30 april 2008
Trådstartare
Hej!
Har då en Volvo -88 Automat med B230F 2,3 Elektrisk bränsleinsprut
Började en dag för några veckor sedan med att den bara dog på garage uppfarten efter en lång runda, startade upp den o körde 10 meter sen död igen, hände ytterliggare 3 ggr direkt efter. Dagarna efter rullar den på bra ett par smårundor sen stannar den igen, startar upp o kör igen. sen lät jag bilen stå en vecka. Tar ut den igen för och prova den blir gnällig direkt och vill dö men klarar sig några gånger men sen lägger den av, startar upp igen o kör konstigt nog några kilometer och den börjar gnälla o dör, där blir jag ståendes 5 min innan han vill starta igen o rulla någon mil till med 2-3 nära gånger att lägga av men lyckas hitta hem o ställa den.
Den kan alltså rulla problemfri flertal mil, sen vara skitkass o gnälla flertal gånger på bara någon kilometer o dö precis när den vill. Nu står den i garaget och jag har provat o starta upp och låta gå på tomgång, kan klara sig 5 sekunder till 5 minuter innan den dör.
Rycker ingenting, inga varninglampor eller sånt som lyser. inget märkligt vad jag kan höra utom nere vid bränslefilter o pump där det hörs ett surrande ljud sekunderna efter den dör, men det kanske är normalt.
Läste lite här om en massa fel det kan ha vara, bränslerelä, bränslefilter, bränslepump, luftmassemätare, hallgivare o lite till, har dock ej byt ut något än men tog en titt på bränslereläet men vet inte om man kan se om en sådan är sönder, titta på luftmassemätaren men vetefan om den går att se om den är kass.
har ingen anning om när något av dessa är utbyta men jag såg ett datum på bränslereläet 29-09-2000 iallafall om det är till nån hjälp.
Tänkt och köpa lite delar imorrn men vet inte vilket som är värt o lägga pengarna på först. Sen vet jag ju inte äns om något av dessa är felen. Kanske någon här känner igen mitt problem på bilen som har intressanta svar eller lösningar?