2584
Sök

Trimma En B230ft För 30"

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#21
262turbo din setup ser lite små rolig ut tongue

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#22
Ekan_ skrev:
531 toppen har filat ett antal såna. Med väldigt bra resultat. Å det går att få ut effekter även i 8 ventilare smile

självklart går det att klämma ur kräm ur allt men ju högre ju mer vågat blir d tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
24 april 2008
#23
16V topp med den ekonomin är inte riktigt rimligt. Även om toppen i sig är bolt on så tillkommer en hel del. kamdrivning, fräsa ventilurtag, annat insug, annat grenrör, helt annan downpipe, annat tryckrör. Det springer iväg fort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#24
Marcus_89 skrev:
Man kan faktiskt klämma ut några hundra hk med en portad 530/531, med större ventiler osv wink Självklart med överladdning

klart den kan klämma ut mer effekt

vad brukar man säga upp till 250 hk är barnalek att få ur en turbo motor men om du ska upp över 300+ så börjar det att kosta pengar!!

Men allt är ju upp till honom själv vad han söker för prestanda

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#25
jag vill inte ha världens värsting, direkt jag vill ha en bil med lagom mkt hk, som är relativit som billigt runt 30-37 tusen det beror på, men som sagt en 16v blire inte smile dte är somsharky säger det börjar bli dyrt då på en gång...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 april 2008
#26
det första du ska göra är att slita ut dom veka stakarna du har å hänga dom i julgranen eller nått för dom suger:P även fast det är en 230ft så har du klena stackar om du inte bytt blocket till ett nyare smile sen kan du börja trimma:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#27
Att ge rådet med både större spridare och progressiv BTR är inte vettigt. Progressiv BTR är bara andningshjälp om man inte ids eller kan byta spridare.

Dessutom behöver han en större AMM än orginal (det ser ut som ett LH sprut på bilderna). Över 240-250 Hkr går det inte att få stabil effekt med orginal AMM.

Dessutom är det först och främst förbränningsrummen man skall ge sig på när man skaffar 531 topp.

/Göran

Nej men allt baseras iofs på vad för effekt han söker.
det är inte skrivet vad hans mål är så just nu är det ju som att hitta en nål i en höstack..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 april 2008
#28
Ekan_ skrev:
Å det går att få ut effekter även i 8 ventilare smile

Öhman har bra mos med simpla prylar. Visst toppen bromsade 286hk som sugis så den flödar gott, men sen är det i princip bara jätteturbo och massa E85 smile   bänken sa 660hk innan det spann loss.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#29
Spiike skrev:
jag vill inte ha världens värsting, direkt jag vill ha en bil med lagom mkt hk, som är relativit som billigt runt 30-37 tusen det beror på, men som sagt en 16v blire inte smile dte är somsharky säger det börjar bli dyrt då på en gång...

tror det underlättar för hela tråden om du lägger ner lite grund i det hela, som tex vilken effekt du är ute efter.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#30
turboforssen skrev:
det första du ska göra är att slita ut dom veka stakarna du har å hänga dom i julgranen eller nått för dom suger:P även fast det är en 230ft så har du klena stackar om du inte bytt blocket till ett nyare smile sen kan du börja trimma:P

motorn kommer från en 940 en 98a och motorn har gått 8400 mil något sånt så

10 287 Inlägg
25 april 2008
#31
Grabben har alltså 30kkr att trimma för.

Har man den budgeten på den motorn/bilen så är det inte rimligt att trimma mot ett mål som ligger över runt 300-320 Hkr.

Varför? Jo, därför att upp till dom effekterna klarar man sig utan att öppna bottendelen och byta stakar, man klarar sig med orginal soppapump, man klarar sig med organisk lamell, man klarar sig med orginal grenrör.

Visst går det att böka ihop nåt halvhållbart med mera effekt men skall man bygga nåt som håller och är vettigt att köra så rekommenderar jag som jag skrev förut:

- Milt behandlad 531 topp
- Annan kam
- Turbo typ 18T/19T
- 3" avgassystem
- Större spridare
- Större AMM
- M90 låda
- 712 tryckplatta (lite beroende på vad han har just nu).
- Bättre intercooler
- Vettiga chip inklusive chip med vettig tändkurva

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
25 april 2008
#32
Lyssna på Sharky. Han vet.
Ett alternativ vore ju att hitta en bättre begagnad B5234T3 Från en V70R (250hk) och uppgradera med steg 2 (~350 hk) inkl. allt annat som krävs.
Fast då måste man ju göra en massa andra jobbiga saker, så det går nog på ett ut.
Men då pratar man ju om ombyggnad och inte trimning. Dessutom är det ju relativt lätt för besiktningen att avslöja en sådan motor...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 196 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#33
tack för tipset, blir nog något sånt, men vad tror du om en t04b turbo?


Sök