3369
Sök

Lossa vevaxelbult?

99 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#1
Jag är i färd med att byta ventillyftare, kamrem mm på min bil, men för att kunna demontera kamremmen så behöver jag lossa bulten till generatorremskivan och den sitter ....hårt... Jag har tillverkat ett mothåll men det är svårt att komma åt när det sitter så långt nere alltihopa. Någon som har något tips på hur man enklast löser detta? mera våld? smile
Senast redigerat av Val (1 maj 2008)

ingen aning
687 Inlägg
99 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#3
Problemet är att det är precis så mycket utrymme att man kommer åt med hylsnyckel...

Det kanske är lättare att komma åt underifrån, men då måste jag göra detta på en gör-det-själv-station och då har jag väl en massa vatten i motorn efteråt eftersom luftfuktigheten där är ca 28000% för att det enda folk gör där är att högtryckstvätta. Men bäst är nog att jobba i garaget så slipper man stressa och slipper komma på att man glömt dittan och dattan hemma....

3 295 Inlägg
1 maj 2008
#4
lägg i en växel och be nån sitta i bilen och bromsa.. brukar fungera. givetvis ska kopplingen vara uppsläppt! big_smile


99 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#5
Ahhh... Det där låter vettigt...  Det har jag inte tänkt på! smile

3 235 Inlägg
1 maj 2008
#6
Vad har du för bil?

Köp två pallbackar och liggunderlag, så kan du jobba säkert och mer behagligt underifrån.

Med bilen uppe demonterar du respektive framhjul och plockar bort plastskyddet under motorn( om du har ett sådant).

Med handkraft är det väldigt svårt att lossa bulten. Jag hade samma problem, och måste till slut köpa en mutterknackare (elekrisk dock, på 350 Nm), och med den gick det på ett, två tre, och bulten var i handen.

Det hjälper att värma den...


4 001 Inlägg
1 maj 2008
#7
Slave_joe skrev:
lägg i en växel och be nån sitta i bilen och bromsa.. brukar fungera. givetvis ska kopplingen vara uppsläppt! big_smile

det där är inget bra sätt, man kan vrida vevaxeln då...

en mutterdragare eller att sätta dit ett spärrhandtag eller nåt liknande och slå till på startmotorn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

99 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#8
kolvas skrev:
Slave_joe skrev:
lägg i en växel och be nån sitta i bilen och bromsa.. brukar fungera. givetvis ska kopplingen vara uppsläppt! big_smile

det där är inget bra sätt, man kan vrida vevaxeln då...

en mutterdragare eller att sätta dit ett spärrhandtag eller nåt liknande och slå till på startmotorn

Du menar att man kopplar ur tändningen, lägger spärrskaftet mot någon fast och stadig punkt och sedan kör på startmotorn? Det låter farligt på något sätt. Funkar det verkligen? Kan man inte lyckas vrida vevaxeln då också? Startmotorn sitter ju i andra änden.

Tycker mutterdragare låter bättre isåfall... Jag behöver egentligen bara plocka loss höger framhjul, en plastskärm, bromsskiva +lite annat smått och gott för att komma åt bulten.
Senast redigerat av Val (1 maj 2008)

4 001 Inlägg
1 maj 2008
#9
Ja, precis så gör man, men klicka bara till på startmotorn, du får inte köra för länge och se till att det blir åt rätt håll så du inte drar åt bulten.

Har gjort så på ett antal bilar och det har funkat, fick tipset av en bilmekaniker.
När man låser motorn med växel och broms och använder ett järnrör för att lossa bulten så blir det ett jävla högt vridmoment men ett slag ifrån startmotorn påfrestar inte på samma sätt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 072 Inlägg
1 maj 2008
#10
Ja alla sätt är väll bra utom de dåliga. Men att skada veven med handkraft är väll lite väl att ta i iaf.


One Man Clan
4 287 Inlägg
1 maj 2008
#11
tror inte man skadar veven med en klen mutterdragare heller...va fan en kolv har ett tryck på typ minst 4 ton vid explosionen ...en muttermaskin som lyckas vrida en vevaxel vill jag se... ska man lyckas vrida vevaxeln kräver ju de en grövre bult än vevaxeln för annars hade ju denna gått av först?
Senast redigerat av Xuri (1 maj 2008)


4 001 Inlägg
1 maj 2008
#12
sik skrev:
Ja alla sätt är väll bra utom de dåliga. Men att skada veven med handkraft är väll lite väl att ta i iaf.

nej, räkna på vilket vrid du får med ett långt spärrskaft och eventuellt ett järnrör till det...

detta är en ganska vanlig orsak till att hemmpulare rasar motorer efter kamremsbyte...

en mutterknackare drar ju direkt på bulten och överför inte så mycket energi till vevaxeln.

jämför med att banka in en spik med hammare eller pressa in den för hand

tror inte man skadar veven med en klen mutterdragare heller...va fan en kolv har ett tryck på typ minst 4 ton vid explosionen ...

då är veven redan i rörelse och du får en helt annan sak.
en muttermaskin som lyckas vrida en vevaxel vill jag se... ska man lyckas vrida vevaxeln kräver ju de en grövre bult än vevaxeln för annars hade ju denna gått av först?

olika material

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

99 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
Ja, precis så gör man, men klicka bara till på startmotorn, du får inte köra för länge och se till att det blir åt rätt håll så du inte drar åt bulten.

Har gjort så på ett antal bilar och det har funkat, fick tipset av en bilmekaniker.
När man låser motorn med växel och broms och använder ett järnrör för att lossa bulten så blir det ett jävla högt vridmoment men ett slag ifrån startmotorn påfrestar inte på samma sätt.

Hur kan man köra åt fel håll? Bulten lossar man motsols och vevaxeln roterar medsols... Så det borde ju bli rätt. Såvida det inte är vänstergänga på den förstås smile.

Men jag misstänker att det är vettigt att koppla loss tändningen först då min motor startar alldeles för lätt, räcker ofta med en liten "fjutt" på nyckeln för att den ska sparka igång. Vore enormt komiskt om hylsnyckeln fastnade på något sätt och drog med sig alla slangar och kablar i hela motorrummet... neutral

10 287 Inlägg
2 maj 2008
#14
Man vrider inga vevaxlar med normala metoder. En motor som utvecklar 500Nm genererar alltså detta vrid över vevaxeln som motsvarar en person på 100kg som ställer sig på ett halvmeter långt skaft och vevaxeln är dimensionerad för att tåla detta utan att vrida sig ens en bråkdel av en grad.
(Har man tex 100mm slaglängd och 500Nm i vrid på en fyrcylindrig motor så blir trycket på vevstakstappen 1000kg)
Nu har jag inga brottsiffror i huvudet men en vevaxelbult som tål 500Nm är typ fet så alla vevaxelbultar av normala dimensioner ger sig långt innan det. Volvos röda motorer tex skall dra 60Nm plus 60 grader om jag minns rätt och det brukar landa på runt 180Nm totalt vilket är nära vad bulten tål. Så om man nu laddar med två meter järnrör och feta farbror Tore så går vevaxelbulten långt före allt annat ens börjar skaka dammet av sig.

Reality check: En vevaxelbult är typ M18, dvs 16mm i diameter i gods. En vevaxel (klen..) är typ 50mm i diameter. Dvs NIO gånger större area. Även om bulten tål dubbelt så mycket som veven per kvmm material så tål även en klen vev sisådär fem gånger mera än bultens brottgräns.

/Göran



kolvas skrev:
det där är inget bra sätt, man kan vrida vevaxeln då...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

245 Inlägg
2 maj 2008
#15
Nja skulle jag ge mig på nåt sånt så skulle jag definitivt investera i en kompressor och en s k muttersmackare för att slippa hålla på med mothåll lol

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 maj 2008
#16
olirc skrev:
Nja skulle jag ge mig på nåt sånt så skulle jag definitivt investera i en kompressor och en s k muttersmackare för att slippa hålla på med mothåll lol

Om du har en bakhjulsdriven bil och har en längsmonterad motor så lär du inte komma åt med en muttermaskin om du nu inte lossar kylaren



Sök