20 april 2008
Trådstartare
Har precis satt in en stereo + högtalare i min audi 80, som tidigare saknade allt i ljudväg. Har dock stött på problem och fastnat. I "hålet" där jag satt stereon fanns redan en dosa med diverse sladdar dragna framifrån, två röda (batteri?), 2 bruna (jord?), 1 gråblå och några fler. Dessa sladdar satt alltså i en liten koppling, vilket inte passade i min stereo.
Jag kapade därför dessa sladdar från denna dosa och satte dem i en sockerbit, i andra änden av sockerbiten satte jag sladdar från en ISO-kontakt jag köpt och som passar i stereon.http://www.netonet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103181.jpg
Jag är dock lite osäker på kopplandet i sockerbiten. Jag vet inte riktigt vilka färger som motsvarar vilka. På den gamal kontakten som alltså satt ifrån början är det bara rött som stämmer överens med iso-kontaktens kablar. Jag antar att rött ska kopplas ihop med rött sen är jag ganska borta. Är det brunt som är jordat och ska kopplas ihop med den svarta? vad motsvarar den ljusblå-sladden? I iso-kontakten finns en sladd som heter "antenna remote", kan jag strunta i denna om jag kör vanlig fast antenn?
Jag har kopplat lite på chans och resultatet har väl inte blivit det bästa. Stereon fungerar i viss mån, men den verkar inte få tillräckligt med ström för det som ska lysa klarblått blinkar lite svagt. Den fungerar dessutom bara när jag har parkeringsljus eller har instrumentbrädan tänd. Det känns som sagt som att den itne riktigt orkar, vilket också hörs på ljudet, som är väldigt ojämnt.
Mycket frågor, men kanske finns det någon kunnig som kan guida mig igenom detta?
tack på förhand!
samuel