2755
Sök

Diesel 2,0 eller 1,7 ? Snålast?

USAFORUM.SE
60 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Hej, en kort fråga då jag står och väljer mellan en opel astra diesel -01 med motorerna 2,0 eller 1,7, vilken är egentligen snålast ? Har nämligen hört att större dieslar som då den på 2,0 är snålare än mindre stämmer det?

tack

USAFORUM.SE
60 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Ingen med lite koll på dieselmotorer?

3 235 Inlägg
3 maj 2008
Beror på hur du ska köra: landsväg kan det löna sig med en tvåliters,

stadskörning- 1.7l.

Stora motorer har större moment, och har lägre varvtal, vilket gör att de drar mindre om du ligger i 120 kmh på motorvägen. En mindre motor måste förmodligen varva lite mer, vilket leder till större förbrukning.
Senast redigerat av engolf (3 maj 2008)

USAFORUM.SE
60 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
ok tack så mkt engolf, det låter ju ganska logiskt.
Samt det är då ingen skillnad om det är en diesel- eller bensinmotor?
Senast redigerat av preppie (3 maj 2008)

288 Inlägg
3 maj 2008
preppie skrev:
Hej, en kort fråga då jag står och väljer mellan en opel astra diesel -01 med motorerna 2,0 eller 1,7, vilken är egentligen snålast ? Har nämligen hört att större dieslar som då den på 2,0 är snålare än mindre stämmer det?

tack

Är de från samma tidsålder, allså den senaste tekniken för den tiden? För desto nyare teknink, desto snålare. Ska du dra kärra? Välj den större i så fall, annars får du starta på 4000varv med den lilla, men annars så tror jag det går jämnt ut.

fråga annarsp://www.dieselclubsweden.com/
Senast redigerat av BiggerDigger (3 maj 2008)

USAFORUM.SE
60 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
ok bra tack för tipset. Ja de är båda från 01-02, DTI tror jag de heter.

288 Inlägg
3 maj 2008
Har du nån mer fakta om motorerna? Inte omöjligt att det är samma block på båda, skulle dock personligen välja den större, då den lilla sitter väl i Combon? 60hk och rätt klent vrid, har haft en 1,7a Combo som firma bil.

Alla moderna dieslar drar lite o ingenting, bara allt funkar som det ska. Min polo 1,4i från -98 på 1000kg drar mer än min Audi 80tdi på 1500kg samma körning

4 299 Inlägg
3 maj 2008
Jag skulle tagit 2.0an, knappt nån skillnad i förbrukning för vanligt vardagsåkande. Det är väl på landsväg o inne i stan de märks störst skillnad.

Drar du släp så e de ju bäst me så stor motor som möjligt för att få så mycke vrid som möjligt.

Så de e ju lite beroende på livsstil o vart du bor o sådär. För de e som engolf säger att i stadskörning passar 1.7an bäst men landsväg så e de 2.0an som gäller.

USAFORUM.SE
60 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
ok, klockrent tack så mycket för hjälpen, glömde säga att båda är automatväxlade, det ändrar väl ingenting ?

tack!

Sök