är ju att volvo själva har ju gjort det på bilen i Mars månad, men dom mina polare lyclas inte hitta något. Jag bor i Uppsala, skulle gärna vilja få fram mer info, kan man få fram exakt vad som behövs bytas med tanke på att de kan vara så mycket så man inte vet var man skall börja!? Vad jag vet är det de enheten bilen har, eller om det var de du menade. Den sitter framför växelspaken under mynthållaren.

340 Inlägg
22 april 2008
Ahh då kan jag inte hjälpa dig... bor i skåne. Jag förstår inte vad du menar med

" Vad jag vet är det de enheten bilen har, eller om det var de du menade. Den sitter framför växelspaken under mynthållaren."

Alltså, som jag förstår av din text så lyckas dina polare upprätta kontakt/kommunikation med bilens dator, och sen när de skall läsa ut själva felkoden så tappar de kontakten. Har jag rätt eller har jag missförstått?

Min felkodsläsare funkar så här:
1 Den söker först vilket protokoll bilen har.
2 Den läser ut felkoderna, man kan bläddra i menyer och kolla realtidsdata oxå.
3 Den raderar felkoden om felet e fixat om man vill.

Jag skulle tro att deras oxå funkar ungefär på samma sätt.

Du kan få ut vad koden betyder i klartext tex att en tempgivare är sönder, vissa koder får du bara ut som siffror beroende hur unika de är för just din bilmodell. Dock ska man vara lite försiktig eftersom det tyvärr ibland kan vara annat som är felet än det bilen känner av. Systemet kan lura sig själv lite.

Dock är faktum att lyser lampan så har du ett fel lagrat i minnet!

Sök