2518
Sök

Saab hackar vid gaspådrag...

Lastbilschaufför
196 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#1
Tja...jag har lite problem med min bil nu..de e så att när jag gasar för fullt så hackar den inann turbon kommer igång o efter man kör ett tag och belastar turbon så tappar den helt eller lite laddtryck, gasar jag så rycker den fram typ...kan detta vara min LMM som börjar gå åt helvete eller kan vara stiften med kanske...några förslag??? Kan man mäta LMM på nått sätt o kolla så den e ok??

MVH

2 182 Inlägg
2 maj 2008
#2
Byt stift å kolla om det försvinner

haha, menar känn om det försvinner tongue
Senast redigerat av Niklas1987 (2 maj 2008)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Lastbilschaufför
196 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#3
Niklas1987 skrev:
Byt stift å kolla om det försvinner

haha, menar känn om det försvinner tongue

haha jo jag får göra de...de e lite tråkigt när den gör så smile

2 164 Inlägg
2 maj 2008
#4
Funkar de inte med stift så kolla om du kan låna nån som har samma DI som dig och byt.

MVH

F


Lastbilschaufför
196 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#5
Fredrik-79 skrev:
Funkar de inte med stift så kolla om du kan låna nån som har samma DI som dig och byt.

MVH

F

Har redan en ny DI kassett

4 Inlägg
2 maj 2008
#6
Hej hej,

Själv haft 9000 Aero, Trionic 5=röd DI-kassett, riktigt dåliga grejer, borde ligga extra i skuffen istället för reservhjul:P.
Alltså röd begagnad funkar inte länge!

Svart DI = Trionic 7, ngt bättre. T7 har ju även luftmassmätare men brukar ju stå pall. Har du trimmat styggt?
Jag rekommenderar en felkodsavläsning. Felkodsläsare kan oftast se hur mkt luft LMM faktiskt mäter.

Låter ju som mager ryckningar, kan tom vara en lambda som jobbar på övertid. Behöver faktiskt inte sätta felkod.

Tilltar problemen med stigande motortemp tror jag i alla fall på DI.

/RD

Lastbilschaufför
196 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#7
Rudolf_Diesel skrev:
Hej hej,

Själv haft 9000 Aero, Trionic 5=röd DI-kassett, riktigt dåliga grejer, borde ligga extra i skuffen istället för reservhjul:P.
Alltså röd begagnad funkar inte länge!

Svart DI = Trionic 7, ngt bättre. T7 har ju även luftmassmätare men brukar ju stå pall. Har du trimmat styggt?
Jag rekommenderar en felkodsavläsning. Felkodsläsare kan oftast se hur mkt luft LMM faktiskt mäter.

Låter ju som mager ryckningar, kan tom vara en lambda som jobbar på övertid. Behöver faktiskt inte sätta felkod.

Tilltar problemen med stigande motortemp tror jag i alla fall på DI.

/RD

Okay...min DI e ny bara 2 månader gammal typ. Den e inte trimmad alls...Motortempen ligger stabilt tycker ja...så ska testa felkoda som du sa o kolla LMM...testa o köra men samma skit o de rycker som fan o sen kommer turbon in så går den som fan..men tappar ladd efter ett tag igen :S

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
3 maj 2008
#8
Hur långt har bilen gått?? På Bränsle sidan kan du ju kolla upp bränslepump, bränsle filter, bränsletrycksregulator, lättast att kolla allt detta är att mäta bränsletrycket.

//Per-Arne

Lastbilschaufför
196 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#9
Volvo_Perka skrev:
Hur långt har bilen gått?? På Bränsle sidan kan du ju kolla upp bränslepump, bränsle filter, bränsletrycksregulator, lättast att kolla allt detta är att mäta bränsletrycket.

Bilen har gått 18600 typ....men tack för  tipset!! ska kolla upp de absolut!!

MVH


Sök